Annons

Vad har du för skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Står i valet och kvalet, behöver en skärm för bildbehandling. Nästan bestämt mig för Dell U23"/24"/27", frågan är vilken av dom?

Hur stor skärm har du? Varför köpte du den?

(jag vet att en tråd om skärmar finns, men jag vill veta vilken storlek Du har och varför)
Mvh
André
 
24-tums Eizo-skärm. 24-tum därför att det är en lagom stor skärm, framför allt när man kör flera skärmar. Upplösningen är 1920x1200 i 16:10 format därför att det är ett bättre format än filmformatets 16:9 skärmar när man jobbar med bildredigering. Eizo därför att de är gjorda för att kunna kalibreras, med alla inställningsmöjligheter man kan önska och inga problem att t ex dra ner ljusstyrkan som på många Dell-skärmar.
 
Eizo 22" (2231), tyckte 24" var lite för stor för skrivbordet och lite för dyr vid tillfället jag köpte skärmen. Kanske skulle det bli 24" idag.
 
Sitter själv med 24" idag :(

Vi köpte nyligen en 27" åt vår grafiska formgivare :)

Nu suktar vi efter 30" ... suck

Det är väl som jänkarna säger, "big is beautiful".
 
Jag tycker att storleken är ganska irrelevant, det är däremot inte upplösningen (dvs punkter/ytenhet). Jag köper därför så liten skärm som möjligt med så många punkter som möjligt. Än finns det inte så mycket att välja på, merparten av dagens skärmar är löjligt lågupplösta.

Det som passade min ideologi och plånbok bäst sist jag köpte något var Dell U2211H.
21.5" och 1920x1080, ganska illa, men hellre det än samma punktantal på tex 27" (inte helt ovanligt). Det är rentav mediokert lågupplöst.

Den dagen man bygger skärmar som ger ca 300 dpi blir jag lycklig.
 
Bra IPS-skärmar har fallit något helt otroligt i pris det senaste året. För 2-3 år sedan var man tvungen att ge med plånboken också när man köpte en IPS-skärm. Idag är dom dyra skärmarna EIZO, Quato, NEC bara marginellt bättre än Dells och HPs topalternativ som är mycket prisvärda.

Jag skaffade HPs zr30w förra året och jag är mycket nöjd med den, på jobbet har jag en liten 19" Eizo och en 26" Quato och jag kan inte se någon som helst skillnad mellan skärmarna.

Gällande storleken kan det aldrig bli för stort enligt mig, upplösningen kan heller inte bli för hög. Hemma kör jag tre skärmar en 20" stående för surfning, 30" för bildbearbetning och en 26" för verktygsfält och lite annat smått och gått. Enda problemet med stora och många bildskärmar är att jag var tvungen att snickra ihop skrivbordet själv för att få ett tillräckligt stort med tillräcklig hållbarhet.

/Karl
 
En 24" EIZO 1920x1200 skärm. Visst kan man önska tokhög upplösning på mindre skärmar som typ medical skärmar som används vid visning av röntgenbilder, men det är än så länge för dyrt för normal användare.
 
Jag velade länge hit och dit och tittade länge på Dell-skärmarna. Till slut valde jag ändå en Eizo CG243W, alltså 24" med 1920 x 1200 upplösning, för att undvika eventuella kvalitets- och kalibreringsproblem. Det kostade, men skärmen är underbar och utskrifterna blir perfekta. Då är det värt kostnaden för mig.

/b
 
Eizo Flexscan S2242W, 22 tum 1920x1200 upplösning. Köpte den i paket med Eizos kalibrator EX-1 och är nöjd, passar mina behov perfekt.

/Per
 
Jag velade länge hit och dit och tittade länge på Dell-skärmarna. Till slut valde jag ändå en Eizo CG243W, alltså 24" med 1920 x 1200 upplösning, för att undvika eventuella kvalitets- och kalibreringsproblem. Det kostade, men skärmen är underbar och utskrifterna blir perfekta. Då är det värt kostnaden för mig.

/b

Felen som Dell och HP har är redan dom otroligt små, Eizo, Quato och NEC är förvisso bättre men frågan är om den förbättringen tjänar någonting till.
Den enda fördelen jag ser med dom dyrare skärmarna är om man skaffar en som kan hårdvarukalibreras eller om man tänker jobba i en färgrymd som inte har gamma 2.2 eller färgtemperaturer mellan 5600 och 6500.

/Karl
 
Nu ska du inte få mig att grina, Karl :)

Som jag skrev så föll valet på Eizo för att undvika ens risken för problem. Det handlar kanske mer om tid kontra pengar-ekvationen: om det strular tar det tid. Men jag hade säkerligen kunnat redigera mina bilder på en annan skärm. Mina kunder tyckte att de bilder jag redigerade på min okalibrerade laptop var skitfina...

b
 
En snabb fråga som önskar ett kort och uppriktigt svar.

För- vs nackdelar:

Eizo ColorEdge CG241W, 24'', 1920x1200


vs
DELL U2410 ULTRASHARP 24" 1920x1200


Kommer jag se någon väsentlig skillnad i färger om jag köper Dellen till under halva priset? Skriver inte ut bilder särskilt ofta, men det kanske händer oftare i framtiden och jag vill inte leverera bilder där färgerna inte stämmer överens med hur jag vill att de ska se ut. Hur svårt är det att få en respektive att visa korrekta färger, hur mycket behöver jag pilla innan jag kan lita på respektive skärm? Är Eizon verkligen värd mer än dubbla priset för en som jobbar med bilder dagligen, men hittills kört med en ASUS VW225N?
 
Du behöver ju inte jämföra Dellen med Eizo's ColorEdge-serie. Det finns ett flertal Eizo-modeller som kostar mellan 5000-11000 kr inkl kalibrator EX1 som du kan hårdvarukalibrera med EasyPIX. EasyPIX kommer dessutom i en ny ver 2 där det går att ställa in de flesta kalibreringsvärden manuellt, till skillnad mot första versionen.

Jag tycker du ska tänka till två gånger innan du köper en Dell-skärm + Spyder för mjukvarukalibrering, när du för ungefär samma pengar får en Eizo med hårdvarukalibrering.

Hur många evighetstrådar hittar du på internet med folk som knappt lyckas kalibrera sina Eizo-skärmar? Jämför med antalet Dell-problem som finns dokumenterade!

Här har du en hårdvarukalibrerad 24-tummare inkl kalibrator för 8245 kr inkl moms.
http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=S2433WFSC-BK
 
Senast ändrad:
Du behöver ju inte jämföra Dellen med Eizo's ColorEdge-serie. Det finns ett flertal Eizo-modeller som kostar mellan 5000-11000 kr inkl kalibrator EX1 som du kan hårdvarukalibrera med EasyPIX. EasyPIX kommer dessutom i en ny ver 2 där det går att ställa in de flesta kalibreringsvärden manuellt, till skillnad mot första versionen.

Jag tycker du ska tänka till två gånger innan du köper en Dell-skärm + Spyder för mjukvarukalibrering, när du för ungefär samma pengar får en Eizo med hårdvarukalibrering.

Hur många evighetstrådar hittar du på internet med folk som knappt lyckas kalibrera sina Eizo-skärmar? Jämför med antalet Dell-problem som finns dokumenterade!

Här har du en hårdvarukalibrerad 24-tummare inkl kalibrator för 8245 kr inkl moms.
http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=S2433WFSC-BK

Men den har ingen IPS panel? Ursäkta för min dåliga kunskap men är det inte IPS panel jag ska leta efter? Det är i alla fall vad jag förstått, men kanske har fel ändå?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.