Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har hänt med negativet?

Produkter
(logga in för att koppla)

xxx

Guest
Hej!

För några dagar sedan framkallade jag tre rullar film (Delta 400) tagna med min gamla Hasselblad 500C ungefär vid samma tillfälle. Alla negativ blev bra/normala förutom ett (se nedan). Av någon anledning ser det ut att vara "ljusskadat". Negativet var nästan mitt på filmen och jag kan därför inte riktigt förstå vad som har hänt. Någon som vet?

Med vänlig hälsning
Fredrik

Bilagor

• testremsa.jpeg
    testremsa.jpeg
    24.7 KB · Visningar: 355
Skott skrev:
Negativet var nästan mitt på filmen och jag kan därför inte riktigt förstå vad som har hänt. Någon som vet?

Vet?? Nej...det kan jag inte säga att jag gör. Var filmen dåligt rullad? Då kan det hända att man råkar knipa till rullen så att det upstår en glipa. Jag har aldrig varit med om det själv så jag vet inte hur ett sådant fel brukar se ut men det kan vara en möjlig förklaring...

Ja, konstigt är det i alla fall. Jag har inte varit med om det tidigare. Jag tycker att det borde varit skador på fler ställen på filmen om rullen inte vore tillräckligt hårt rullad? Eller kanske kan de bli en "glipa" på ett enda ställe? Kan det ha något med magasinet (C12) att göra - till exempel att det av någon anledning "läckt ljus" vid ett enda tillfälle?

/ Fredrik

skalmac skrev:
Konstigt, kanske fabrikationsfel?

Jag antar att det kan vara frågan om ett fabrikationsfel men även då borde det väl ha varit genomgående på hela filmen? Någon som har någon idé?

/ Fredrik

Kan det vara din bakre "lucka" som spökar? Har du t.ex. haft av optiken under tiden du hade rillen i kameran och luckan av någon anledning inte var stängd?

Alternativet skulle kunna vara om du hade fått ett "veck" på filmen i framkallningsdosan, men då borde det väl int eha blivit mörkt, utan ljust (förutsatt att fixet kom åt...)

/Anders

Märkligt. Det kan inte vara så att din ljustätning är trasig men att du inte märkt det på de andra rutorna? Kanske för att du haft turen att inte rikta slitsen mot solen, men att du just på det stället på filmen låtit kameran ligga med slitsen direkt mot solen en lång stund medan du själv suttit och slurpat kaffe eller nåt?

littos skrev:
Kan det vara din bakre "lucka" som spökar? Har du t.ex. haft av optiken under tiden du hade rillen i kameran och luckan av någon anledning inte var stängd?

Alternativet skulle kunna vara om du hade fått ett "veck" på filmen i framkallningsdosan, men då borde det väl int eha blivit mörkt, utan ljust (förutsatt att fixet kom åt...)

/Anders

Jo, det är möjligt att jag haft av optiken men jag tror nog inte att det kan vara den bakre luckan. I så fall borde ju "ljusranden" vara i mitten av negativet och inte som nu högre upp. Det tror jag i varje fall...

/ Fredrik

Jim!

Kanske - sitter och sörplar kaffe gör jag i varje fall ofta! Ljustätningen har varit trasig en gång tidigare men blev hela ena sidan av negativet svart. Tror du att det är möjligt att det kan bli en sådan här rand av ljustätningen?

Kanske borde jag dock testa genom att belysa den kraftigt från sidan med en lampa några minuter och se ifall det har någon effekt på filmen.

/ Fredrik

Det skulle kunna vara "darksliden" (vad skjutsingen heter den igen på svenska...) som har dragits ut lite och förorsakat strecket på ett redan exponerat negativ. Då borde iofs strecket ligga i bildkanten och inte mitt i, men kanske hade du vevat fram bilden lite och kanske höll du på med det när bakstycket var loss från kameran?

Det är den enda förklaring jag kan komma upp med, även om det fanns många "om" i min förklaring.

/Erik

Har fått något liknande jag också. Använde en blixt och en kamera utan centralslutare. Hamnade på en 1/1000 dels sekund av misstag och exponerade innan jag upptäckte felet. Det var småbild men det såg ut ungefär sådär.
Men "DEN OMNÄMNDA KAMERAN......" kanske har centralslutar?

Det kan inte komma från kameran eftersom den mörka biten även går ut över negativets kanter. Så det måste vara magget som det är ett eller annat fel på.

jimh skrev:
Det kan inte komma från kameran eftersom den mörka biten även går ut över negativets kanter. Så det måste vara magget som det är ett eller annat fel på.

Det hade jag inte tänkt på! Med andra ord är det inte något fel på kameran i sig vilket känns skönt. Men jag kan fortfarande inte förstå hur randen kunde hamna där den gjorde...

/ Fredrik

Sumpen skrev:
Det skulle kunna vara "darksliden" (vad skjutsingen heter den igen på svenska...) som har dragits ut lite och förorsakat strecket på ett redan exponerat negativ. Då borde iofs strecket ligga i bildkanten och inte mitt i, men kanske hade du vevat fram bilden lite och kanske höll du på med det när bakstycket var loss från kameran?

Det är den enda förklaring jag kan komma upp med, även om det fanns många "om" i min förklaring.

/Erik

Många "om" var det! :D Men jag hade inte lossat på bakstycket - det är jag tämligen säker på!

/ Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar