Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör jag fel? Varför kan jag inte välja 3200 i slutartid med SB-800?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cuiris

Aktiv medlem
Fick hem en trevlig blixt idag (SB-800) som jag sitter och försöker lära mig lite om. Jag sitter och läser lite i Nikons "En samling provfoton" som följde med blixten där dom har olika foton tagna på olika vis med blixten. Blev extra förtjust i den där dom fotat rinnande vatten.

Och för att göra på det vis dom gjort i exemplet använde dom nedanstående inställningar:

Brännvidd: 125mm
Speedlight: SB-800 inställd på [AA][FP]
Bländare: f/2,8
Slutartid: 1/3200sek

Faktum är att jag inte kan välja en slutartid på snabbare än 200 på manuellt läge när jag har blixten igång. Funkar förövrigt inte på något annat läge heller. Stänger jag av den kan jag välja 3200 på själva kameran. Sedan hittar jag inte heller [FP] läget på blixten heller. :(

Vad är det jag gör fel? Har läst manualerna men blir inte klokare av det :|

Någon vänlig själ som vet vad jag kan tänkas göra fel?

Kolla kamerans inställningar. Kamerans inställningar har företräde över blixtens. SB-800 visar bara FP när kameran ställs in i FP-läge.

Kolla i menyn efter blixtsynk.

Tackar så mycket gott folk!

Det var ett såkallat FV-lås som var aktiverat och gjorde att det inte gick snabbare än 1/200. Men bländaren kan jag inte ändra till mindre än 3,5. Önskad bländare jag velat ha är 2,8. Någon som har koll på om det är något liknande som spökar även här?

Tackar så mycket gott folk!

Det var ett såkallat FV-lås som var aktiverat och gjorde att det inte gick snabbare än 1/200. Men bländaren kan jag inte ändra till mindre än 3,5. Önskad bländare jag velat ha är 2,8. Någon som har koll på om det är något liknande som spökar även här?
Det framgår inte vad du har för objektiv, men vad är verkligen största bländaren 2,8 på objektivet, eller är det 3,5?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar