Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad fotograferar ni på vintern?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att ni skåningar ens ids klaga, här i Haparanda har dagen varit 3h lång i nästan en månad. ;-)
Svårt att fotografera nånting när man inte hinner ens gå ut så är det mörkt.
Redan vid 2 är det för mörkt för att fota nånting utan stativ, solen går ner officiellt vid 1.
Och kylan, ja det är juh en annan femmma.

Det är riktigt tungt och jag har inte fotat nånting utomhus på flera månader.
Det enda jag hunnit med är lite porträtt i en hemmabygd "studio" som består av ett lakan och ett par lampor.

Sen fördriver jag tiden med att scanna in gammalt.

/Henri

Jag bor i Falkenberg och tycker att vintern bjuder på ett sällsynt mjukt och fint ljus. Jag har mina favoritställen, oftast i skogen, men även på stranden vid havet, och det går alltid att hitta intressanta kompositioner och detaljer. (När det inte blåser storm och regnar horisontalt då :) I skogen är det alltid stativ som gäller och vid havet är det så pass ljust att handhållet räcker som oftast. Bilderna tog jag 25/12.

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=63583

Det är rätt inställning Sven!

Bilder finns året runt och allra mest nästan vid de tidpunkter då de flesta inte tror sig hitta några.

Maträtter

Är man inte så sugen på att ta sig ut i kylan (?) och istället vill ta lite kort inomhus har jag ett litet tips, nämligen maträtter. Vanliga makaroner och köttbullar kanske inte blir så exotiskt, men om någon i familjen (eller du själv?) gör något litet extra så kan det bli ganska härliga bilder.

Här kommer tex. en aptitretande bild på kokande lax:

IMG_0379_small.JPG

Niclasfoto skrev:
Personligen så menar jag att det är till STOOOR grad en Naturgeografiskt betingad faktor!,,

Men tex i Lofoten (Nordnorge) där solen inte kommer upp över horisonten alls på ett par månader DÄR har man det underbaraste ljuset just nu, mitt i "mörketia".

Tja, det är faktiskt lite modesvängningar i det här också. Inte bara geografi.
Tromsö Fotoklubb, som sedan många år ger ut en kalender, hade i början svårt att få vinterbilder till den. Medlemmarna måste sgs. halas ut med sälpiken för att man skulle få något annat än midnattssolbilder i kalendern.
När jag var där, för 3-4 år sedan, var det tvärtom! Sommarbilderna måste frambringas under hot och det var alltid någon j-a optimist som försökte pipa att det välan 'inte gjorde så mycket' om det var två meter snö på juni-bilden...
När man kom till november, dec, jan, feb-bilderna utbröt rena kriget (tur att det inte var tillåtet att medha hakapikar på klubbmötena!). Det fanns ett berg av bilder och alla var jävligt snygga (speciellt fotografens egna) och kunde man inte ha flera sidor med bilder för varje månad! För 'Den där skiten som blev vald kunde väl ingen sitta och stirra på EN HEL MÅNAD!?' osv.
Det var livliga tider!
Jag minns även en natt, långt efter kalenderns färdigställande, när någon kom ihåg en bild som blivit ratad som 'Desemberbillede' och harmen bröt fram igen med full kraft. Nästan blodvite när det påpekades att den bilden hade varit en skam för klubben om den kommit på tryck!

Ja, den lärorika poängen var alltså här att det på 70 talet var sommaren (och midnattssol) som var favorittiden för foto, medan det senare blev vintern med 'mörketia' (och norrsken) som fick folk att trotsa det bistra klimatet och med dödsföraktande mod kasta sig ut för att fånga vinterhimlens få strålar på film (eller pixel).
Så, varför kan man inte jämna ut det hela lite och försöka fånga varje årstid för vad den är? Gråväder, dimma, regn kan ge fantastiska bilder!
'Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder', som norrmännen säger!
/Gitte

Jag stannar även jag upp lite på vintern. Mest beror det på att jag allt för lätt fryser om mina fötter och därför inte vill ge mig allt för långt ut, men vintern ger mig även fördelar som jag tar till vara på.

Först är det bra att fotografera byggnader mm som i annat fall döjlas av lummiga träd eller buskar på sommaren. Sedan är det att fotografera landskap, för om det bara är ett tunt lager frost eller snö ute så smälter snön/frosten sist där skugga ligger på och då kan man få fram konturer och former som kan avslöja historia men även ge vackra landskaps bilder där landskapet avslöjar sina former.

Sedan är det nattbilder. Nja, natt och natt. Men då det blir mörkt fort är det ganska lått att få bra ljus efekter från bilar som skall hem under rusningstid. På sommaren sker detta under dagsljus och kl 03.00 är det inte många bilar som åker för att skapa samma efekt.

Där emot hatar jag snö då jag aldrig för snå bilder riktigt bra.

Lite OT Jim, har du noterat tråden om ögonmussla till din A1? Ludwig tänker beställa hem ett gäng till alla som bokar före 10 imorgon... det är en välspenderad hundring...

eatfrog skrev:
Att ni skåningar ens ids klaga, här i Haparanda har dagen varit 3h lång i nästan en månad. ;-)
Svårt att fotografera nånting när man inte hinner ens gå ut så är det mörkt.
Redan vid 2 är det för mörkt för att fota nånting utan stativ, solen går ner officiellt vid 1.
Och kylan, ja det är juh en annan femmma.

Men om man har bott i såväl Skåne som Haparanda kan man väl i alla fall få ha sig egen privata åsikt om vilket ställe som har bästa vintern? ;)

Åsikter får man alltid ha. ;-)
Int fan är det nån härlig vinter här uppe, deprimerande bara.

/Henri

Vintern ær en hærlig årstid, æven om man som jag INTe diggar snø alls!

Kansk ær det dærfør jag trivs som allra bæst hær uppe i nordnorge længs kusten!

Milda temperaturer året runt och oslagbart fint oavsett væder och vind!

Finaste ljuset ær det enligt mig i april,maj och okt, nov..... ojojoj drømland ær det allt.

Tyværr så ær jag inte bosatt uppe i nordland ænnu utan studerar i Østersund. Dær har vi tragiska vintrar med massa snø,, folk blir alpinister bara de kommer till universitetet-- -- -- -- konstigt det dæra, men glasklart varfør jag inte trivs:)!!

Mvh Niclas,

eatfrog skrev:
Åsikter får man alltid ha. ;-)
Int fan är det nån härlig vinter här uppe, deprimerande bara.

/Henri

Hej Henri, Upp med hakan! Du har ju tagit fina studiobilder! Det är väl en härlig ursäkt att inte behöva gå ut i vinternatten. Passa på att träna så du slipper lägga så mycket tid på det på er korta sommar. Du får säkert till fina bilder nästa gång det blir ljust ute.

Spunken skrev:
För mig är det största hindret praktiskt. Vintern är ofta väldigt vacker när det väl snöar, och även när det inte gör det är ljuset mjukt och behagligt.

Men kylan! Det är kallt och blåsigt och det är INTE kul att vara utan handskar. Med handskar blir det antingen fumligt eller av-på-av-på i ett kör. Jag har hört talas om några handskar som är fingertoppslösa men har en huva så man kan hålla fingrarna varma och goa när man inte plåtar. Men vart får man tag i sådana?

Metallstativ när det är kallt är också en höjdare. ^_^;;

Prova att ha ett par tunna windstopperhandskar under ett par tjockare vantar/handskar. De tjockare vantarna kan du ha snören på som man hade när man var barn så kan man bara slita av dem utan att tänka. Windstopperhandskarna borde hjälpa att hålla värmen ett tag när du fotograferar.

budda skrev:
Prova att ha ett par tunna windstopperhandskar under ett par tjockare vantar/handskar. De tjockare vantarna kan du ha snören på som man hade när man var barn så kan man bara slita av dem utan att tänka. Windstopperhandskarna borde hjälpa att hålla värmen ett tag när du fotograferar.

Jag tror faktiskt problemen med detta är starkt relaterade till vilken kamera man har. Kameror med användargränsnitt som är lite "old fashion" med spakar, kranar och rattar" (gära hyfsat stora såna) funkar bätte än de där allt eller mycket måste skötas med menysystem (i värsta fall i djupa hierarkier) via nån halvt oläsbar LCD-display (på vintern har man ju alltid kondensproblemen också). Tycker min KM 7D funker jättebra på vintern även om jag har fleecefingervantar. Det var ett starkt skäl till att jag valde denna kamera trots att megapixeldebatten var mycket vildare då än nu. Ergonomin är trots allt det som till syvene och sist gör om du trivs med din kamera eller ej och den ska ju funka i alla sammanhang - inte bara på sommaren i behaglig värme.

Sten-Åke Sändh skrev:
Jag tror faktiskt problemen med detta är starkt relaterade till vilken kamera man har. Kameror med användargränsnitt som är lite "old fashion" med spakar, kranar och rattar" (gära hyfsat stora såna) funkar bätte än de där allt eller mycket måste skötas med menysystem (i värsta fall i djupa hierarkier) via nån halvt oläsbar LCD-display (på vintern har man ju alltid kondensproblemen också. Tycker min KM 7D funker jättebra på vintern även om jag har fleecefingervantar. Det var ett starkt skäl till att jag valde denna kamera trots att megapixeldebatten var mycket vildare då än nu. Ergonomin är trots allt det som till syvene och sist gör om du trivs med din kamera eller ej och den ska ju funka i alla sammanhang - inte bara på sommaren i behaglig värme.

Jag håller med dig. Därför är det kul att en kille som Michael Reichman på Luminous Landscape har handskergonomi som en mycket viktig del i sina kameratester.

budda skrev:
Jag håller med dig. Därför är det kul att en kille som Michael Reichman på Luminous Landscape har handskergonomi som en mycket viktig del i sina kameratester.

Ja de e väl en alldeles yppelig test man borde göra i de flesta sammanhang. Vad spelar det för roll om kameran har "överliggande kamaxlar" och "kompressor" om den är så knölig att sköta att motivet är försvunnet för länge sen innan du hunnit "ställa in" den. Man kan väl inte gå över till "permanent grönt P-läge" under hela vintern bara för att det blivit lite kallt! Då kan man ju lika gärna köpa en Kodak Klick eller nåt sånt istället.

Själv tycker jag att det är mycket roligare att plåta under våren-sommar-hösten eftersom jag gillar varm färger.

När det är vinter så det är riktigt snyggt att plåta när det är mörkt ute eftersom det blir ofta fina färger tack vare belysning ute i mörket.

Det beror på vart man befinner sig och en del platser kan vara riktigt fint att plåta under vintern i dagsljus som fjäll.

Bilden tog jag idag..

Bilagor

• vinter.jpg
    vinter.jpg
    32.2 KB · Visningar: 134
Häromdagen fotograferade jag helt bakvänt för att vara mig. Receptet var 105a nerbländad till 8-11, finkornig och långsam svartvitfilm, stativ och naturmotiv! Fina isformationer vid mälarens strand. Jag som bara plåtar människor med 28an på full glugg och snabb film annars! Uppfriskande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar