epep skrev:
Du kan nog lägga vilket filsystem du vill på ett CF-kort tex. Varför inte köra med ext3. Inte för att att kommer att gå att läsa i kameran, men det går att formatera kortet det för det filsystemet. NTFS också för den delen.
och han skrev också
Alla kameror som jag känner till som klarar STORA kort kör med FAT32.
FAT12 har en största clusterstorlek på 4kb vilket ger 16MB, FAT16 har en maximal clusterstorlek om 32kb vilket ger 2GB, FAT32 har en maximal clusterstorlek om 32kb vilket ger - orkar inte räkna.
...du får läsa på lite...
http://support.microsoft.com/kb/310561/
http://support.microsoft.com/kb/310525/
http://support.microsoft.com/kb/100108/
...lr så förklarar jag...=)
Jag säger det igen. FAT är inget filsystem utan en filsystemsmetodik. Hur den är implementerad är till viss del upp till kodaren/designern. Det är riktigt som du säger att Fat16 bara stödjer 2 Gb, men detta gäller endast under MS-Dos. Använder man tex XP så är maximal storlek istället 4 GB och för FAT32 gäller då hela 8 TB max (maximal klusterstorlek 32kb * maximalt antal kluster 268435445). Hur bra en sådan partition sedan fungerar i praktiken är en annan fråga men den teoretiska gränsen går där.
Angående klusterstorlek är det något man väljer beroende på vilken typ av filer man tänker lägga på disken. Har man mycket små filer och då pratar vi 10 tusentals till 100 tusentals så ska man gå på mindre klusterstorlek eftersom man får mindre diskspill då. Använder man däremot disken till filer som bilder, mp3
r eller filmer som är från ett par Mb uppåt så ska man köra med större klusterstorlek. Detta eftersom större filer gör att det helt enkelt inte får plats så många filer på disken och även om diskförlusten per fil blir större med större kluster så blir den totala diskförlusten ganska liten med så få filer. Vinsten är ett betydligt snabbare filsystem och mindre fragmentering. Varför? Ta en fil som består av ett antal kluster(från 1 till så många som är möjligt) och det sista klustert blir inte helt utnyttjat då filen inte är exakt lika stor som antalet kluster * klusterstorleken. Exempel
en fil är 18kb stor. Man har en klusterstorlek på 4kb. Då tar filen upp 20kb på disk eftersom 16kb(4 kluster * 4kb) inte räcker så får den ju ta ytterligare ett kluster på 4kb och det blir alltså 20kb. Vi har alltså förlorat 2kb på en fil. Om du räknar att du har en genomsnittlig förlust på just 2kb/fil vid klusterstorlek 4kb(sannolikhetslära) och har säg 250 000 filer så har du en diskförlust på 500Mb (250000*2). Men har du istället bara 10000 filer (bilder, mp3 eller dyl) så blir förlusten inte mer än 20Mb(10000*2) med 4kb kluster. Öka klusterstorleken till 32 kb och få ett betydligt snabbare filsystem som dessutom är mindre fragmenterat och därmed stabilere så får du på dina 10000 filer en diskförlust på (räknar då med en genomsnittlig förlust på 16 kb per fil) 160Mb(10000*16. Hänger du med? Har man förstått det så inser man också varför man ska ha stora kluster vid stora filer och små kluster vid många små filer? Har man flera diskar i sin burk så kan man alltså med fördel formatera sin operativsystemsdisk till en klusterstorlek på typ 4-8 kb men formatera sina bild/mp3/film/iso/... diskar till en klusterstorlek på tex 32-64kb(om det är möjligt, beroende på os och filsystem då)
Att man kan formatera sina kort till vilket filsystem som helst är ju ganska självklart, det är ju bara ett RAM. Men nyttan med det är ju som du själv säger ganska liten och det var inte heller det vi diskuterade utan vilket system man faktiskt använder? Detta
vet jag fortfarande inte men flera andra har ju sagt att det är FAT32(inkl. du) vilket jag också tycker är troligt.
Sandisk erbjuder förövrigt en "flagga" för att sätta deras eget filsystem ur spel så man kan implementera ett eget. Detta gäller alltså för deras SDK (halvfärdig kod för utvecklare på svenska).