Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad göra åt svaga batterier?

Produkter
(logga in för att koppla)

Avenue

Aktiv medlem
Jag har problem med att batterierna till min digitalkamera (Samsung Digimax V5) tappar kraften snabbt. Trots att jag har köpt speciella batterier just för digitalkameror så orkar dom inte med mer än 10-20 bilder per laddning. Det blir ännu värre om jag låter dom ligga några dagar från laddning till användning. I extremfallen har jag bara kunna tagit 5-10 bilder innan kameran har stängt av sig.

I kameran använder jag vanliga 2 stycken AA (LR6) batterier, jag har två uppsättningar Varta Power Accu på 2300 mAh som jag köpte i höstas och en uppsättning GP batterier på 2500 mAh. Dom sistnämnda är något bättre, men dom är betydligt nyare också.

Om jag köper ej uppladdningsbara batterier så blir det betydligt bättre, då kan jag utan problem knäppa 60-70 bilder på en uppsättning, men det blir lite dyrt också. Snåla på strömmen genom att köra med släckt lcd-skärm funkar inte heller eftersom alla inställningar syns där och jag gillar mörkerbilder där man måste ställa om exponeringsinställningarna lite då och då. Dessutom så är det grymt parallaxfel i genomsiktssökaren oavsett zoomläge.

Men vad kan man göra åt batterier som tar slut så fort? Det är inget vidare att tvingas byta två uppsättningar batterier på ett minneskort (50 bilder). Någon som har tips på några extra bra batterier? Jag pratade med killen i batteributiken om det kunde bero på min laddare men det trodde han inte. Jag har förövrigt aldrig snabbladdat batterierna utan laddat dom under dom 15 timmarna som min laddare kräver. Jag har också varit noggrann med skötsel och bara laddat batterierna när dom har varit helt tomma.

Har du rätt laddare( Ni-MH batterier) och blir batterierna fulladdade.
Fråga i butiken om han kan ladda dina battterier bara för att se om det är fel på laddaren.

Det första jag bli att tänka på är att din kamera drar tjuvström nånstans.. låter mycket märkligt. Märkligare blir det när du säger att den går längre på icke-uppladdningsbara.

Har du garanti kvar? Jag skulle nog utnyttja den och skicka in kameran för en översikt.

Min kompis digitalkompakt käkade batterier som en vilde. Men den var samtidigt ganska effektiv som fickvärmare! Blir din het som en glödande kolbit också?

/Pontus

Fel på kameran??

Hej!

Jag har haft samma problem med min kamera (Pentax).

Ej uppladdningsbara batterier som alkaliska / lithium har en spänningsnivå på 1,5V.

Uppladdningsbara NiMH har "bara" 1,2V.

Detta innebär att kameran stänger av sig alldeles för tidigt om spänningsnivågränsen för dåligt batteri är för lågt justerad.

Resultatet var att kameran tog 350 bilder med ett
CR-V3 batteri (lithium), men bara 30-50 bilder med
2500 mAh NiMH.

De ratade NiMH- batterierna kunde jag sedan fortsätta att använda i en Maglitelampa riktigt länge.

Skulle föreslå två saker:

Byt ut din 18-timmarsladdare mot en -DeltaV laddare med 4 st. helt oberoende kanaler och ladda bara batterier av exakt samma typ/fabrikat.

Ett flertal studier visar att enkla laddare ej klarar att ladda optimalt beträffande laddnivå och livslängd av batterierna.

Lämna in kameran med en skriftlig och lättfattlig information om problemet. Ange till exempel hur länge ett 2500mAh NiMH batteri som kameran ratat kan driva en glödlampa 1,1V / 0,3A med full styrka.

Tack för era svar!

Bert Runervald:

Min laddare tar både Ni-cd och Ni-MH, däremot så är det en enklare laddare som tar 15 timmar på sig. Köpte den inklusive fyra uppladdningsbara batterier för 199:- för några år sedan. Kanske är läge att köpa något bättre...

Pontus Gustavsson:

Min kamera bli aningens varm vid längre användning men absolut inte het som en glödande kolbit, skulle tippa på 5-10 grader över utomhustemperaturen. Tror det är skärmen som avger värmen.

Jeroen Hartings:

Jag var lite otydlig i mitt första inlägg, Batterierna som jag har laddat tar slut lika snabbt oavsett om dom sitter i kameran som om dom ligger i fickan. Igår var jag ute i naturen och plåtade lite. I kameran så satt det Vartabatterier som jag laddade för en vecka sedan, har tagit max fem bilder med dom innan. Nu kunde jag ta fem bilder innan kameran slog av. Då bytte jag till dom andra Vartabatterierna. Jag hann bara gå in i en meny och skulle ställa skärpan, tog max fem-tio sekunder att ställa om till manuell skärpa och få in rätt skärpa så slog den av, dessa batterierna är ej använda sen laddning och har ej suttit i kameran förren nu. Efter dom så satte jag in GP-batterierna som jag också laddade för en vecka sedan. Med dom kunde jag knäppa ungefär 30 bilder och dom hade ändå kraft kvar.

Stephan Axelsson:

Det där med att spänningsnivårgränsen är för låg låter rimligt. Om jag t.e.x. knäpper 20-30 bilder och kameran slår ifrån så låter jag batterierna vila ca 10-20 minuter. Sen kan jag ta lika många bilder igen, under förutsättning att batterierna är laddade precis innan jag gav mig iväg hemifrån. Får ta och testa med en bättre laddare innan jag för något annat.

Det är helt enkelt så att din laddare inte orkar ladda så pass kraftfulla batterier som 2300mha och 2500mha.

Jaha, så enkelt kanske det kan vara... Har jag inte haft en tanke på.

När jag kollar märkningen på baksidan av laddaren så står det:

"AA-2 x (2.8V - 150Ma 0.42VA)"

Blir inte så mycket klokare av det faktiskt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar