Gutta
Aktiv medlem
epep skrev:
FAT är i väl ett filsystem som namngetts av FAT - file allocation table. Den datastruktur som bygger upp hela systemet. I början hade fat inga kataloger utan endast en "root" som kunde innehålla ett visst antal filer. Så är det fortfarande, även om jag inte kommer ihåg antalet filer, men jag tror det är 1024. Varje fil innehåller 2 olika uppsättningar information. Dels filnamnet och dels en pekare in i Filallokeringstabellen. Varje enhet (12, 16 eller 32 bitar) i tabellen motsvarar 1 bestämt kluster på hårddisken. Efter att filen i roten pekat ut den första "enheten" i FAT så följer en kedja där varje enhet i FAT pekar på nästa FAT-enhet som ingår i filen. Denna kedja motsvarar sedan som angivits direkt de kluster som filen hittas under. Underkataloger, dvs alla kataloger andra än roten, är egentligen vanliga filer men som har en katalog flagga. Operativsystemet tolkar sedan innehållet i dessa filer på samma sätt som det tolkar innehållet i rootkatalogen, dvs som filnamn med pekare in i fat osv. Så kom inte och snacka om att jag inte kan FAT. Och, på vilket sätt menar du att FAT inte är ett filsystem?
Jag orkar inte "kriga" om själklarheter men som du själv säger
file allocation table = FAT. Men FAT finns i många olika filsystem som inte nödvändigtfis heter FAT. Och FAT som i dagligt tal menas filsystem är eg FAT12, FAT16 eller FAT32. I övrigt är du rätt på det förutom att du påstår att det endast skulle klara av 1024 filer....
För övrigt är inte min intention att säga att du inte kan FAT men du hade ju ett antal felaktiga påståenden i dina föregående inlägg som du valt att inte kommentera nu....