Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör jag för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Norrskenet

Aktiv medlem
Jag har precis köpt två studioblixtar och har bara testat lite snabbt än så länge, men bilderna blir inte bra alls... :(

Lägger inte orginalbilden här så ni får se vad jag menar. Bilen är till att börja med helt rosa, fast jag har vitbalansen på blixt. Sen tycker jag att bilderna blir "suddiga"... Vad gör jag för fel?

Här lägger jag in en länk till den redigerade bilden och det är ju tur att man har lightroom! ;)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2442630.htm
 

Bilagor

  • IMG_7357.jpg
    IMG_7357.jpg
    10.6 KB · Visningar: 736
Att bilden får en rosa ton kan bero på hur det ser ut i rummet som du fotar i. Ljus studsar lite hur som helst i hemmastudior om man inte skärmar av ljuset tillräckligt. Då kan man få "spillfärg".

Bilder blir i regel bara suddiga om du sätter helt fel fokus eller har för lång slutartid. Nu har du kört på 1/125 och det lär ju räcka. Kanske med suddigt, att du menar soft. Detta för att jag ser att du kör på objektivets största bländare , 2.8. . Största bländare är alltid objektivens sämsta läge. Brukar kunna bli soft även i mitten, inte bara i kanterna.
 
Med stor bländare så kan ju skärpe djupet bli för kort så inget ser skarpt ut.

Leta rätt på en "depth of field" kalkylator på nätet så ser du att du bör ha kanske 5,6 eller mer för skärpan blir så kort så du ser den inte annars.
Googlade http://www.dofmaster.com/dofjs.html läs.....

Det problemet har jag upplevt innan man lär sig.

Med 60mm och f2,8 på 1,5meters avstånd blir skärpedjupet 2cm. I minsta laget alltså.

Med 60mm och f8 på 1,5meters avstånd blir skärpedjupet 8cm. Prova det! Lycka till !
(och objektivet blir skarpare med de inställningarna)
 
Senast ändrad:
Pelle, tack för svaret. Det jag menade med "suddigt" var just att bliderna är softade. Menar du att jag har för dåligt objektiv för att få klara fina bilder som du tar?

Herr Berg, jag fotograferar givetvis i råformat. Men det går ju inte lägga in en cr2-fil här... =) Den bilden jag la upp här är den lilla jpg-filen jag får till varje cr2-fil. Jag har alltså raw + small jpg i iställningarna.

Rickard, tack för upplysningarna! Men jag fattar bara inte varför man ska ha så låg bländare som möjligt då på objektivetö om man ändå ska fota med bländare 8? Köper man inte ett objektiv med bländare 1,4 för att använda så stor bländare som möjligt...? Vad jag lärt mig så ska man ha kort skärpedjup för att få finaste porträttbilderna... Och jag tycker personligen att det är snyggare också. Men som jag skrev tidigare så kanske jag har för dåligt objektiv för att kunna använda bländare 2,8 helt enkelt? =)
 
Lyssna och lär...

Hej hej!


Lina... Varför frågar du om du inte gillar svaren?
Det folk svarat dig här är ju stort sätt helt rätt!
Ifrågasätt inte, prova istället! : )


För att få ett bra standard " skolporträtt" kan du utgå från:

Lägsta ISO
Bländare: 8-11
Slutare: 1/250 eller 1/125 beroende på hur snabb synk du har till blixtarna.
(Snabba slutartider har fördelen att det plockar bort allt annat befintligt ljus)

Gällande bakgrunden handlar det om många saker...
Först och främst kan det vara så enkelt att du just använt "blixt" som vitbalans
och inte gjort pre-mätning. Ofta ger dom enklare blixtarna ett mycket varmare
ljus vilket gör att bilden tenderar att gå mot en rosa/röd nyans. Speciellt om
du använder så låg effekt som du gör i detta fallet. (ISO 400, f2,8, 1/125)
Bara att prova dig fram!

Antar också att du inte belyst bakgrunden med blixt..?
Genom att göra det kan du också styra ljuset bättre.

Sen är ju självklart ljussättningen i sig också en stor del
i att få ett snyggt ljus men det är en helt annan fråga...

PS: Objektivens olika egenskaper är också en helt annan fråga! : )


MVH /David.
 
Köper man inte ett objektiv med bländare 1,4 för att använda så stor bländare som möjligt...? Vad jag lärt mig så ska man ha kort skärpedjup för att få finaste porträttbilderna...

Ofta blandar man ihop skärpedjup med suddiga bakgrunder. Kort skärpedjup får man med lågt bländarvärde, bakgrundssuddet ökar med brännvidden ( då bakgrunden förstoras ). Så en suddig bakgrund behövr inte betyda speciellt lågt bländarvärde utan kan vara en kombination av avstånd från modell till bakgrund och brännvidd.

Ett riktigt kort skärpedjup, typ 1.4 och ha bara ansiktet i bild, gör att näsan blir oskarp, till och med ögonbryn blir oskarpa om man satt skärpan på pupillen.

E annan orsak til att välja objektiv på F1.4 är ju att de är rejält ljusstarka, går att ta bilder i ganska mörka miljöer.

En nackdel är att objektivets lägsta bländarvärde alltid är det sämsta, med lite dis/slöja i bilden som följd. Hur mycket, skiljer sig från olika objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.