Advertisement

Annons

Vad händer med tull och moms.

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Hej alla på forumet. Jag gjorde ikväll min första utlandbeställning från B&H i New York. De har dragit sina kostnader från mitt kort men hur kommer tull och moms dras. Kan man ha sån tur att man slipper den. Varorna kommer fraktas med UPS. Någon med erfarenhet som vet. Tacksam för svar från någon som har lite vana av beställning från USA.

Den får du betala på Ica när du hämtar paketet, alt till speditören som kommer med paketet.

Räkna inte med att slippa, speciellt inte om du valt UPS/DHL/FedEx.

Emil-G skrev:
Den får du betala på Ica när du hämtar paketet, alt till speditören som kommer med paketet.

Räkna inte med att slippa, speciellt inte om du valt UPS/DHL/FedEx.
Hur funkar det om man inte är hemma när speditören kommer. Lämnar han paketet på mitt ordinarie utlämningsställe, eller blir det massa onödigt krångel.

Jag har varit med om ett par olika alternativ när jag beställt med flygfrakt från USA. Lite överdrivet funkar det så här:

Antingen ringer chauffören och säger typ "Hejsan svejsan! Nisse på Skumma Budfirman! Jag kommer med ditt paket om 20 minuter och vill 8342,50 kr i handen - endast jämna pengar. Annars hamnar ditt paket i Långt-bort-i-stan-köping igen." Sedan betalar man till chauffören och efter några dagar dyker det upp en faktura på beloppet, skickad någonstans ifrån Centraleuropa. Då ringer man UPS, och så säger de att det bara är att kasta fakturan.

Eller också ringer en skum person på telefonen dagen innan, mumlar något om att du ska få paket och vill att du lämnar ut ditt VISA-kortnummer så att de kan länsa ditt bankkonto och betala alla avgifter. Om man lämnar ut kortnumret så dyker paketet upp utan krångel dagen därpå.

Moms och tull har jag aldrig sluppit med firmor som UPS. De har rätt att själva sköta den annars så tidskrävande tullhanterigen. Om det skulle visa sig att de slarvar med förtullningen, så skulle de bli av med tillståndet och det skulle ta evigheter att få fram paketen - och kunderna skulle gå till konkurrenterna.

Lite överdrivet - men jag antar att många känner igen sig.

Jag känner inte igen mig :D

Jag har aldrig varit tvungen att betala kontant, har alltid fått faktura i efterhand.

paul innergård skrev:
Hur funkar det om man inte är hemma när speditören kommer. Lämnar han paketet på mitt ordinarie utlämningsställe, eller blir det massa onödigt krångel.
Här måste man skilja på Posten/USPS och budfirmorna (UPS/DHL/FedEX). Om du beställt hemleverans med Posten hamnar ditt paket på Ica precis som vanligt. Om du beställt frakt med budfirma finns ett fjärde alternativ: en lapp i brevlådan "Jag försökte lämna ett paket till dig idag men det var ingen hemma. Jag försöker igen imorgon. /Nisse" samt ett telefonnummer till budcentralen. Om man ringer det numret kan man med hjälp av sändningsnumret på lappen styra om paketet, t.ex. till sitt kontor eller nån annanstans där det finns folk dagtid som kan ta emot paketet.

På Ica är det kontant betalning som gäller, annars får du inte ut paketet. Jag kan tänka mig att budfirmorna skickar faktura, även om det säkert händer att de vill ha kontant betalning de med.

Jeppe skrev:
Jag känner inte igen mig :D

Jag har aldrig varit tvungen att betala kontant, har alltid fått faktura i efterhand.
Men är det så att de samarbetar med postens utlämningsställen, eller kan paketet hamna många mil från mig, om jag inte skulle vara hemma när speditören kommer.

Om du valt UPS så ringer de till dig, jag tror du kan välja att få det utkört till ditt jobb, eller var du nu befinner dig. Om det inte är på andra sidan Sverige ;)

De samarbetar mig veterligen inte med Posten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar