Annons

Vad gör jag för fel

Produkter
(logga in för att koppla)

Redaktör

Aktiv medlem
Jag har en ny D 7100 samt den nya Nikonzoomen 80-400. Så långt allt väl men mina bilder blir inte skarpa och kornigheten ska vi bara inte tala om. Någon som har en idé om vad som kan vara fel?

Jag kör alt 800 eller 1600 ISO, största bländare och använder monopod för det mesta. Men inte ens när jag fått till riktigt korta tider blir det bra. Jag är inte så bra på det här med att ladda upp bilder men här kommer förhoppnings en som är helt oredigerad.

Bilagor

• Test.jpg
    Test.jpg
    43.7 KB · Visningar: 275
Det är svårt att avgöra på den bifogade bilden. Kan du visa ett utsnitt i 100%?

Kör du råformat eller JPEG? Om JPEG, vilka digitala inställningar (skärpning etc? Lanskap kontra neutral etc)?

Hur väljer du fokuspunkt?

Tycker du ligger högt i ISO, jag använder nästan alltid 400 eller strax över. Prova att gå ner, särskilt om du beskär bilderna. Jag har 300/4 och beskär en hel del och då syns bruset ganska mycket om jag skulle ha 800

Försök avgöra så långt det är möjligt att fokus är exakt rätt microjusterat. Justera på det avstånd du tänker använda gluggen och jämför med kontrastfokus(liveview) och fasfokus.

Tack för råd och synpunkter. Jag ska noga testa fokus med kameran på stativ, trådutlösare och lägre ISO. Återkommer med resultat endera dagen.

Bäst är att fästa en plan 100lapp någonstans, och så fotograferar man den med -15, -10, 0, +10, +15 så studerar man skärpan i bildserien och sedan väljer den med med bäst resultat, ta en 5 bilder med omfokus för varje inställning. I denna test kan du använda högre iso för det är viktigt att det inte rörelseoskärpa påverkar

Bäst är att fästa en plan 100lapp någonstans, och så fotograferar man den med -15, -10, 0, +10, +15 så studerar man skärpan i bildserien och sedan väljer den med med bäst resultat, ta en 5 bilder med omfokus för varje inställning. I denna test kan du använda högre iso för det är viktigt att det inte rörelseoskärpa påverkar

Bra tips, kör på det i morgon.Tack, tack.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto