Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har du för naturfotoplaner för våren?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska bila lite längs USA:s östkust i början av maj. Hoppas på att få fina vidvinkellandskapsbilder med mycket himmel, hav och långa stränder i bakgrunden + något intressant "objekt" i fokus. Någon som har tips att tänka på när man fotar ordentlig vidvinkel? Kommer att äga ett 12-24 till min 20D då.

Just nu ska jag försöka fokusera mig Råkorna som återvänder efter vinter hit till Uppsala.

Har inga direkta planer annars. Fortsätter generellt att arbeta av närområdet.

Vi är några som ska i ordningställa ett nytt gömsle för att fota orrspel. Även ett flytgömlse är ev på g. Fåglar har tidigare varit ett oprioriterat område för min del så det är vårens spännande projekt!

Våret (och antagligen årets) projekt blir fiskjuse. Det finns också planer på diverse fiskerelaterade motiv i trakterna kring Älvdalen och med lite tur även en och annan björn i samma område.

Håller på med en slags lokal flora. Så det blir väl till att fortsätta krypa omkring i spenaten och leta växter. Och plåta om en del som inte blev så bra i fjol.
Och så har jag en liten dröm - att få hitta en levande huggorm på riktigt nära håll. Inte bara de döda/halvdöda som kattrackaren släpar hem i parti och minut.

Mina vårmotiv

* Tyresta och gärna Nyfors men framförallt gå in söder om stensjön upp till brandområdet. En fin bäck och ganksa nära till brandområdet.

* Hjälstaviken och drömmer då speciellt om att komma dit en morgon när brushannarna spelar.

* Har börjat spana lite på skärgården runt bråviken

LeadHead skrev:
Jag har tänkt utforska Luleåtrakten. Typ Porsön med omnejd...

Till sommaren blir det antagligen skärgården (Piteå).

Får för mig att du inte är från Luleå..visst?
Här kommer ett tips!
-Ta hojen till våren och bege dig ut efter den gamla vägen mot Brändön. Hört sången "det är dans på Brändö brygga" ? den hamnen är supermysig!!! Tror det är 2,5 mil dit och efter vägen finns det både djur o natur.

/ Ken1

- Vårens ankomst till Gbg:s södra skärgård (paddlar kajak).

- Letar motiv i Delsjöterrängen (nästan hemma).

- Jagar fågelbilder (helst i flykten), men det är ju så jättesvårt!!!

- Insekter (i bästa fall).

- Dimma och dis...

Senast ändrad:
MIna vårplaner är först och främst att komma igång och plåta över huvud taget!

Har blivit alldeles för lite plåtat sen jag kom hem från miami i januari.

Tärnan är ett mål, tyresta ett annat. Hornborgasjön ska jag försöka ta mig till.
Sen har jag en oambitiös plan om att försöka plåta vildsvin nära nynäshamn.

Ska också "ta om" denna: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=94307 då jag inte är nöjd med den som den är nu. Nu var det visserligen några år sen jag tog den, men jag tror att jag kommer ihåg exakt var jag tog den.

Och på sensommaren/tidiga hösten ska jag försöka fånga "sol över ångande sjö" i nacka/tyresta.

Tänkte försöka få lite kort på parande harar ,dom kan ju verkligen "bära sig åt" när dom leker.
Även att kanske hitta lite vildsvin vilket brukar bli svårt på dagtid när det finns fotoljus.
Och lite fina dovhjortar och kronhjort.
Sedan lite bäver.

Jag har inga specifika fotoprojekt som jag tänker genomföra i vår. Under vintern som gått har jag dock upptäckt hur trevligt fågelskådning är, vilket nu har sporrat mig till att också fotografera mer fågel och djur. Det blir mer av (eller i stort sätt enbart) den typen av bilder nu framöver trots allt annat som händer i naturen under denna tid.

Mitt projekt och mina mål under våren/sommaren kommer vara att experimentera med lite olika portabla gömslen samt att helt enkelt samla på mig mer kunskap om olika fågelarter. Det blir förhoppningsvis en riktigt spännande och givande vår i år! :)

Skånsk natur!

Inför våren har jag funderingar på att försöka fotografera
* brun kärrhök
* böljande gula rapsfält
* vildsvin
* rådjur och fälthare

Arleklint skrev:
Våren kommer närmare och närmare. Har du planer eller tankar om vad du skall fotografera i vår.

Vilka naturbilder längtar du efter att ta itu med att göra?

Fågelbilder och solnedgångar!

Men även makromotiv på knoppar, blommor osv. Och kanske landskap.

Men jag har inget bra objektiv till detta - endast 75-300 III (Canon) + extender - vilket inte är så bra. Rekommendation? Min ext. är av Kenko-modell.

Vilka objektiv är lämpliga som inte är för dyra?

Min far,
Har äntligen fått segelbåten renoverad..
så jag räknar med ett flertal foto resor ut i stockholms skärgård under sommaren...

Samt jag längtar efter att få prova Tamron 90
på Insekter och blommor...och allt annat som kan komma i vägen...

/Nicklas

Jag ska ta mig i kragen och komma igång med de små, enkla och regelbundna ensamövernattningarna som jag har pratat om så länge. Packa på torsdagskvällen. Sticka ut direkt efter jobbet på fredagen. Upp tidigt med kameran/skissblocket i högsta hugg och hem till lördaglunch. Vad som sedan fastnar är av mindre betydelse :)

hojhoj,,

Sitter just nu uppe Væstersålen lite øst om Lofoten, platsen heter "Sortland".

Har varit ute och fotat idag,, en del landskap med tunga regnmoln øver fjælltoppar næra hav. En del måsbilder blev det åsså.

Kikade efter Utter men såg ingen idag. På måndag blir det tur av till Lofoten;)

Påsken Ær Finfin hær uppe!

/Mvh Niclas,

Blommor på Mt Diablo och kring Black Diamond Mines. Det har regnat mycket i år så blomprakten är överväldigande. (T.o.m Death Valley har fått regn i år - mer än på nästan 100 år).

Med litet tur kan det bli en eller annan rovfågel eller coyte också.

Ett löfte till mig själv är att,den här våren ska börja FOTOGRAFERA igen.Det funkar inte bara knäppa,knäppa,knäppa på allt man ser.Nackdelen med det digitala intrånget är att man slutat tänka och planera bilden.
Så..Back To Basic.Tänk analogt men plåta digitalt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar