Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gjorde jag för fel???

Produkter
(logga in för att koppla)

scarfaze

Avslutat medlemskap
Åkte till Göteborg kollade walking ehit dinsaurs o hade min pentax k-m med
Men vid hemkomst så var bilderna gryninga fotade utan blixt hade iso 3200.
Vad gjorde jag för fel??
e en glad amatör so m försöker lära mig så det i slutändan skall bli bra.... förhoppningsvis..................

Du gjorde inget fel. Använder man så högt iso som 3200 blir bilderna "gryniga".

Ok hur ska man fota när man ska fota utan blixt o det e på en arena skulle jag valt ett mellanläge på iso istället.
Jag e helt ny på detta o försker komma under full med dom olika inställningarna

Du måste ha ett objektiv med större öppning (lågt f-nummer) och förmodligen en modernare kamera som klarar av fotografera med ISO3200 utan att det blir så kornigt.
Dinosarier står annars ofta still så då funkar ISO200, valfri bländare och en riktigt lång slutartid om du har kameran på stativ.

/Karl

träning

Tror att det är bra att ibland lägga en dag på träning. Pröva massor av inställningar och anteckna dessa, sedan se på resultaten.
Om man har en DSLR så är det bra att ha saker i ryggmärgen så man är beredd när det gäller: slutartider, bländarvärden, iso, fyllnadsblixt mm. Och förhållandet mellan dessa också. Hur de alla påverkar varandra.

Ok hur ska man fota när man ska fota utan blixt o det e på en arena skulle jag valt ett mellanläge på iso istället.

Det du gör när du skruvar upp ISO är att öka kamerans känslighet för ljus. Nackdelen är som sagt att bruset ökar. Ljusstarkt objektiv och högsta ISO är ofta vad som krävs vid dåligt ljus.

Beroende på situation och när du ser vilka tider du får, så kan du testa att se om det räcker med lägre ISO. De saker som begränsar är: 1.) dina händers förmåga att hålla kameran still och 2.) hur snabbt motivet rör sig.

En tumregel är att ha brännvidden som slutartid för att undvika skakningsoskärpa. Vid stilla motiv kan man ha nytta av bildstabilisering. Olika tillverkare har olika sätt för detta. Ibland sitter det i huset, ibland i objektivet eller båda.

Ju högre iso, desto brusigare bilder. Det är svårt att komma ifrån. Du kan försöka optimera och använda så lågt iso som möjligt. Problemet är att iso och slutartid hänger ihop, så om du t ex halverar iso så måste du dubblera tiden. Då ökar risken att bilderna blir oskarpa. Prova dig fram!

Lycka till!

Ibland måste man, precis som du gjorde, använda höga iso eftersom det är så lite ljus att alternativet är att inte ta några bilder alls. Resultatet bli givetvis inte perfekt, men det blir ju bilder... Jag har själv några sådana bilder i mitt galleri här på FS.

Ett (dyrt) sätt att minska problemet är att skaffa en kamera som ger bättre resultat på höga iso.

Du måste ha ett objektiv med större öppning (lågt f-nummer) och förmodligen en modernare kamera som klarar av fotografera med ISO3200 utan att det blir så kornigt.
Dinosarier står annars ofta still så då funkar ISO200, valfri bländare och en riktigt lång slutartid om du har kameran på stativ.

/Karl

Ja dinos brukar stå still inte dessa då de var mekaniska så de rörde sig.
Stativ har men där var inge plats till trång var det o hade en bakom mig som gärna viskade mig i örat heeeela tiden )liten kille på 1 1/2 år)

Det här med bländare o lång slutartid huuum har inte kommit så långt i mon utveckling
Menjag kämpar vidare.

Tror att det är bra att ibland lägga en dag på träning. Pröva massor av inställningar och anteckna dessa, sedan se på resultaten.
Om man har en DSLR så är det bra att ha saker i ryggmärgen så man är beredd när det gäller: slutartider, bländarvärden, iso, fyllnadsblixt mm. Och förhållandet mellan dessa också. Hur de alla påverkar varandra.

Hum ursäkta en novis men vad är DSLR???

DSLR är digital system kamera.

Jag tycker du ska ta en gratis fotokurs på nätet, så du får in det mest grundläggande om fotografering. Fins massor av material här i Fotoskolan och tex den utmärkta Kameraoväskan info och kurs-sida.
www.kameravaskan.se

Digital Single Lens Reflex Camera, mao en digital spegelreflexkamera. De allra flesta (alla?) systemkameror är av denna typ.

Edit: pellepiano hann först...

För foto i mörkare miljöer gäller som sagt att ha objektiv som har så stor största bländare som möjligt (d.v.s. litet f-nummer, t.ex. 1.8 eller 2.8). Känner du att du vill fota mycket i dämpad belysning är det nog det smartaste alternativet. Det finns ju visserligen kameror som klarar iso 3200 med minst hyfsas resultat idag, men de kostar mycket och dessutom har du ju en ny modern kamera som du säkert inte ännu vill byta bort...

Det finns också en annan stor fördel med objektiv med stora bländare - autofokusen funkar bättre i sämre ljusförhållanden än på objektiv med liten största bländare (typ 5,6). f/2.8 släpper är t.ex. in 4 gånger mer ljus än f/5,6. Det betyder att autofokusen med det ljusstarka objektivet borde funka i fyra gånger mörkare miljöer än det gör på det ljussvaga. Och slutartiden som krävs är 4 gånger kortare, alternativt kan du använda iso 800 istället för iso 3200...

Blev lite chockad först när jag läste att du fotat dinosaurier.
Om jag inte minns fel så dog dom för måååånga år sedan ;)

Så då kom jag på att det inte kan ha varit riktiga utan statyer eller liknande :)

Blev lite chockad först när jag läste att du fotat dinosaurier.
Om jag inte minns fel så dog dom för måååånga år sedan ;)

Så då kom jag på att det inte kan ha varit riktiga utan statyer eller liknande :)

Hahahaha inte statyer utan mekaniskt uppbyggda så dom rörde sin till o med ögonen blinkade helt fantastiskt var det
O dom var i i verklig storlek tänk dig när T-rex kom in shit du det var mäktigt.

Hehe.. då är man inte så stor ;)

Nä tur man satt påläktare o såg det men vilken show det var helt underbart gkord med ljud o ljus o så snyggt gjorda dinosaurer alla ungar som var var helt eld o lågor.
När det var slut var visslingar applåder stående ovationer helt klart värd varenda krona.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar