Annons

vad hände med filmen?

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
bifogar här en liten bit av en scannad kontaktkarta. kvalitet är minst sagt usel, men jag tror ni ser vad det föreställer.
negativet har alltså fått mörka (ljusa på kontaktkartan) fläckar längs med sidperforeringen. jag tror inte att det har hänt när filmen satt i kameran, utan snarare som en följd av något dumt jag gjorde under framkallningen. men vad?
hela filmen är också ojämt framkallad. den "undre" halvan (filmen sedd rättvänd) är mycket mörkare än den övre. var jag för snål med kemi i framkallningsdosan?
jag hade ungefär 6 dl till två rullar.
 

Bilagor

  • temp.jpg
    temp.jpg
    8.2 KB · Visningar: 929
Det bör räcka med 6 dl kemi ifall du använder dosor av standard mått (rymmer väl 2 rullar film?). Det jag kan tänka mig att du har gjort är att antingen har filmen blivit ihopklämd när du matade in den i rullen så att vätska inte kunnat komma överallt... Annars kan det bero på att du inte var i ett helt ljustätt rum alternativt läckte dosan in ljus. Mycket kan vara fel.
 
Filmen kan vara dåligt fixerad. Jag råkade ut för liknande en gång och testade att fixera ett par minuter, och det hjälpte.

Är vissa delar av flammorna på negativen lite mjölkiga? Då är det helt klart dåligt fixerat.
 
Erik_E skrev:
Mycket kan vara fel.

rummet är ljustätt, jag har haft film och papper där utan de har skadats förrut. 6 dl bör ju räcka, speciellt som dosan bara behöver 5.7.
det är mycket möjligt att laddningen av spiralerna gick snett. jag tycker fortfarande att det är lurigt, trots många laddade filmer.

Patric skrev:
Filmen kan vara dåligt fixerad.

hmmm. ska titta på negativen igen. fast borde inte 10 minuter räcka?
 
Kolla om det har med filmens perforering att göra. Om man agiterar för häftigt under framkallningen, blir det virvlar runt perforeringshålen, och där överframkallas filmen. Det har jag råkat ut för en gång.
 
jag tror jag vet vad felet var.
jag hade bara en spiral i dosan, och eftersom jag agiterade alldeles för mycket gled spiralen på pelaren och hamnade över ytan på kemikalierna. det förklarar både den ojämna framkallningen och "perforeringsblödningen". case closed. hoppas jag.
 
aha..

nästa gång du framkallar en rulle, stoppa även i en tom spiral ovanpå, så den med film i inte glider.

sen är jag drottningen av kraftfull agitering, men har ändå aldrig råkat ut för glidande spiraler, så jag tror du gott och väl kan lugna ner din agitering framöver. ;o)
 
då kan det inte gärna vara spiralen som gled (så våldsam är jag inte). omedveten snålhet med framkallare verkar troligare.
 
Startad igen...

Samma sak hände mig för länge sedan, men jag fick aldrig någon förklaring på vad det kunde vara... Då kände jag knappt till fotosidan, men nu hoppas jag på att någon kkan hjälpa mig, har inte lust att göra om samma fel igen.

Jag vet inte vad som kan ha gått fel, kan det verkligen vara att spiralen har glidit upp? Jag tror inte det för jag fyller alltid på mina dosor upp till kanten (+ lite till). Är det någon annan som har någon aning?

/Jeppe
 
tänkte faktiskt också starta upp den här tråden igen, då samma tragedi hände i söndags. inte överagiteringen, men den ojämna framkallningen. 6 dl till två rullar i en tvårulledosa som ska ha 5.75 dl. ändå blev den ena rullen ojämnt framkallad. vad står på?
 
Vill du beskriva din arbetsgång:

Framkallare: Koncentration? Tid? Temperatur?
Stoppbad: Koncentration? Tid?
Fix: Typ? Koncentration? Tid?

Agitering: Hur ofta? Hur länge? Hur kraftigt?
 
plus-x exponerad efter 125 ASA.
alla temperaturer var 20°. 6 dl av både framk. och fix.

1. försköljning; vatten i, vatten ur.
2. D76 1+1, 8.5 min, agitering var 60:e sekund; upp-ned-upp-ned.
3. vatten i, vatten ur.
4. polymax fix, 10 min, agitering var 60:e sekund; upp-ned-upp-ned.
5. sköljning 30 min.
6. dest. vatten och photoflo i en minut eller två.
7. torkning.

kan det vara så att jag agiterar för lite och framkallaren skiktar sig på något vis, och orsakar överframkallning i botten på dosan? jag har tidigare kört agit. var 30:e s, men det har lett till de där virvelfläckarna kring perforeringen.
 
Kodaks senaste rekommendationer för agitering är:

Häll i framkallaren, stöt dosan bestämt i bordet för att få luftbubblor att släppa. Agitera direkt genom att vända dosan 5-7 gånger på 5 sekunder, dvs sträck ut armen och vrid kraftfullt på handleden 180 grader. Upprepa agiteringsproceduren med 30 sekunders intervall resten av framkallningstiden.

Försköljning är inget som rekommenderas.

Agitering upp-ner-upp-ner gör att man flyttar vätskan på samma sätt varje gång, då finns risk för ränder.

När man inte agiterar bildas det en stagnant zon närmast gränsytan. Agiteringens syfte är flytta de molekyler av förbrukad framkallare som sitter närmast emulsionen så att färsk framkallar kan komma till och göra sitt jobb.

Alla ämnen i filmframkallaren är i lösning och det sker alltså ingen skiktning, det behöver du inte vara orolig för.
 
steinick skrev:
Försköljning är inget som rekommenderas.

Agitering upp-ner-upp-ner gör att man flyttar vätskan på samma sätt varje gång, då finns risk för ränder.

med upp-ned menar jag att vända dosan uppochned, alltså 180 grader som du (och kodak) föreslår. men vad är det för fel med förvätning? inbillar mig att det kan skölja ut eventuellt damm och skräp som kan ligga i dosan.

det där med stagnant zon var intressant. kanske är det problemet. hmmm.
 
min vida känt vilda agitering brukade ge finfina neg.
jag agiterade varje halvminut, vände dosan upp och ner några gånger och avslutade varje agitering med att vifta omkring lite med burken så gravitationen snurrade runt vätskan i burken och så ställde jag ner burken med en smäll så alla ev. bubblor av agiteringen skulle åka upp till ytan.
hade aldrig nånsin några som helst problem med mina neg. och det blev en hel del genom åren.
jag förvätte ytterst sällan.

prova ett annorlunda agiteringsförfarande så du ev. kan utesluta den möjligheten iaf.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.