Annons

Vad händer på vägen till jpg så att det blir så här?

Produkter
(logga in för att koppla)

gavagai

Aktiv medlem
Andra gången jag ändrar detta inlägg helt. Det kan tyckas dumt att lägga upp provisoriska meddelanden och ändra dem, men jag har inte insett förrän jag lagt upp meddelandena vad problemet är. Nu inser jag att:

I firefox och i windows fotovisare ser bild 1 kass (konstgjort rödflammig) ut och bild 2 dubbelkass (mycket konstgjort rödfammig).

I internet explorer och i exempelvis paint eller paint shop pro ser bild 1 o.k. ut och bild 2 kass (inte dubbelkass :)).

Alltså, vad gör windows fotovisare och firefox med hur mina bilder ser ut (och kan jag ändra det)?

Bilagor

• mikaraw.jpg
    mikaraw.jpg
    65.2 KB · Visningar: 104
  • mikajpg.jpg
    mikajpg.jpg
    68.8 KB · Visningar: 114
Senast ändrad:
Andra gången jag ändrar detta inlägg helt. Det kan tyckas dumt att lägga upp provisoriska meddelanden och ändra dem, men jag har inte insett förrän jag lagt upp meddelandena vad problemet är. Nu inser jag att:

I firefox och i windows fotovisare ser bild 1 kass (konstgjort rödflammig) ut och bild 2 dubbelkass (mycket konstgjort rödfammig).

I internet explorer och i exempelvis paint eller paint shop pro ser bild 1 o.k. ut och bild 2 kass (inte dubbelkass :)).

Alltså, vad gör windows fotovisare och firefox med hur mina bilder ser ut (och kan jag ändra det)?

Du bör i första hand kolla att det är srgb färgrymd misstänker att Adobe rob är valt

Det är alltså inställningar i firefox respektive fotovisaren? Hur ändrar jag det i så fall?

Alltid säkrast är att ha srgb som färgrymd för skärmvisning ställs om i kameran eller konvertera bilden i bildbehandlingsprogram. Börja med att titta i exfi filen vilken rymd som används.
Firefox kan med tillägg hantera Adobe rgb

För att förtydliga lite. Här är samma bild i 1) internet explorer, 2) windows fotovisare, 3) firefox:

Bilagor

• testie.jpg
    testie.jpg
    66.2 KB · Visningar: 83
  • testwf.jpg
    testwf.jpg
    75.3 KB · Visningar: 73
  • testff.jpg
    testff.jpg
    70.9 KB · Visningar: 68
Alltid säkrast är att ha srgb som färgrymd för skärmvisning ställs om i kameran eller konvertera bilden i bildbehandlingsprogram. Börja med att titta i exfi filen vilken rymd som används.
Firefox kan med tillägg hantera Adobe rgb

Jag är ledsen, men jag förstår inte detta. Jag kan alltså ställa in så att bilden när den exporterats från kameran "tvingar" skärmen att visa srgb? Förstår jag dig rätt då? Och jag kan ställa in samma sak när jag sparar bilden i ett bildbehandlingsprogram? exfi-fil förstår jag tyvärr inte heller. Den finns var och visar vad? I det här fallet är bilden en JPG-bild sparad i paint shop pro, och när jag sparar där kan jag inte ställa in mycket. Jag har inställt ICC-profil "sRGB Color Space Profile".

Jag förstår nog fortfarande inte riktigt det här, varför bilderna ser olika ut som ovan och hur jag kan komma tillrätta med det. Jag försöker, men har som ni ser rätt dåliga grundkunskaper. Förklara gärna mer utförligt om någon har tålamod med en nybörjare som jag. :)

Det de menar är att du troligen har kameran inställd på color space Adobe RGB, enligt bild 3 på denna länk. Det ger färger som inte fungerar på internet.

Ändra den i kameran till sRGB istället så får du bilder som blir färdiga för webben direkt.

De bilder du redan fotat behöver du konvertera i datorn innan du lägger upp dem på webben.

Tips: Adobe RGB är bättre om du vill bildbehandla JPEG bilder i datorn, men då kan du lika gärna köra RAW ;)

Ja alltså det här är lite meckigt.
Var ska man börja?
1 Jag är ingen guru på det här men kanske kan jag hjälpa dig att förstå problemet.
2 färgrymd, håll ut armarna o du har hmmm ngt med pro.
Dra ihop armarna o du har Adobe rgb
Dra ihop armarna lite till o du har srgb
O det finns ännu fler färgrymder, en tryckkunnig pefson har säkert ett helt batteri.
3 en bildfil går att fotografera o spara i alla möjliga färgrymder.
4 när du exporterAr en fil OCH skall visa den på Internet så är srgb standard.
Skall du printa/trycka så gäller det o veta vilken färgrymd som skall användas. De flest a snabblabben använder srgb.
5 DIN skärm måste vara kalibrerad. Det görs med en kalibrator. Ett annat sätt är att ta med din fil i rätt format o färgrymd till ett labb o se vad du får i handen. Stämmer kopian med din skärm så är det kanske tillräckligt för dig.
Stämmer den inte så måste du kalibrera skärmen.
6 det är inte hela sAnningen. Andras bilder måste inte vara rätt.
7 en skärm som kan visahela adobe rgb är dyr, kanske 10000 & uppåt.
Bärbara skärmar är ofta en katastrof.
8 när skärmen ÄR kalibrerad. Så måsre det inte bli rätt för det.
Vid kalibreringen skapas en slags översättningstabell så att skärmen visar blått när det skall vara blått.
Detta kräver att tex webbläsaren skall använda den här tabellen så att det blir rätt.
Firefox använder dessa tabeller. Internet Explorer gör det inte. OM JAG har förstått rätt.

Med då det du skiver i åtanke så låter det som att Firefox gör rätt men skärmen är okalibrerad.
Lightroom och Photoshop använder tabellen.
Tyvärr är detta en stor djungel men det går o komma rätt.

Det de menar är att du troligen har kameran inställd på color space Adobe RGB, enligt bild 3 på denna länk. Det ger färger som inte fungerar på internet.

Ändra den i kameran till sRGB istället så får du bilder som blir färdiga för webben direkt.

De bilder du redan fotat behöver du konvertera i datorn innan du lägger upp dem på webben.

Tips: Adobe RGB är bättre om du vill bildbehandla JPEG bilder i datorn, men då kan du lika gärna köra RAW ;)

Den är redan inställd på sRGB. Borde jag alltså inte ha den på det om jag vill redigera jpg i datorn? Får väl fortsätta köra raw (och lära mig mer om det), och skaffa mig ett större minneskort och mer plats på datorn i så fall (mycket plats tar det).

Löste hur som helst problemet efter lite googlande (i kombination med era tips om färgrymd) med hjälp av detta: http://gsmblog.com/post/How-to-fix-...low-Tint-Background-Problem-on-Windows-7.aspx

Den är redan inställd på sRGB. Borde jag alltså inte ha den på det om jag vill redigera jpg i datorn? [/url]

Jag låter också JPEG bilderna bli sRGB direkt i kameran för att kunna skicka direkt till webben.

Annars kör jag uteslutande RAW (som du) och då spelar ju inte färgrymden någon roll då RAW ger kamerans maximala färgrymd, vilket gör att vi kan välja vilken färgrymd vi vill spara till senare ;)

Har du skaffat en skärkalibrator och profilerat din skärm?

För det du skriver är egentligen tvärtemot hur det egentligen bör vara!

Windows fotovisare och Firefox är program som har korrekt färghantering och dina bilder bör visas lika där.

Windows Paint och Internet Explorer har inte en fungerande färghantering så där blir bilderna fel.

Har du skaffat en skärkalibrator och profilerat din skärm?

För det du skriver är egentligen tvärtemot hur det egentligen bör vara!

Windows fotovisare och Firefox är program som har korrekt färghantering och dina bilder bör visas lika där.

Windows Paint och Internet Explorer har inte en fungerande färghantering så där blir bilderna fel.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så löste det sig när jag fixade inställningen av färgprofil för skärmen. Har aldrig reflekterat över den förut, men det löste sig alltså när jag läste det inlägg jag länkar till.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så löste det sig när jag fixade inställningen av färgprofil för skärmen. Har aldrig reflekterat över den förut, men det löste sig alltså när jag läste det inlägg jag länkar till.
Det en skärmkalibrering gör är att skapa en "bättre" profil än den icc som är standard o väljs i steg 6.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar