Annons

Vad gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

underhund

Aktiv medlem
Hej hej.

Jag skulle behöva ha lite råd.
Det är så att jag köpt ett beg. objektiv via nätet. Säljaren annonserade objektivet som "i mycket bra skick" och brassade senare på med "du hittar nog inget finare än detta". Ett Nikon 80-200 ED AFD, tvårings med stativfäste.
Efterssom priset inte var på tok för högt med tanke på den utlovade kvaliten, så slog jag till.

Objektivet var välskött på utsidan.
Dåligt väder och ont om tid, satte stopp för en mer ingående testning. Några bilder inomhus blev det, på f2.8. Inga problem där. Det verkade skarpt och fint.

Sen, kom problemet.
När det blev fint väder och jag hade möjlighet att testa alla bläntarsteg och på en mängd olika motiv och i lika många situationer...
Då visade det sig att bländaren stog på vid gavel hela tiden. Fjädern till lamellerna var av.

Typiskt tänkte jag och ringde upp säljaren (inom en vecka efter köpet).
Förklarade för denne att objektivet var trasigt och att enligt köplagen (efterssom det är den som gäller då vi inte har avtalat bort något ur den) var det tyvärr han som får stå för kostnaden efterssom det var trasigt redan från början. Säljaren var inte ett dugg intresseerad av varken lagar eller att betala och hävdade så att efterssom jag köpt det i befintligt skick så var det mina problem att det var trasigt. Dessutom var det ju "fullt fungerande" när han skickade iväg det... enligt honom.

Efter många dagars försök till övertalan och hänvisande till köplagen vägrar fortfarande säljaren att ta sitt ansvar och kör fortfarande på linjen och den gamla klyschan, köpt i befintligt skick, och tror därmed att han är fri från allt vad ansvar heter.
Objektivet är inlämnat och kontrolerat. Med största sannolikhet ett fabrikationsfel och har funnits där ett tag, dvs felet fanns där redan när jag fick det och det faller då på säljaren att bekosta reparationen.

Vad hade ni gjort i min situation?
Jag har verkligen inte råd att betala MER och har ingen lust att betala för ett objektiv som sägs vara i mycket bra skick, men som är obrukbart när jag får det.

Är jag HELT fel ute som kräver ersättning av den stackars säljaren?
 
Jag hade inte låtit det bero! Kräv att han antingen betalar reparationen, eller att du får häva köpet. Har du annonstext, mail eller annat som visar vad som sagts/ skrivits i samband med köpet? Står det någonstans att objektivet säljs i befintligt skick?
 
Visst blir man sne när man råkar ut för dessa oseriösa säljare. Jag "råkade" faktiskt själv sälja ett objektiv som inte var som det skulle. Då erbjöd jag mig att betala för halva reparationskostnaden ( det var mitt förslag ). Det var ngt fel på bländar lamellerna, som jag inte visste om själv. Och det syntes på mina film rullar sen kan jag tillägga. Men skit samma, det händer även den seriösa och bästa :)

Men i ditt fall så tyder det mesta på att du fallit offer för en riktigt ful typ, som säkert inte sover så gott om nätterna.
Jag skulle gjort som dig och om han vägrar så vet jag inte om det finns så mkt o göra.
Men till nästa gång var mer skeptisk, bor säljaren inte så långt ifrån så är det alltid bättre att ta sig tid att besöka personen i fråga o kolla upp och testa varan. Först då kan du vara säker.

/ Jim
http://www.jhphotoart.net
 
yalazy skrev:
Jag hade inte låtit det bero! Kräv att han antingen betalar reparationen, eller att du får häva köpet. Har du annonstext, mail eller annat som visar vad som sagts/ skrivits i samband med köpet? Står det någonstans att objektivet säljs i befintligt skick?


Det finns en mail-konversation.
Befintligt skick går att läsa om på KOs hemsida. Vad som anses som fel på varan om man inte avtalat bort detta, vilket inte är gjort.

Befintligt skick är altså det skick som är annonserat av säljaren.
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=307&lngCategoryID=840


Häva köpet är ju min sista utväg. Men även detta kan jag ju gå bet på då det ända sättet jag kan komma på är att skicka tillbaka objektivet via postförskott. Då finns ju alltid risken att snubben inte hämtar ut det. Så jag är tveksam även på det.
 
Okej. Kräv att han betalar tillbaka så mycket av köpesumman som krävs för att reparera objektivet.

Det är rätt att man inte kan avtala bort fel i vara; dvs varan ska motsvara vad man skäligen kan förvänta sig. Han har enligt vad du tidigare skrev gett en beskrivning av objektivet där det framstår som att det är i utmärkt och fungerande skick. Felet är sådant att det funnits redan vid köpet.

Går han inte med på att betala tillbaka så hade jag stämt honom. Tala om för honom att du tänker gå till tingsrätten!
 
Vem är det som säljer?
Privatperson eller finns det ett företag med i bilden?

Privat har du nog tyvärr små chanser.

Företag, tja börja med att ta reda på vems hans kunder/chef är. De kanske är intresserade?

Ett litet fint mail till VD om man nu vet var han jobbar och förklara situationen sakligt och lägg till att du har tappat telefonnummret. Personliga påminnelser kan vara mycket effektiva men undvik hot.
 
yalazy skrev:
Okej. Kräv att han betalar tillbaka så mycket av köpesumman som krävs för att reparera objektivet.

Det är rätt att man inte kan avtala bort fel i vara; dvs varan ska motsvara vad man skäligen kan förvänta sig. Han har enligt vad du tidigare skrev gett en beskrivning av objektivet där det framstår som att det är i utmärkt och fungerande skick. Felet är sådant att det funnits redan vid köpet.

Går han inte med på att betala tillbaka så hade jag stämt honom. Tala om för honom att du tänker gå till tingsrätten!


Jo jag har funderat på Tingsrätten. Det borde vara ganska effektivt. Skulle dock vilja göra andra saker... men iom att personuppgiftslagen finns... så blir det ju svårt ;)
 
Erik Schalin skrev:
Vem är det som säljer?
Privatperson eller finns det ett företag med i bilden?

Privat har du nog tyvärr små chanser.

Företag, tja börja med att ta reda på vems hans kunder/chef är. De kanske är intresserade?

Ett litet fint mail till VD om man nu vet var han jobbar och förklara situationen sakligt och lägg till att du har tappat telefonnummret. Personliga påminnelser kan vara mycket effektiva men undvik hot.

Det är privat. Mellan två privatpersoner.
Jag förstår att chanserna är små... men vart tog ärligheten vägen?
 
underhund skrev:
Det är privat. Mellan två privatpersoner.
Jag förstår att chanserna är små... men vart tog ärligheten vägen?

Den finns kvar bland många.. Tyvärr finns det en del rötägg.

Jag tror att du kan stånga dig blodig, och stötta dig på lagar hur mycket som helst....utan resultat...tyvärr.

Det är nog inte förens han är dömd som du kan få tillbaka pengarna...och som vi alla vet så tas långt ifrån alla mål upp i domstol.
 
Jeppe skrev:
Det är nog inte förens han är dömd som du kan få tillbaka pengarna...och som vi alla vet så tas långt ifrån alla mål upp i domstol.

Civilrättsliga mål tas alltid upp i tingsrätten om inte parterna kommer överens innan, vilket faktiskt ofta händer (Förutom sk tokmål som uppenbarligen inte har något som helst stöd i lagen...). Risken man tar när man stämmer någon och man går upp i huvudförhandlingar är att om man förlorar så åker man på att betala även motpartens rättegångskostnader, dvs ev kostnader för juridiskt ombud o liknande...
En stämningsansökan kan dock vara ett mycket effektivt sätt att syna någons kort...
//jenny
 
Henrik! Det är som Jenny säger. Jag hade definitivt dragit det dit. Ett civilmål (tvistemål) kan närsomhelst avgöras genom att parterna kommer överens, förlikning. Om man vid ett förberedande sammanträde kommer överens om förlikning kan man få en exekutionstitel, alltså en fordran som är giltig och där man kan få hjälp av myndighet (kronofogden) att få sina pengar tillbaka.

Att handla med varandra via webben och på distans bygger på förtroende och fair-play. Rötägg som missbrukar det och uppför sig som i fallet här skulle jag inte lägga fingrarna emellan med.
 
Kronofogden.

Hade själv ett liknande problem, men jag hotade med kronofogden (betalningsföreläggande).

Det löste mitt problem
 
Lätt..
Reparera gluggen (det måste du ju göra i vilket fall som helst).
Skicka räkning på samtliga dina kostnader att betalas inom 10 dagar.

Betalas det inte skickar du till kronofogden.
Bestrider han där låter du kronofogden ta det till tingsrätten.
I tingsrätten bör du rimligen få rätt och få betalt för dina utgifter.

dina rättegångskostnader står du för själv eftersom det rör sig om ett mål om mindre än halva basbeloppet.


alternativt åker du hem till snubben med och ger en praktisk demonstration på hur missnöjd du är.
 
Som Camilla säger så måste du antingen ha en exekutionstitel (dom eller liknande) eller en klar fordran (som tex en faktura) för att kunna gå till kronofogden... Kan vara svårt när det handlar om kompensation för fel i vara...
//jenny
 
FILM) (piratjenny skrev:
Som Camilla säger så måste du antingen ha en exekutionstitel (dom eller liknande) eller en klar fordran (som tex en faktura) för att kunna gå till kronofogden... Kan vara svårt när det handlar om kompensation för fel i vara...
//jenny

nejdå, men han kan bestrida ett betalningsföreläggande om man inte har en dom i ärendet.

Min lillasyster gick den vägen när hon fick problem med att ACn på hennes nyinköpta bil inte fungerade och kondensatorn var helt sönderrostad.
Hennes krav ligger i tingsrätten nu om det inte redan löst sig.
 
Oj, tack för all support

Jag har skickat ett förslag på "förlikning" till människan nu... jag orkar/vill inte ha med sådana dårar att göra mer än nödvändigt. Godkänner han inte det så har jag fått ett antal tips här som jag kan prova :))

Tack :D /Henrik
 
Ja jo, kanske det. Jag ska iaf få ett svar i från honom idag... Orkar faktiskt inte bry mig mer. Han e så överbevisad av lagens tydliget, men fortsätter att neka slingra sig på lägre o lägre sätt.

Det värsta är nog att han är medlem här (jag är nästan 100 säker)... och beter sig på det viset.
Skamfläck. Puh vad trött jag är på oärlighet.
Men det ska jag nog ta i ett annat forum :=) hehe.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar