Dajo
Aktiv medlem
Re: Jag ställde en fråga (med anledning av att jag inte vet,,)
Nej, säljaren bär ansvaret för varan tills den överlämnats.
Är det fraktskada så är det säljarens ansvar att reda ut detta med fraktbolaget.
Är det så att objektivet helt plötsligt råkat gå sönder är det en annan sak.
Likaså om det visar sig vara sönderslaget. Hur vet man om köparen tappat det i golvet elelr om posten klantat sig?
Men först bör man felsöka så att man VET vad som är trasigt innan man börjar prata om vems fel det är.
Hjompe skrev:
Det var väl ändå uppenbart att jag inte känner till om lagen om tre veckors bytesrätt faktiskt gäller för den typ av försäljning det här är frågan om? Jag ställde ju en fråga om saken, och har därför själv inga juridiska detaljer att förtälja.
Tycker dock att det verkar konstigt att man som köpare inte har någon ångerrätt vid försäljning mellan privatpersoner. Ponera att säljaren packat prylarna bristfälligt och att det är därför som de nu är sönder. Är det då rimligt att köparen får skylla sig själv?
Nej, säljaren bär ansvaret för varan tills den överlämnats.
Är det fraktskada så är det säljarens ansvar att reda ut detta med fraktbolaget.
Är det så att objektivet helt plötsligt råkat gå sönder är det en annan sak.
Likaså om det visar sig vara sönderslaget. Hur vet man om köparen tappat det i golvet elelr om posten klantat sig?
Men först bör man felsöka så att man VET vad som är trasigt innan man börjar prata om vems fel det är.