ANNONS
Annons

Vad har du för fotomål 2005?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mina viktigaste fotomål för 2005 är:

Att fotografera fler dagar under året än vad jag hittillls gjort.

Att minska andelen kasserade bilder från 75-80% till under 70%.

Att jag ska kunna jobba snabbare när jag fotar.

Jag har även tänkt att tillbringa en vecka i slutet av maj på Öland för foto.

Jag tror på att begränsa sig i ett kreativt syfte. Nu har jag bestämt mig för att bara plåta ål med engångskamera under 2005. Och möjligtvis ortolansparv.

Brejdol skrev:
...bara plåta ål med engångskamera under 2005. Och möjligtvis ortolansparv.

Heja! Det låter höra sig!
Ål är definitivt en nisch som är ledig. Ortolansparv är mera osäkert...
(Hade du förresten tänkt dig hela ål-köret - från Sargasso t. rökugnen i Skåne? Jag önskar jag kommit på det först!)
/Gitte

Mitt mål är att fotografera mer. Jag tänekr vilka bilder jag vill ta, men jag vågar inte ta dem ifall de blir dåliga. Jag ska lära mig att fotografera för övnings skull, och kunna ta en dålig bild som något att lära mig av.

Förmodar, (nästan helt säker på) att jag går med i den lokala fotoklubben. Har aldrig varit med i en fotoklubb förut och ser det som en väg att kanske (förhoppningsvis) bli en bättre fotograf. Dessutom, och inte minst, får jag träffa likasinnade och trevligt folk från trakten. Det verkar vara mycket analogt (90/10?) på klubben och det verkar vara det som gäller när det är tävlingar och bildvisning. Frågan är om jag ska ta upp den biten igen, eller i alla fall varva digitalt med analogt. Det får tiden utvisa.

Bli en ännu bättre ordförande i fotoklubben!

Bli ännu bättre cirkelledare i foto!

Äntligen prova på att fota Fine art nude! nu fattas bara modeller =).

Delta i fler tävlingar utom och innomlands!

Försöka få ihop till ett 70-200/4L eller 300/4 L

gitte edelman skrev:
Heja! Det låter höra sig!
Ål är definitivt en nisch som är ledig. Ortolansparv är mera osäkert...
(Hade du förresten tänkt dig hela ål-köret - från Sargasso t. rökugnen i Skåne? Jag önskar jag kommit på det först!)
/Gitte

Jag är ingen fan av att hålla på och flänga runt i ogästvänlig natur, så jag tänkte satsa på luad, inlagd, halmad, kokt och halstrad ål.

Edit: Rökt också naturligtvis!

Nog för att gyllene snittet är bra, men jag tänkte också bli lite säkrare på andra kompositioner genom att prova mig fram mer med vad som fungerar. Kommer förstås att studera andras bilder för att lära mig mer.
För det andra ska jag slutföra årets mål med att få till några utställningsbilder och den kollektion jag börjat arbeta med. Visst, scanna och skriva ut på fotopapper kan man ju alltid göra. Men jag tänkte förbättra mina kunskaper i mörkrummet, och det är en annan femma för att nå ett perfekt resultat.
Får jag till bra förstoringar i svartvitt ska jag också delta i tävlingar, till att börja med i Foto.

Bra skrivet där...

Gyllene snitt och andra regler är bra som livlinor, men det riktigt roliga händer om man vågar sig ut på öppet hav ;)

Jag ska nog enbart inrikta mig på att få tillbaks min fotolust, den vill inte riktigt infinna sig så jag får nog anstränga mig & försöka finna den igen...

Brejdol skrev:
Jag är ingen fan av att hålla på och flänga runt i ogästvänlig natur,

Öh, jag trodde Sargasso var lugnt! Varmt, lite sjögräs att rulla in sig i. Sedan bara att vänta på att lullas hem med golfströmmen...

F.ö. ska jag under 2005 ta en massa sv/v bilder (funkar bra för ortolansparv?).
Ska satsa på finkornigt, med skärpa som man skär fingrarna på - alternativt korn i storlek med pingisbollar (fortfarande med skärpa).
Det förra för att man inte ska tro att jag inte klarar det, det senare för att jag är så barnsligt förtjust i det.
Så ska jag ta dokumentära bilder i skumma miljöer (läs: Newcastle) - alternativt enkla kompositioner med bara det rent estetiska som mål.

Men huvudmålet kvarstår: EN BILD som jag kan stå för och som inte behöver introduceras med någon form av harkling eller blek ursäkt. Jag har mina föraningar att jag vid slutet av året - inshallah att jag lever - inte kommer att kunna visa fram den bilden. Men det är ju kul att drömma...

/Gitte

gujo skrev:

Att fotografera fler dagar under året än vad jag hittillls gjort.
Att minska andelen kasserade bilder från 75-80% till under 70%.
Att jag ska kunna jobba snabbare när jag fotar.
Jag har även tänkt att tillbringa en vecka i slutet av maj på Öland för foto.

Nu när det börjar närma sig slutet på året kan det vara dags att utvärdera hur man lyckats med att nå upp till sina mål.

För min del så har jag nått en bit på vägen även om jag inte lyckats fullt ut. Min planerade Ölandsresa är genomförd även om blåst och kyla gjorde att jag inte fotade i den omfattning som jag hade tänkt. Antalet fotodagar blev fler än vad de varit tidigare. Andelen kasserade bilder har minskat något men inte kommit ner under 70%. Slutligen känns det som att jag inte alls lyckats med att öka snabbheten i mitt fotande.

Liza skrev:
Har två stora mål varav ett är klart att det ska bli av medans det andra inte är det.
Det första är att åka till San Fransisco / Los Angeles med omgivningar och däremellan vara deltagare på mörkrumsworkshop hos John Sexton en vecka.
Det andra är Afrikaresan men det dröjjer tills jag vet.
Ett tredje mindre mål är att jag får sålt bilder på mina utställningar för att kunna finansiera resor och film.

Två av tre tycker jag blev ok. USA blev en höjdare i alla bemärkelser även om LA/Death Valley byttes mot Yosemite vilket jag verkligen Inte sörjer.
Afrikaresan blev inte av då för få härifrån anmälde sig.
Bilder har jag sålt men inte riktigt så många som behövdes för både USA och Afrika men då den ena resan inte blev av så gick det jämnt ut.

Enfotograf skrev:
Mitt mål är att skaffa en studio så jag kan fortsätta utveckla den biten. Sen skall jag också skaffa en digitalsystemkamera och sälja av en bladare mm.

Håkan

P.s God Jul

Tja, jag har itne skaffat en studio och jag har inte sålt min bladare, men däremot skaffat en digitalsystemkamera. Så ett av tre är väl inte godkänt eller?. :)

Håkan

Jag har också bara klarat ett av tre uppsatta fotomål, att visa bilder på en utställning. Men jag är rätt nöjd ändå för det var ett stort steg. Och som bonus så lyckades jag få in en bild bland topp 20 i en gemensam tävling för länets fotoklubbar. Tredje gången gillt.

Graal skrev:
Jag har tre stora mål under 2005:

1. 5-DAGARS I ORIENTERING
Jag ska försöka träna minst lika mycket som under 2003 för att nå en placering bland de 15 bästa i min nya klass Herrar 50.

2. MÄSTARTÄVLAN I FOTO
Jag ska försöka förverkliga de förslag och idéer jag hade i år men som inte gick att förverkliga då.

3. LOMOGRAFI
Jag ska köpa en Holga och se vad som döljer sig i denna oförutsägbara bildvärld.

Kanske är det så att dessa tre mål kan sammanvävas till en enda enhet? Har nämligen funderingar på att fotografera med en Holga på 5-dagars. Både vid sidan av tävlingen och, om det går, under någon etapp med kameran monterad på huvudet i en pannlampsställning. Blir bilderna bra kanske de kan bli bidrag till Mästartävlan?

1) Jag sprang men kom inte bland de 15 bästa. Men placeringen 34 av 137 startande var ändå över förväntan med den minimala träning (pga stort övertidsuttag på jobbet under våren) som jag hade inför tävlingen.

2) Mina förstahandsidéer kunde inte förverkligas i år heller men jag fick iväg tre bilder ändå. Tävlingen är inte avgjord än så man hoppas ju på en hedersplacering ändå.

3) Jag har köpt, inte en utan nu även min andra Holga. Detta för att kunna ha 400ISO-film i den ena och 100ISO-film i den andra. Har även modifierat in en extra bl 11 utöver bl 8 i båda två och det funkar fint. Har nu därför tillgång till 4 olika exponeringsmöjligheter om båda kamerorna är med. Har även gjort ett par andra förbättringar av kamerorna.

Fotograferade inte med Holga på huvudet men med en Lomo-Fisheye vid sidan av tävlingen. Bilderna blev inte mina bidrag till Mästartävlan men jag lägger kanske in några här på fotosidan så småningom.

Spännande!

Jag har just beställt en lensbaby 2 och jag tror att den kommer att förgylla mitt fotande. Jag har aldrig strävat efter jätteskärpa; för mig har det varit en hämsko. Jag vill ha liv och känsla och det är det jag ska försöka åstadkomma 2006. Sedemera önskar jag att alla hanterar det svenska språket lika varsamt som den älskade kameran. Utan språk är vi förlorade. Det är många på FS som verkar tycka att språk och grammatik är ointressant. Skriv en offert med mediokert språk och ni befinner er utan åthävan i papperskorgen!

Hälsar,

Elisabeth

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar