Jag har varit med om ett par olika alternativ när jag beställt med flygfrakt från USA. Lite överdrivet funkar det så här:
Antingen ringer chauffören och säger typ "Hejsan svejsan! Nisse på Skumma Budfirman! Jag kommer med ditt paket om 20 minuter och vill 8342,50 kr i handen - endast jämna pengar. Annars hamnar ditt paket i Långt-bort-i-stan-köping igen." Sedan betalar man till chauffören och efter några dagar dyker det upp en faktura på beloppet, skickad någonstans ifrån Centraleuropa. Då ringer man UPS, och så säger de att det bara är att kasta fakturan.
Eller också ringer en skum person på telefonen dagen innan, mumlar något om att du ska få paket och vill att du lämnar ut ditt VISA-kortnummer så att de kan länsa ditt bankkonto och betala alla avgifter. Om man lämnar ut kortnumret så dyker paketet upp utan krångel dagen därpå.
Moms och tull har jag aldrig sluppit med firmor som UPS. De har rätt att själva sköta den annars så tidskrävande tullhanterigen. Om det skulle visa sig att de slarvar med förtullningen, så skulle de bli av med tillståndet och det skulle ta evigheter att få fram paketen - och kunderna skulle gå till konkurrenterna.
Lite överdrivet - men jag antar att många känner igen sig.