Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gäller vid andras bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sickboy

Aktiv medlem
Jag har en fråga angående fotografering av t.ex affischer nere på stan. Får man ta bilder av andras bilder/affischer om man beskär dem och gör en egen tolkning så att säga,, det vill säga om det inte finns nåt copyright märke på den?
Väldigt tacksam för svar.....
/ Johan.
 
Copyright-tecken kvittar, man har automatiskt upphovsrätt vid skapandet av ett verk. Vad ska du göra med bilderna? Att fotografera och exprimentera själv med bilden gör inget men att publicera den är olagligt.
 
copyright märke eller ej spelar ingen roll, copyright gäller på samtliga alster.

Vad som är intressant i ditt fall så är det om den nya bilden uppnår verkshöjd, ett något diffust begrepp.
Den nya bilden måste säga något nytt eller placeras i en ny situation.
 
ok, jag har en bild som heter "dolda talanger" är väldigt osäker vad som gäller angående den,,,
kolla gärna,, vet inte om jag ska ta bort den?
 
Utan att vara jurist så tycker jag du inte har brutit mot upphovsrätten.

Du har använt en befintligt bild för att skapa ett nytt budskap som inte finns i orginalet.
 
Du får inte fotografera någon annans bildverk och publicera det, om det inte utgör ditt huvudmotiv.

Förut var det tydligen inte beskrivet i upphovsrättslagen och man kunde tolka den som att alla slags fotografering av annans verk var otillåtet, men iom den nya lagen finns det tydligare regler.

Enligt SFF:s jurist:
"Fotografer kan nu med stöd i lagen även fotografera annan bildkonst, så länge denna bildkonst finns i bakgrunden eller utgör en oväsentlig del i fotografens bild."
http://www.sfoto.se/sff_start/nyheter.asp?ID=204
 
Suck,,, jaha , då får jag väl plocka bort, bilden då,, tyckte den blev lite rolig,, men man vill ju inte hamna i klammer med rättvisan..
:(
 
Nja, är inte så säker på det.
Lagar existerar för att tolkas i det enskillda fallet...
Tror ärligt talat inte att du råkar illa ut med den där bilden! Och inte heller jag med min.

Mvh Niclas,
 
Nä, för det är Fotosidan som råkar illa ut isåfall - inte ni :)

Men jag tycker båda är gränsfall; de bilderna tar delar av en offentlig plats och gör en egen komposition mm - inte bara en ren avkopiering av verket ifråga. Och speciell när det är masspublicerade produkter som affischer och reklam har jag svårt att tänka mig att upphovsrättsinnehavaren skulle ha något att erinra.

Vi har ju även bilder på grafitti och liknande, som skulle kunna vara tveksamt av samma skäl - tex http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=460675. Där kan jag tycka det är mer tveksamt än reklamtavlan.
 
Är inte färdigutbildad jurist men har ändå lite åsikter i frågan :).

Per Carlin är helt fel ute man får inte ändra i en bild och "skapa ett nytt budskap" enligt 2§ upphovsrättslagen.

Christer Lindh har rätt i att någon annans bild får ingå om det inte är huvudmotivet och då skulle en motsatstolkning ge att Johan Larssons bild inte är ok.

Det finns dock en paragraf som kan spela in men jag kan inte helt avgöra om det påverkar utan tillgång till Karnov eller upphovsrättsböcker.

"24 § Konstverk får avbildas
1. om de stadigvarande är placerade på eller vid allmän plats utomhus,"

Jag kan argumentera för att bilden inte är konstverk eftersom det är en kommersiell bild och den lär heller inte vara stadigvarande. Så förmdodligen är din bild inte är ok är min slutsats men som Christer Lindh säger borde inte upphovsrättsinnehavaren bry sig speciellt mycket, vilket inte gör det strikt okej.

Christer: Eftersom fotosidan.se inte modererar bilder i förhand är var och en som lägger upp bilder ansvarig för dem. Om det däremot skulle vimla av upphovsrättsbrott här och ni inte gör något efter tillsägelser eller ni borde märkt något så kan fotosidan.se åka dit.
 
Ja, och när lagen tolkas och appliceras på ett mål så är det den lagen som är mest/bäst riktad till/mot ämnet som är den som skall gälla..
 
Fredrik Ivarsson skrev:
Christer: Eftersom fotosidan.se inte modererar bilder i förhand är var och en som lägger upp bilder ansvarig för dem.

Som jag tolkat det lyder en sajt som Fotosidan under "Lagen om tillsyn av elektroniska anslagstavlor". Vi ansvarar fortfarande i slutänden, men kan inte hållas direkt ansvariga så fort en överträdelse sker - dvs så fort bilden publicerats. Enligt den lagen har vi en rimlig tid på sig att ta bort en bild som bryter mot någon lag efter det att det påtalats för oss. Skulle vi ändå strunta i detta hålls vi som äger sajten som ansvariga.

Men om även den som laddar upp bilden ändå kan hållas ansvarig, senare eller direkt vid publiceringen, vet jag faktiskt inte.
 
Jo, det var den lagen jag menade. Men det är inte fotosidan.se som ansvarar i slutänden som ansvarig utgivare eller så utan det är en sorts "extra-lag". Den som begår upphovsrättsbrottet är den som lägger upp den olagliga bilden. Om fotosidan.se inte tar bort bilder som uppenbarligen (!) bryter mot upphovsrätten kan man få böter/fängelse men det tar inte bort ansvaret för den som la upp bilden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.