Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad händer med 450D när 500D kommer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Espresso

Medlem
Hej!

Om man tittar i kristallkulan och vågar sig på en kvalificerad gissning, ungefär vad kommer hända med priset på Canon 450D när 500D kommer? Kommer 450D ligga kvar på ungefär samma nivå eller sker en snabb utförsäljning med fyrsiffriga prissänkningar? Svår fråga, men aktuell för mig som tycker 450D ligger lite högt i pris men gärna skulle vilja ha en ändå :) Så, jag vet att ingen kan veta säkert, men gamla fotorävar som varit med ett tag kanske ändå har ett grepp om hur det brukar se ut?

Listpriset (nu) för 500D är drygt 2500:- dyrare än vad de första 450D såldes för när den släpptes för ett drygt år sedan. Det lite märkliga är att 450D är nästan lika dyr nu som när den kom. Det är kronans fel som fallit som en sten mot USD/EURO. När produktionen på 500D kommit igång till sommarn kommer 500D säkert minska minst en tusenlapp - det var vad som hände med 450D. 450D kommer säkert minska ngt i pris, men inte så värst mycket eftersom det fortfarande finns fallhöjd mot 500D. Däremot kommer den antagligen dyka upp då och då som "klipp" hos någon av de större kedjorna och då vara tydligt billigare än nu. Men det kan även hända 500D - precis som Nikon D90 ibland dyker upp hos MediaMarkt en bra bit under listpriserna.

Man kan ju se vad som hände med 40d när 50d kom. För ett år sen kostade 40d som billigast ungefär 8 000 kr för huset efter cashback, och idag kostar den mellan 7 och 8 000 tusen, dvs ingen större skillnad. Och har nog aldrig sålts ny lägre än 7 000. Alltså, ingen större sänkning för att 50d kommit. Kan inte se att 450d kommer sjunka i pris pga att det kommit en ny modell.

Man får nog tänka på att dollarn blivit ungefär 40 procent dyrare det senaste året. En kamera som kostade 8000 kr då borde alltså kosta över 11000 kr i dag -- om inte priset hade sänkts.

Jag är helt övertygad om att priset på 450D kommer att sjunka en hel del när 500D väl finns ute i butikerna. Kanske kan vi också hoppas på att kronan blir lite starkare och på det sättet pressar ner priserna ytterligare.

Man får nog tänka på att dollarn blivit ungefär 40 procent dyrare det senaste året. En kamera som kostade 8000 kr då borde alltså kosta över 11000 kr i dag -- om inte priset hade sänkts.

Jag är helt övertygad om att priset på 450D kommer att sjunka en hel del när 500D väl finns ute i butikerna. Kanske kan vi också hoppas på att kronan blir lite starkare och på det sättet pressar ner priserna ytterligare.

Handlas japanska kameror till Sverige i dollar? Det är väl den japanska yenen som har blivit över 70 procent dyrare som är problemet i så fall.

Jag får erkänna att jag inte vet exakt vilka valutakursförändringar som påverkar de svenska priserna mest, men det spelar kanske inte så stor roll i den här diskussionen. Att jag valde att illustrera den svenska kronans försvagning med just USD berodde mest på att jag hade den kursen i huvudet och slapp gissa (eller kolla).

När man kollar visar det sig f ö att även JPY blivit drygt 40 procent (ja, nästan 50 faktiskt, men en bit kvar till 70) dyrare för svenskar det senaste året.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar