Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sålde mitt objektiv, köparen säger nu att det inte fokuserar, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Jag ställde en fråga (med anledning av att jag inte vet,,)

Hjompe skrev:
Det var väl ändå uppenbart att jag inte känner till om lagen om tre veckors bytesrätt faktiskt gäller för den typ av försäljning det här är frågan om? Jag ställde ju en fråga om saken, och har därför själv inga juridiska detaljer att förtälja.

Tycker dock att det verkar konstigt att man som köpare inte har någon ångerrätt vid försäljning mellan privatpersoner. Ponera att säljaren packat prylarna bristfälligt och att det är därför som de nu är sönder. Är det då rimligt att köparen får skylla sig själv?

Nej, säljaren bär ansvaret för varan tills den överlämnats.
Är det fraktskada så är det säljarens ansvar att reda ut detta med fraktbolaget.

Är det så att objektivet helt plötsligt råkat gå sönder är det en annan sak.
Likaså om det visar sig vara sönderslaget. Hur vet man om köparen tappat det i golvet elelr om posten klantat sig?

Men först bör man felsöka så att man VET vad som är trasigt innan man börjar prata om vems fel det är.
 
När en konsument köper av en näringsidkare gäller konsumentköplagen. Denna ger konsumenten en mycket stark ställning just för att konsumenten inte ska hamna i underläge gentemot näringsidkaren. Konsumentköplagen (KKL) reglerar det mesta kring affären.

När två privatpersoner eller näringsidkare gör affärer sinsemellan gäller köplagen (och även när en näringsidkare köper av en privatperson). Denna utgår ifrån att två jämnbördiga parter gör affärer. Köplagen reglerar rätt lite, allt därutöver måste parterna ha reglerat i avtal.

Har inget annat avtalats övergår risken till köparen när säljaren överlämnar varan till transportören (posten) (KL §7, §13) (I KKL är det t.ex. först när varan kommit i köparens besittning (§6))
Varan anses felaktig (även om den sålts i "befintligt skick") om den inte överensstämmer med säljarens beskrivning eller om säljaren underlåtit att upplysa köparen om fel som säljaren borde känt till och lite till... (KL §19)
Har dock säljaren uppmanat käparen att undersöka varan och denne underlåtit det kan köparen inte göra felen gällande (§20)

Köparen får häva köpet om säljaren är i dröjsmål eller om avtalsbrottet (tex felen) är av väsentlig betydelse för köparen och säljaren har insett eller borde insett det. (§25)

Sedan finns det en referens till ett rättsfall om vem som har bevisskyldigheten, men det hinner jag inte rota fram. (H 1977:756)

Resten kan ni läsa själva, lagarna finns på nätet. (jag sitter med boken, därför ingen länk)
Obs att jag dock på intet sätt kan nåt om det här, har bara läst en kurs i ämnet.
 
Fantastiskt härligt att läsa igenom svaren här! Inte utan att man kan sålla bort några man ska akta sig för att handla med. Jo köparen vet ganska väl vad han har köpt! Jag hämtade paketet på posten i dag, åkte hem packade upp objektivet och kameran en 20D. Objektivet låg i orginalkartong med frigolit både i topp och botten alltså väldigt väl förpackat. När det inte fungerade på 20an trodde jag det var kameran, satte på mitt 24-70 inga problem. Så då satte jag objektivet på min 5D ej här heller fungerar det. Slog över till manuell focusering händer inget(med tanke på vissa kommentarer ja jag vred på den där ringen med räfflerna). Allt mycket underligt, varför jag ringde Fredrik och vi diskuterade saken. Vi bestämde att jag skulle ta det med till verkstad för att höra deras åsikt på måndag. Naturligtvis vill jag ha objektivet annars hade jag inte köpt det och nä jag hart inte ångrat mig inte heller har jag tappat det i golvet. Nä jag tror inte heller att Fredrik har försökt lura mig jag tror vi står där lika förvånade båda två.Föresten där är inga som hellsrt skador på objektivet vilket ser ut att vara i nyskick. Är där någon som fortfarande undrar så har jag inte för vana att varken försöka luras eller blåsa någon.
Men både intressanta och upprörande svar finns det ju här att läsa,något kan ju till och med tydas som att är man dum nog att köpa något utan att vara på plats ska man bli lurad. Skrev själv i forum där jag frågar om någon stött på detta problem för att kunna hjälpa till att lösa det.
Hälsningar Lasse
 
Måste även lägga till att jag ringde Fredrik och berättade vad som hände eller rättarre sagt inte hände. Vad jag hade gjort för att kontrollera funktionen av objektivet.
Lasse
 
Har råkat ut för ev. samma skada på objektivt när det var nerpackar i kameraväskan med för mycket prylar. Går att reparera med var dyrt ca1700 med lång väntetid för att få hem delarna medans jobbet gick fort att göra. Bilden visar skadan på någon form av styrning till fokusen. Men jag tycker att det var värt den reparationen specielt när man behöver en ljusstark glugg och jag har provat 1,8 som jag tyckte väsnades för mycket och kändes plastig samt inte heller höll för min behandling..
 

Bilagor

  • img_6938w.jpg
    img_6938w.jpg
    7 KB · Visningar: 885
Re: Jag ställde en fråga (med anledning av att jag inte vet,,)

Hjompe skrev:
Det var väl ändå uppenbart att jag inte känner till om lagen om tre veckors bytesrätt faktiskt gäller för den typ av försäljning det här är frågan om?
Om du menar distans- och hemförsäljningslagen så omfattar den som sagt två veckors ångerrätt och gäller inte mellan privatpersoner.

Eftersom du tidigare nämnt och fortfarande pratar om tre veckors bytesrätt kan ingen annan veta om det är den lagen du far efter och det är nog endast du själv som kan reda ut den förvirringen.
Tycker dock att det verkar konstigt att man som köpare inte har någon ångerrätt vid försäljning mellan privatpersoner. Ponera att säljaren packat prylarna bristfälligt och att det är därför som de nu är sönder. Är det då rimligt att köparen får skylla sig själv?
Vad som är rimligt eller inte är högst individellt och jag tycker inte att min uppfattning i den frågan tillför något här.

Ångerrätt/bytesrätt/öppet köp är en rätt att ångra sig oavsett om prylen är hel eller inte.

Hanteringen vid fel på prylarna är något helt annat och av Daniel (som vanligt påläst) har vi fått reda på att det är köplagen som hanterar förhållandet vid försäljning mellan privatpersoner. Några länkar:
Konsumentverket om begagnatköp mellan privatpersoner.

Köplagen.

Konsumentverket om distans- och hemförsäljning (ej tillämpligt i detta fall).

Distans- och hemförsäljningslagen (ej tillämplig i detta fall).
 
Måste skriva här nu igen på morgonen efter att ha haft väldigt svårt att somna i gårkväll efter vissa av de slutsatser medlemmar här på fs drog av vad Fredrik skrev. Så för att då beskriva händelseförloppet exakt så läs följande. Klockan 12:47:33 hämtades paketet med kamera-objektiv ut på Ica supermarket ca. en mil från min bostadsadress. Paketet lade jag i baksätet i min bil. Därefter körde jag och tankade bilen och lämnade in V75. Körde och lämnade av sonen till en fotbollstornering. Styrde färden hem, satte på en kopp Kaffe och öppnade paketen. Kontrollerade både kamera och objektiv visuellt. Satte på objektivet på kameran gick ut i min trädgård för att få ett ljust foto med mycket himmel för att kontrollera ev. damm på censorn. Inget händer kameran-objektivet söker ej focus, sår över till manuellt på objektivet funkar inte heller. Tänker f… kameran är kass. Sätter på ett annat objektiv på kameran ( Canon 24-70 f 2,8L) fungerar precis som det ska. Sätter på 50mm objektivet på min 5D samma sak ingen fokusering varken auto eller manuellt. Ringer Fredrik som inte svarar. Går in och skriver ett mail där jag förklarar vad som händer inte händer med objektivet, skickar mailet kl. 13.59. Någon minut efter ringer Fredrik vi går igenom vad som kan ha hänt, kommer överens att han ska skicka kvittot på objektivet som är ”drygt ett år gammalt”. Vi bestämmer även att jag ska ta det med till en kameraverkstad i Malmö som jag anlitat under olika tillfällen och problem jag haft. Slut, vi bestämmer att höras måndag. Lägger själv senare en förfrågan i forum om någon haft samma problem med nämnda objektiv.
Så var händelseförloppet klargjort, eller? En kommentar som man kanske inte skulle över huvud taget besvära sig med att kommentera men som jag i alla fall gör. Gustavs kommentar:
Jag tror att det är SKIT bakom spakarna... Han har ju köpt ett av världens mysigaste objektiv...
Att påstå att det inte går att fokusera manuellt? har han en hand? har focus låst sig? jag hajar inte vad han menar.

/ G

Nej Gustav jag har två händer, skit bakom spakarna?????? Att det är ett mysigt objektiv vet jag, det var ju därför jag ville ha det!!!!! Vad det nu har att göra med att det inte fungerar? Jag hajar nog inte riktigt jag heller.
Måste även tacka de som har skrivet konstruktiva lösningar utan att ta parti i frågan.
Till Joakim. Tack för ditt inlägg i dag på något vis låter det logiskt att detta är felet på objektivet sedan hur det uppkommit vet vi ju ej.
 
Indy skrev:
Måste skriva här nu igen på morgonen efter att ha haft väldigt svårt att somna i gårkväll efter vissa av de slutsatser medlemmar här på fs drog av vad Fredrik skrev.
Mitt råd är att ni tar till er de relevanta råd som framkommit och struntar i allt ovidkommande. Det är förstås en jobbig situation men utifrån vad jag som utomstående kan bedöma verkar ni båda resonabla, så jag hoppas ni kan lösa den på ett för alla parter acceptabelt sätt.

Lycka till önskar jag er båda!
 
Det tror nog jag också Pelle. Det jag hängde upp mig på var vissa av svaren och folks benägenhet att ta parti och dra slutsatser. Tack för omtanken
Hälsar Lasse
 
Objektivet är ju relativt nyinköpt. Om Fredrik köpt det som privatperson har han tre års reklamationsrätt. Mitt tips är därför att Lasse skickar tillbaka det till Fredrik som i sin tur reklamerar det hos kameradoktorn där han köpt det.
 
Jobbig situation för er båda!

Ni gör naturligtvis som ni vill, men en lösning jag tror att jag skulle kunnat acceptera oavsett om jag var köpare eller säljare är att, om reparationskostnaden är något sånär rimlig, helt enkelt dela på den kostnaden. Dela på smällen så att säga...
 
Jag köpte en skrivare under liknande omständigheter. Den funkade inte när den kom till mig. Jag ringde säljaren och klagade. Därefter skickade jag in den på reparation. De sa att det inte var värt att laga den. Så nu stod jag med 6 kg med skrot.
Det slutade med att jag säljaren och jag kom överens om att han betalade tillbaka pengarna, men jag fick stå med två frakter plus rep kostnaden. så allt som allt 1300 kr, för nått som jag skulle betala 2000kr har jag för mig.
Värdo. Från och med nu kommer jag bara köpa och sälja saker mellan fyra ögon.
 
När jag säljer saker är det en självklarhet att allt ska fungera. Om skicket/funktionen inte överensstämmer min skickbeskrivning när det levereras (samt under en i förväg överenskommen testtid) så får köparen självklart tillbaks alla pengar så fort han/hon returnerat varan. Att det skulle kännas surt att hamna i en situation som din är en annan sak. Skulle jag sälja rejält dyra saker så skulle jag däremot antingen se till att köparen hämtade det köpta av mig personligen eller skicka det på köparens risk (vilket han/hon då skulle informeras om och förväntas godkänna skriftligt).

På samma sätt så skulle jag ta för givet att få tillbaka alla pengar om jag köpte något som inte motsvarade skickbeskrivningen, oavsett om det var nytt/begagnat eller om säljaren var ett företag eller privatperson (om inte annat avtalats vill säga).

- F.
 
David och Anders, tack för era tipps, ska kontakta Canon. Tror tre år gäller efter 2007 men det spelar ju ingen roll för tidigarre var det ju två år och den tiden har inte löpt ut.
Mvh.Lasse
 
Tänk på att skilja på garanti och reklamationsrätt.

Garanti är ett frivillig åtagande där man garanterar att en vara fungerar en viss tid vid en viss typ av användande. Vid reklamation gäller det ett ursprungligt fel och det är köparen som har bevisbördan att det har varit fel på varan.
 
Tack för alla svar och goda råd.

Jag vill poängtera att jag är helt övertygad om att Lasse INTE försöker lura mig. Jag är även glad för att att Lasse inte verkar tro att jag försöker lura honom.

Lasse och jag ska snackas vid igen imorgon. Efter att ha pratat i telefon med honom ett par gånger så vet jag nu att han är både trevlig och resonabel och det vill jag gärna se mig själv som också. Så, förhoppningsvis kommer vi fram till en lösning på det hela.
 
Senast ändrad:
Indy skrev:
Måste skriva här nu igen på morgonen efter att ha haft väldigt svårt att somna i gårkväll efter vissa av de slutsatser medlemmar här på fs drog av vad Fredrik skrev. Så för att då beskriva händelseförloppet exakt så läs följande. Klockan 12:47:33 hämtades paketet med kamera-objektiv ut på Ica supermarket ca. en mil från min bostadsadress. Paketet lade jag i baksätet i min bil. Därefter körde jag och tankade bilen och lämnade in V75. Körde och lämnade av sonen till en fotbollstornering. Styrde färden hem, satte på en kopp Kaffe och öppnade paketen. Kontrollerade både kamera och objektiv visuellt. Satte på objektivet på kameran gick ut i min trädgård för att få ett ljust foto med mycket himmel för att kontrollera ev. damm på censorn. Inget händer kameran-objektivet söker ej focus, sår över till manuellt på objektivet funkar inte heller. Tänker f… kameran är kass. Sätter på ett annat objektiv på kameran ( Canon 24-70 f 2,8L) fungerar precis som det ska. Sätter på 50mm objektivet på min 5D samma sak ingen fokusering varken auto eller manuellt. Ringer Fredrik som inte svarar. Går in och skriver ett mail där jag förklarar vad som händer inte händer med objektivet, skickar mailet kl. 13.59. Någon minut efter ringer Fredrik vi går igenom vad som kan ha hänt, kommer överens att han ska skicka kvittot på objektivet som är ”drygt ett år gammalt”. Vi bestämmer även att jag ska ta det med till en kameraverkstad i Malmö som jag anlitat under olika tillfällen och problem jag haft. Slut, vi bestämmer att höras måndag. Lägger själv senare en förfrågan i forum om någon haft samma problem med nämnda objektiv.
Så var händelseförloppet klargjort, eller? En kommentar som man kanske inte skulle över huvud taget besvära sig med att kommentera men som jag i alla fall gör. Gustavs kommentar:
Jag tror att det är SKIT bakom spakarna... Han har ju köpt ett av världens mysigaste objektiv...
Att påstå att det inte går att fokusera manuellt? har han en hand? har focus låst sig? jag hajar inte vad han menar.

/ G

Nej Gustav jag har två händer, skit bakom spakarna?????? Att det är ett mysigt objektiv vet jag, det var ju därför jag ville ha det!!!!! Vad det nu har att göra med att det inte fungerar? Jag hajar nog inte riktigt jag heller.
Måste även tacka de som har skrivet konstruktiva lösningar utan att ta parti i frågan.
Till Joakim. Tack för ditt inlägg i dag på något vis låter det logiskt att detta är felet på objektivet sedan hur det uppkommit vet vi ju ej.

Grejer går sönder, en bärbar dator slutade och funka när jag flög ner till Photokina. Fungerade när jag lämnade Lund. Ett knappt år gammalt Canon 24-70 slutade att fungera första dagen nere i Sydafrika. Fungerade när jag lämnade Lund. Ingen av de två har blivit utsatta för något mer än själva resan och som handbagage.
Oavsett vad som har hänt med beskrivna 50mm objektivet så kan Intervision hjälpa till med svaret och ev reparationskostnad.
Köparen skall därmed gå skadefri så länge inte denna har åsamkat skadan vilket inte låter rimligt efter läst köparens beskrivning.

Alltså återstår postens behandling av paketet, skak/stötskada kan lätt uppstå vilket var och en som har besökt Postens sorteringsterminaler lätt inser.
Har paketet varit rätt paketerat/inslaget så kan man få ersättning utan några större problem av Posten för skada som de har åsamkat genom omild behandling.
Åk till Intervision i Malmö och låt dom kolla upp gluggen,därefter kan ni tillsammans säljare/köpare bestämma en lämplig åtgärd.

DVS jag tror att ingen av er har gjort något felaktigt, oturen har varit framme eller postens omilda behandling.

PS. får du inget error fel?
Har du rengjort kontaktytorna på gluggen?

Två vanliga frågor som även Canons reparationsverstäder ställer när du ringer dom.

Mikael
 
dJb skrev:
Objektivet är ju relativt nyinköpt. Om Fredrik köpt det som privatperson har han tre års reklamationsrätt. Mitt tips är därför att Lasse skickar tillbaka det till Fredrik som i sin tur reklamerar det hos kameradoktorn där han köpt det.

Reklamationsrätt har man väl bara på det som man kan bevisa har varit en felaktighet/defekt och som har hängt med varan från den dag varan köptes, i detta fall har objektivet fungerat utan anmärkning tidigare och vad jag förstår under hela garantitiden.

Mikael
 
macrobild skrev:
Reklamationsrätt har man väl bara på det som man kan bevisa har varit en felaktighet/defekt och som har hängt med varan från den dag varan köptes, i detta fall har objektivet fungerat utan anmärkning tidigare och vad jag förstår under hela garantitiden.

Mikael

Inom 6 månader har säljaren bevisbördan. Dock så har man numera tre år på sig att reklamera en vara men bevisbördan ligger efter 6 månader på konsumenten. Om objektivet i det här fallet varit behäftat med ett ursprungligt fel blir väl en bedömningsfråga. Att objektivet fungerat i drygt ett år utesluter ju inte att ett ursprungligt fel funnits, t ex en liten konstruktionsmiss/materialfel som inte gett symptom till en början utan först efter en tids användning. Detta är en av anledningarna till att man beslutade om att förlänga reklamationsrätten från två, till tre år:

"Om man har köpt en vara som man förväntar sig ska hålla i många år är det dessvärre inte alltför ovanligt att den slutar fungera när två år har gått. Handlar det om kapitalvaror kan det bli dyrt för konsumenten. För att förbättra konsumenternas ställning har regeringen beslutat att förlänga rätten att reklamera till tre år." (från konsumentverkets webplats)

Det är alltså, som jag ser det, helt klart värt att i första hand reklamera objektivet. (Dessutom så händer det att man ändå får det utbytt/fixat om handlaren värnar om kunden och en god servicenivå)

Tre års reklamationsrätt gäller f ö för varor inköpta efter 1 april 2005.
 
Jag får börja med att Fredrik och jag är helt överens att hjälpas åt att lösa problemet. Naturligtvis är jag också helt klar över att Fredrik inte har försökt lura mig.I går kväll vart jag riktigt förbannad av en del kommentarer. I dag känns allt mycke bättre och det på grund av alla de underbara mäniskor här finns på Fs med sin vilja att hjälpa till och lösa problem. Tack ska ni ha allehop ingen nämd och ingen glömd. Vill att ni ska veta att era kommentarer och hjälp värmer. Ska lägga in här vad som händer. Har under alla års fotograferande varit i kontakt med Intervision förut, alltid fått bra och kunnig hjälp där så Mikael jag ska börja med att prata med dem i morgon. Igen ett stort TACK.
Hälsar Lasse
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.