Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sålde mitt objektiv, köparen säger nu att det inte fokuserar, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)
I dag har jag varit inne på Intervision med objektivet. Han synade noga och undersökte. Kom fram till samma sak som här på forumet att focuseringen är kass. Inga synliga skader ett år fem månader gammalt, han kunde inte se eller tänka sig något annat än att Canon tar denna reperation. Så som det ser ut nu slutet gott allting gott.Mvh.Lasse
 
Så vitt jag vet så gällde tre års reklamtionsrätt från 2006. Innan det så var det två års reklamationsrätt.

Så oavsett vilket så borde ni kunna reklamera det och sen får man väl se om det går igenom. De brukar inte vara så omöjliga på utan det räknas som goodwill.

Mvh
Maverick
 
Fan va trist! Hoppas det löser sig bra för er båda.
En fråga bara för att stilla min egen nyfikenhet. Den fokuserade varken automatiskt eller manuellt? Menar du att det inte blinkade till i viewfindern vid fokus, eller hade du error meddelande hela tiden i kameran när du försökte hitta foukus manuellt?

Tungt när sånt här händer :(
mvh Bass
 
Har mycket dålig efarenhet av att skicka datorer på posten som företags paket. Minnes kretsar har lossat under frakten och lådorna har blivit skeva. Man undrar hur dom hanterar gods.

Så ska man skicka på posten så packetera det ordentligt om man vill slippa problem.

// Fredrik
 
Ja Bassel och Fredrik J jag är ganska säker på att Canon tar det i alla fall sa de så på Intervision. Fredrik R, objektiv och kamera var väldigt väl förpackade, inga skader fanns på den yttre lådan. Klarar inte ett objektiv skakningar så är det inte bara dåligt då är det uselt tycker i alla fall jag. Då skulle det inte vara så bra att ha kameran över axlen, för att inte tala om att ha det i ryggan. Men som sagt verkar inte vara några problem och ska ju inte vara det heller.
Mvh. Lasse
 
Så för att avsluta denna diskusion. Fick tillbaks objektivet i dag. Felet var att det gått trögt vid focusering och inga tecken på stötskada. Reparerat och som nytt och garantin jällde. Så slutet gott allting gott.
 
Re: 3 veckors bytesrätt?

Hjompe skrev:
Gäller inte 3 veckors bytesrätt även för denna typ av köp? Jag vill minnas att det är så, och i så fall måste alltså köparen kunna få ångra sig om tiden inte löpt ut. Hur det än är med den saken, säger jag alltid när jag säljer prylar begagnat, att köpet går tillbaka om kunden inte är nöjd efter att ha testat.

Fast det är naturligtivs väldigt surt att tvingas ta tillbaka ett söndrigt objektiv som man vet fungerade när man skickade iväg det.

Jag sålde ett fullt fungerande nyservat objektiv privat i vintras. Objektivet kom precis tillbaka från Zeigler och köparen var hemma hos mig och testade. Nästa dag ringer han och säger att det inte fungerar.

Jag var juste och tog tillbaka det och skickade tillbaka till Zeigler.

Kollade upp det då och juridiskt har jag ingen anledning att ta tillbaka något. "befintligt skick" var ju "fullt fungerande" och han testade själv på egen kamera. Jag kan ju inte veta att han inte ändrat sig och haft sönder det. (Jo, det är osannolikt, jag vet)

Jag tycker att du ska avkräva ytterligare förklaring av köparen. Posten kan du nog inte klandra om inte paketet är skadat eller så. Det finns ju alltid en risk med post förskott.

Lycka till
 
Den som skickar en vara i ett paket har ett ansvar att packa varan så att den inte alls kan röra sig i paketet.
Med detta brister många, och även återförsäljare.
 
Andreas läs igenom hela diskusionen så kommer det nog i ett annat "ljus"
Hälsar Lasse
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.