Annons

Vad har hänt med min kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

stonevalley

Aktiv medlem
Det var ett tag sedan jag använde kameran och nu upptäckte jag att bilderna blir gryniga och kanter oskarpa. Vad kan detta bero på?.

Kamerans inställningar:
ISO: Auto, PS mode, för övrigt är allt satt på normalt.

Se bilder nedan.

Hela bilden:
kok.jpg


Beskärning: (Mer detaljer)
kok2.jpg
 
Du skriver inte vilken kamera du har, men vilken inställning har du för bildkvalitet? (bildstorlek, komprimering)
 
Stonecold skrev:
Det var ett tag sedan jag använde kameran och nu upptäckte jag att bilderna blir gryniga och kanter oskarpa. Vad kan detta bero på?.

Tja du..

Det var inte helt lätt att se på de små bilderna. Men av EXIFen att dömma så var det 1/30, vilket kan förklara en del. Lite oskärpa på grund av för lite slutartid. Sen var det f2, då får du inte skärpa över hela bilde öht. Du får testa på stativ(om du har). Välj en liten bländare, t.ex f11-16 och ta en bild, helst med fjärrutlösare om du har.

Du bör få en rätt skarp bild då. Sen som med de flesta digitalkameror kan det behövas lite efterarbete i bildbehandlingsprogram, lite nivåjusteringar och uppskärpning..
 
Det ser ut som att du har minskat ner bilden med något (mycket) dåligt program. Fenomenet med de taggiga kanterna kallas för vikning på svenska och aliasing på engelska och är på sätt och vis samma fenomen som moiré.
Ser du detta problem i orginalbilden också, eller är detta förminskade kopior?
Har du ställt in kameran på att spara bilderna i en upplösning som är lägre än kamerans maximala upplösning?
 
Problemet är att jag får detta problem oberoende av inställning på kameran vare sig jag har hög upplösning och slutar tid. De kantiga kanterna blir på original bilden och mer eller mindre på de flesta av bilderna. Detta har ej något med förminskningen att göra. Problemet är att inte har upplevt kameran bettet sig så här innan. Jag skall lägga upp lite fler bilder i kväll. Bilden på köket är taget med stativ. Använder en Olympus E-20.

Mvh/ Tom
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.