ANNONS
Annons

Vad gör jag med alla bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

ansvge

Medlem
Rätt ny på det här med digitalkamera och dator.

Börjar få ett par tusen bilder i min dator samt en hel del videofilm. Har en D200, en poweshot och en JVC videokamera. Alla använder givetvis olika program. D200 sparar jag både nef och jpg, varför vet jag inte men någon har skrivit att det var bra att göra så.

Problemet är alltså att nu börjar det bli rätt fullt och rätt mycket oordning. Dessutom lägger jag upp bilder på en hemsida för släkt och vänner vilket gör att jag använder Photoshop en del för att behandla bilderna. Så där sparar jag en del också.

Hur lägger ni upp era system? Var sparar ni ert? Bräner ni ner och raderar bort bilder? Varför spara nef och jpg. Tar rätt mycket plats.

Hoppas någon kan svara på något.

sitter med samma problem. har nästan 100 gig bilder nu...

...Och en jävla oordning.

Externa hårddiskar som byts allt eftersom de fylls. Bränner viktigare raw- och tiffar.

Hårddiskarna får följande grundstruktur:

Camera Download - Här ligger alla raw-filer i kataloger namngivna enligt datum_arbetskod

Work
--Rawshooter - Här hamnar rawshootertiffar
----Projektnamn
--Capture One - Här hamnar C1-tiffar
----Projektnamn
--ProjektnamnX - Här hamnar photoshopfiler
----ProjektnamnXproof - Här hamnar filer för webproof
--ProjektnamnY
--ProjektnamnZ
...

Senast ändrad:
Jag skriver ut dom bästa i ungefär A4 som jag har i album, dom jag är riktigt nöjd med skriver jag ut i ungefär A3 och har på väggen (men dom är få) resten sparar jag för visning på datorn.

Alla bilder backar jag upp på antingen DVD eller min externa hårdisk.

Jag skulle bli galen om jag hade rawfiler på 8+ megapixels, vilket jobb det måste vara att hantera sådana monsterfiler :)

Det är väldigt trevligt och enkelt med en bra 4 megapixelkamera ibland :)

kent.

Även om Hårddiskutrymme inte är så värst dyrt så är det ett problem i alla fall. Bilder slukar minne, för att inte tala om filmer. Därför har jag stenhård diciplin på mina bilder och utrymmen.

1. Jag fotograferar enbart i RAW format. Dessa sparar jag i datorn under mappen "RAW". Jag ändrar aldrig filnamnet på någon bildfil, aldrig. När mappen "RAW" är på ca 700MB eller 4GB så bränner jag ner dom på en CD skiva eller DVD. Jag namnger skivan med den första filens namn till sista,
tex: _MG_7945 - _MG_9834. Dessa skivor sparar jag sedan hemma och gör sedan kopia och sparar på annan plats. Jag sparar även *.XMP filen tillsammans med RAW bilderna. Dessa är Photoshops "RAW minne", så att jag slipper göra om alla inställningar.

2. Av alla RAW bilder så gör jag TIFF bilder okomprimerat, Detta för att i efterhand kunna redigera bilderna. TIFF bilderna är i 16 bitars färgdjup. Dessa bilder ligger under mappen "TIFF"

3. Visar jag bilder för kompisar eller familj eller vad som så visar jag alltid TIFF bilden, är lite segare att starta upp, men detta för att inte ha massa andra bilder liggandes. Jag gör således nästan aldrig några Jpeg bilder.

4. Jpeg bilder skapar jag enbart vid tillfällen då jag måste. Tex bilder som laddas upp på fotosidan, om jag ska maila eller liknande, dessa tar jag bort direkt efter att dom är färdig använda.

Skulle jag vilja ha en RAW fil igen så kollar jag bara vad TIFFen heter och så tar jag bara fram rätt skiva och kopierar in RAW filen.

Detta sätt passar mig bra, andra kanske inte. Men jag måste ha denna koll, annars skulle jag aldrig hitta min a bilder och min HDD skulle säcka ihop på några dagar.

Jag vet nu att många hävdaar att Jpeg bilder i minsta komprimering håller hög kvalitet. Ja jag håller med, men liktförbaskat så komprimerar den bort ofantligt mycket i minsta komprimering, vilket gör bara vetskapen om det att jag inte kan använda den till efterredigering, kalla det maniskt eller knäppt men så är det.

Mitt tips är att med ärliga, kritiska, ögon gå igenom alla bilder du har. Spara alla dom bilder du verkligen, med handen på hjärtat, tycker är bra bilder eller som betyder något för dig i en egen mapp. Bränna mappen på DVD eller cd och kasta allt det andra.
Känner man sig osäker kan man ha någon man litar på att gå igenom bilderna också, innan man kastar dom, så får man två åsikter om vilka som är okay.

Jag brände maniskt kopior på allt tidigare, men upptäckte efter ett tag att så fort bilderna hamnat på skiva använde jag dom aldrig längre, tog aldrig fram dom, och glömde att dom fanns. Så jag drog in alla i datorn igen, sorterade hårt och kastade allt som inte sa mig något.
Det blev inte så många bilder kvar.
Jag tror att det lätt går lite noja i att spara allt man tar, men varför spara bilder som inte är bra?
Jag ser ingen anledning i att bränna backup på bilder man inte ens själva tycker är bra.

Är foto ens jobb är det annorlunda.

/Magnus

Ibanez Magnus skrev:
Mitt tips är att med ärliga, kritiska, ögon gå igenom alla bilder du har. Spara alla dom bilder du verkligen, med handen på hjärtat, tycker är bra bilder eller som betyder något för dig i en egen mapp. Bränna mappen på DVD eller cd och kasta allt det andra.
Känner man sig osäker kan man ha någon man litar på att gå igenom bilderna också, innan man kastar dom, så får man två åsikter om vilka som är okay.

Jag brände maniskt kopior på allt tidigare, men upptäckte efter ett tag att så fort bilderna hamnat på skiva använde jag dom aldrig längre, tog aldrig fram dom, och glömde att dom fanns. Så jag drog in alla i datorn igen, sorterade hårt och kastade allt som inte sa mig något.
Det blev inte så många bilder kvar.
Jag tror att det lätt går lite noja i att spara allt man tar, men varför spara bilder som inte är bra?
Jag ser ingen anledning i att bränna backup på bilder man inte ens själva tycker är bra.

Är foto ens jobb är det annorlunda.

/Magnus

Jag fattar vad du menar och jag håller verkligen med. Men någonstans inombords så känner man (jag) att dom bilderna som inte känns så där 100% just nu kanske blir bättre med tiden. Man kanske går igenom gamla alster i ett senare skede av sitt liv och då kanske man kan göra något kreativt med bilden, eller så kanske det finns någon dold storhet bakom bilden som inte kan se just nu..
Sparar man allting maniskt så får man köpa en ofattbar mängd med skivor och det håller ju som sagt inte i längden.

Man måste nog ta och organisera och indexera sin grejer.

Jag brukar bränna mina bilder på DVD-RW på så sätt kan jag formatera om skivan om jag skulle vilja tabort eller byta ut lite bilder som jag inte är nöjd med. På det här sättet blir det inte lika många skivor i bokhyllan som ligger och skräpar.

Sen om man vill vara riktigt pretentiös så kan man ju skapa ett databasregister i typ MS Access över vilka bilder som ligger på vilken skiva, betyg på bilderna osv.. Men vem orkar med sånt? :)

Skapar ett album (en mapp) för bilderna jag tagit nyligen enligt ååmmdd - "namn". T.ex
060530 - Turning Torso.

Inne i den mappen skapar jag sedan en mapp kallad "Orginal" där jag flyttar över alla filer från kameran (oftast RAW). Detta för att inte blanda ihop orginal och bearbetade filer i samma mapp.

Filerna i "Orginal" sparas sedan efter bearbetning som .JPG i huvudmappen. Detta mest för bildvisnings skull samt för att skicka vidare till webben.

Har en backup av allting på min externa hårddisk samt funderar på att börja bränna DVD-skivor också.

På så sätt har jag på huvuddatorn endast ett orginal och en JPG, och alla går snabbt att hitta eftersom de är sorterade efter album. (Dessutom använder jag keywords i Bridge ifall jag någon gång t.ex bara skulle vilja gå igenom alla mina bilder på t.ex Hundar)

Jag skapar mappar utifrån år, månad datum. När en mapp blir över 4Gb så bränner jag den på DVD. Dessutom spar jag alla mappar på två externa hårddiskar.

Bilder jag gillar kopierar jag till en kategorimapp Där bilderna har namn, plats och datum och är sorterade i olika kategorier. Denna mapp finns på backup HD:n och på HD:n på min Powerbook.

Mina HD:s är på 300Gb och ungefär halvfulla. Sedan har jag en på 200Gb som jag använder till DV-film.

Jag tycker inte det är något problem att processa bilder på över 20Mp. Och då är min Powerbook inte direkt toksnabb. Vilken halvtaskig PC med hyfsat minne borde klara så stora filer smidigt..

Jag spar mara RAW-filer då PS CS2 sparar den framkallningsprofil man valt för bilden.. Ser ingen nytta i att spara i annat format..

/jens...

Senast ändrad:
Varje månad har två mappar: En med bilderna som de ser ut när de kommer ur kameran och en med "färdiga bilder". Dessa mappar finns i årsmappar och allt sparas på externa hårddiskar.

För att bättre koll fotar jag NEF+JPEG Basic. JPEGarna används endast som tumngalar som passar in i Photoshop Album. Varje månad har två sådana kataloger också som passar till ovan beskrivna mappar. För att göra Album-katalogerna tillgängliga offline bränner jag dem på CD/DVD (de färdiga bilderna sparas som PSD-filar). I övrigt har jag slutat bränna emedan alla dessa överallt omkringliggande skivor hotade att orsaka ett smärre nervsammanbrott.

Lätt som en plätt!

Lycka till med att hitta systemet som passar dig!

Skapar mappstruktur med År - Månad. Sen har jag dom på tre logiska diskar. En intern 3,5 disk, en extern 3,5 tummare, samt replikerar till en SCSI disk (RAID 1) på min server. Nojig? Javisst ;-) Däremot bränner jag inte alls några backuper på skiva. Men jag ahr funderat på det med...

Hi folks

Även jag använde en mappstruktur i början där jag sparade alla bilderna efter datum ort etc. Efter ett tag blev det hela för stort och oöverskådligt.

Varför inte använda ett katalogprogram såsom Adobe Photoshop Album? Finns givetvis andra. Just Photoshop Album råkar desutom vara gratis i en enklare variant.

Jag har ca 80 DVD skivor fulla med RAW bilder men genom att använda ett arkivprogram där en liten jpg används finns alla bilderna tillgängliga genom en mycket enkel sökfunktion till kostnad av ett minimalt diskutrymme. Min hela katalog upptar ca 6GB jämfört med de 80 DVD skivor som jag har original bilderna på. Om jag behöver använda original filen talar till och med programmet om vilken skiva som behövs.

Jag spar alla (nåja nästan alla) filer i en mapp tills den är ca 4 GB stor. Bränner en DVD (och en till identisk som back upp och lagrar hos en granne) som jag sedan importerar till mitt katalogprogram. Programmet skapar en liten jpg, i mitt fall en 1024 x xxx stor fil, som används för skärmen och sökning. Programmet importerar även taggarna som finns i EXIF infon. Dessa taggar använder jag sedan till att söka. Taggarna kan vara: Familj, fru, barn, vinter, grön, eller faktiskt vad som helst. När jag sedan behöver en bild på en.......blomma så söker jag helt enkelt på ordet "blomma" och alla bilder som innehåller blommor kommer upp som en tumnagel pavsett vilken originalskiva dom ligger på.

Det var lite krångligt i början att komma underfund med hur strukturen på mina taggar skulle se ut men efter en tid så utkristalliserades en struktur som funkar för mig.

Mankan

Håller med Håkan Wänlund, om man inte vill ta backup på dvd eller cd så bör man nog köra en RAID 1(Spegling) eller 5(stripeset med paritet). Raid 5 ökar läsprestanda på datorn eftersom allt data är utspritt över flera diskar och kan läsas av flerahuvuden samtidigt, om en disk pajjar kan man regenerera den med paritetsinformationen på de andra diskarna. Det kostar lite men chansen är inte så stor att mer än en disk pajjar samtidigt.

Annars kan man ju köpa en bandare också och ta backup på hela klabbet med jämna mellanrum, varje vecka eller månad tex. Det finns risk att tappa data om man inte tar en backup varje dag eller när man fotat men man har ju kvar det mesta om olyckan är framme.

Tänk allafall på att diskar kraschar, ganska ofta faktiskt. Min "fotodisk" krashade i höstas och jag hade ingen backup alls, lyckades ta tillbaks det mesta med diskrestore programvara men det funkar inte jämt. Jag ringde till och med IBAS, dom skulle ha 6000-7000(tror jag det var) för att kolla på disken och då får man inte nån garanti på att dom kan få tillbaks nåt.

Nä släng hellre ut några tusen på en RAID eller backup det har man igen sen NÄR det händer;)

Senast ändrad:
Jag har en bärbar dator och en stationär, i den sattionära har jag gjort en mapp som heter BILDARKIVET där har jag alla mina bilder typ 200 mappar och då kanske jag döper en mapp till brand 06 då trycker jag bara på B på tangentborddet och då kommer ju den mappen upp, enkelt och efektift.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar