Annons

Vad fyller egentligen stativ för funktion?

Produkter
(logga in för att koppla)

Banshee

Aktiv medlem
Hej,

Jag förstår att stativ följer bland annat följande funktioner :

• Ta foto där det krävs längre slutare d.v.s dåligt med ljus
  • Behöver ta flera foto från samma position
  • Filmar där man vill hålla en viss position men kanske ändå panorera eller liknande
  • Filma eller ta foto där även fotografen/filmaren ska vara med i bild

Men säg att man bara tar något foto här och något foto där under goda ljusförhållanden, vad spelar då stativ för roll? Längre slutare borde väl inte ge bättre bild om ljusförhållandena redan är goda? Och de flesta kameror klarar av att hantera de små rörelser det blir när man tar foto direkt från handen.

Blända ner

Man kanske vill blända ner för att få bättre skärpedjup och använda lägre iso för att få optimal skärpa och minimalt brus. Och att använda självutlösare (helst med uppfälld spegel) på stativ ger alltid bättre skärpa än att fotografera på frihand eftersom man eliminerar alla vibrationer som inverkar negativt på exponeringen,

Många av de bästa objektiven är fast brännvidd som saknar stabilisering. Det börjar komma kameror med inbyggd stabilisering men det är fortfarande ovanligt i tex DSLR. Det blir alltid bättre med stativ, självutlösare och spegeluppfällning/liveview än handhållet. Det är till och med så illa att slutaren på en spegellös kamera räcker för att skaka kameran nog mycket för att ge skakningsoskärpa _med_ stativ så man bör använda elektronisk första ridå på slutaren om man kan.

Stativ Kan även vara bra vid snabba tider för man får en stadig bild i sökaren o kan kolla kompositionen ordentligt i exakt samma position samt om du kör filter som avtonade så är det enklare. Nu för tiden kör jag mest stativ inomhus o vid långa expo tider förut när jag körde,mycket filter o analoga mellanformatskameror körde jag det väldigt ofta.

Om man vill vara säker på att kameran hålls rakt, t.ex. med vattenpass antingen inbyggt i kameran, kulleden eller externt monterat.

Bäst färgåtergivning och minst brus får man vid låga iso. behöver man samtidigt ha stort skärpedjup kanske man måste blända ned, och då blir tiderna längre. Vill man dessutom kunna skriva ut i stora format är dagens kameror med många pixlar ganska bra på att avslöja minsta skakningsoskärpa.

Avlastning för tyngden vid längre fotouppdrag/exkursioner. Ex sportfotografering på arena med längre tele eller fågelfototgrafering.

Hej,

• Filmar där man vill hålla en viss position men kanske ändå panorera eller liknande

Men säg att man bara tar något foto här och något foto där under goda ljusförhållanden, vad spelar då stativ för roll? Längre slutare borde väl inte ge bättre bild om ljusförhållandena redan är goda? Och de flesta kameror klarar av att hantera de små rörelser det blir när man tar foto direkt från handen.

/ då är det precis som du säger själv. För förutsättningarna du själv beskriver behövs inget stativ.

Jag använder stativ nästan jämt vid macrofotografering. Det är i stort sett omöjligt att hålla kameran still när man har nån halv mm eller så i skärpedjup.
(För att inte tala om stackning....)

/Staffan

Intressant, jag får helt enkelt ta o läsa på lite mer om fotografering och sen återkomma hit för att förhoppningsvis förstå lite mer vad ni skriver.

Jag förstår nerblädning och liknande men inte hur man får till det i verkligheten på en kamera som Sony RX100m2.

Om ni har någon bra nybörjar skola på nätet så får ni gärna skicka över det.

Det låter trotts allt som att man kan få bättre bilder med stativ även i ljusa förhållande med hjälp av stativ.

Jag har nämligen funderat på att lämna tillbaka gorilla stativet men det kan ändå finnas en nytta med det låter det som nu.

Framför allt läs kamerans bruksanvisning.

Där borde stå hur man ställer bländare och tid mer eller mindre manuellt och hur man får rätt exponering.

Hej,

Så självklart, ett stativ fyller många funktioner, nu efter julens mat och starka drycker, - utmärkt att stödja sig mot, mina kameror klarar sig ofta utan en extra hjälp.
Skogens träd fungerar också, som stativ, men de är svårare att bära med sig.

Läs....

Bruksanvisning och en grundläggande fotokurs (finns här på fotosidan) kan rekommenderas innan du köper ett stativ. Då vet du när och varför du har användning av ett stativ.
En gång i fotograferandets barndom fick man använda stativ, inte bara för kameran, utan även för för modellen (nackstöd) eftersom man tvingades att använda långa slutartider på bortemot en sekund. Behöver du använda längre slutartider så behöver du ett stativ eller något annat stöd.

Ett stativ hindrar oftast den rörliga fotografen vilket kanske gör att denne missar utmärkta fotoögonblick. Vill man eliminera risken för skakningsoskärpa så är stativet ett riktigt bra tillbehör.

Vill påpeka ett missförstånd som TS kanske har i utgångsfrågan. Det är långa slutartider i sig som kan kräva stativ, det har inte direkt med ljusnivån att göra. T ex kommer ett 400/5,6 i stort sett behöva stöd, helst med stativ, om slutartidan närmar sig 1/500sek eller långsammare osvsett om det är dag eller natt - jovisst ökar risken att man hamnar på långsamma slutartider om det är mörkt men det är slutartiden i sig som direkt avgör inte ljuset.

Vill påpeka ett missförstånd som TS kanske har i utgångsfrågan. Det är långa slutartider i sig som kan kräva stativ, det har inte direkt med ljusnivån att göra. T ex kommer ett 400/5,6 i stort sett behöva stöd, helst med stativ, om slutartidan närmar sig 1/500sek eller långsammare osvsett om det är dag eller natt - jovisst ökar risken att man hamnar på långsamma slutartider om det är mörkt men det är slutartiden i sig som direkt avgör inte ljuset.

Hur menar du? Varför behöver man längre slutar tid om ljuset är gott?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar