Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har hänt med bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Jag var uttråkad på vag till elmia i fredags och tog lite bilder med mobilen på motorvägen men alla bilder lutar på något konstigt sett vad har hänt?
jag har läst någon stans att det har med ridåer att göra men min mobil amera har ju ingen slutare.

Bilagor

• dsc00123.jpg
    dsc00123.jpg
    39.6 KB · Visningar: 534
Kan det vara så att kameran "scannrar" bilden? Alltså att den inte tar hela bilden på en gång.

Kan det vara så enkelt att du hållit kameran snett?

Jag tycker det ser ut som att du låtit dig luras av det vita strecket.

Red: Fast vid närmare granskning ligger det nog något i skanningsteorin.

Brukar digitalkameror skanna av bilden eller är det bara billiga skräpkameror som gör det?

Prova att skaka mobilen samtidigt som du tar en bild på nåns ansikte. Rolgia effekter uppstår!

Jag har sett någon gammal bild med en bil som är skev, hur blir saker skeva?

Jag skulle tippa att den skannar.
Gissar att den inte har en slutare utan läser av sensorn pixel för pixel(?) och när den läser så nollställs den pixeln.

bEPH skrev:
Jag skulle tippa att den skannar.
Gissar att den inte har en slutare utan läser av sensorn pixel för pixel(?) och när den läser så nollställs den pixeln.

Troligtvis en ccd med radvis utläsning uppifrån och ner därav effekten med skevning av motivet eftersom kameran rör sig framåt med bilens hastighet
Mikael

Du får helt enkelt låta bli att åka i närheten av ljusets hastighet så att inte längdkontraktionen inverkar så mycket;-)

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto