Lite dagbok
Niclasfoto skrev:
Kikade efter Utter men såg ingen idag. På måndag blir det tur av till Lofoten
/Mvh Niclas,
Måste bara få skryta lite...
En lyckad Uttertur blev det i førrgår.
Jag parkerade bilen och traksade ned mot vattnet. Jag såg genom linsen på ca 400m att det var en Utter som plogade ytan rakt mot mig.
Jag væntade på att Uttern skulle dyka i simriktningen såsom den gør under længre førflyttningar,, det gjorde den och jag kilade ivrigt ned till den førmodade landningsplatsen.
Jag satt på huk med mina 700mm redo. Uttern kom upp på land rakt framfør mig, då på ca 5m håll.
Jag tog ett par bilder och såg att Uttern reagerade lite skeptiskt. Den stod stilla och letade vittring av mig (de ser rættså dåligt!).
Uttern kom nærmare och vid ca 4,2m så tappade jag fokus, bara ansiktet fyllde bilden då
Jag kikade øver kameran och fick øgonkontakt med Uttern som nu under ett par sekunder passerade mig på mindre æn en meters/"armlængds" avstånd.
Det var intensivt och ett minne før livet!!
Igår så besøkte jag en av mina drømplatser hær uppe i norra Væsterålen, en plats som heter Hovden och Nykvågen.
Jag pejlade in læget och parkerade længs havskanen.
Jag fotade lite længs vægen och kom så till Nykvågen. Dær såg jag fyra skarvar på några stenar.
Jag smøg i skydd av några klippor. Jag reste mig sakta och tycke mig vara rættså næra, då ca 34m
Ala kikade på mig och jag fotade ivæg,, så somnade två av dem. Førstod så att det var møjligt att komma nærmare. Utan att stressa dem før mycket.
Jag fotade så och nærmade mig sakta.
Till sisst så fotade jag skarvarna på ca 7,3m håll
! Har aldrig smugit mig nærmare skarv utan båt. Jag fotade några rullar och drog mig tillbaka utan att någon av dem blev stressade, DEt var hærligt!
/Niclas,
PS, Hoppas ngn orkade læsa
!