Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad fotograferar ni på vintern?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag funkar nog lite tvärtom tror jag.
Jag diggar inte heller vintern, men själva tempot som denna årstid erbjuder (förrutom julen då) gillar jag. På sommaren är allt så uppskruvat.

Då går folk ur sina iden och man ska göra allt som man inte gjort när man var ide.
Då kan jag känna mig kravfylld bara och fylld av förväntningar. Då kan det vara rätt skönt att gå ut i grådasket och försöka hitta nåt i det.

Det är iallafall ett sätt att se på det.
Det kanske inte funkar för alla dock:)

Sen tycker jag att det är något speciellt med naturen denna årstid. Särskilt när det inte är snö. Det är ingen färgrik värld direkt, men jag tycker det är rätt fint. Träden har inga blad eller blommor, man får på något vis se grunden.

Jag gillar stämmningen. Jag tycker inte den är rakt igenom dyster eller deprimerande.

Hm, jag tror jag måste ut och titta.

Fina tankar Anna.
Visst är det så att vintern har sin charm.
Som jag skrivt så har jag ingen högsässong direkt, i alla fall inte när jag befinner mig i Östersund;/

En dag skrev jag av mig lite till min gamla fotolärare, där jag förklarade min stegrande frustration.
Han svarade bla att det är där en stor del av utmaningen ligger. Det är ju en baggis att fota i den situationen som man är mest van i,,

Det gäller kanske att lyckas tvinga ut tummen ur rumpan,, då blir det bilder av;)

Mvh Niclas,

Jag fotograferar mycket skymningsbilder.

Perfekt att blå timmen kommer någon gång mellan 15.15-16.00.

Är vädret bara klart passar jag på att fotografera de där goa bilderna.

Morgonbilder också förstås, mellan 07.00-08.00

De måste ju träna också, de små liven!
Västerås Lucia: Sofia Hagström-Månsson

(Aette och ISO 800)

Bilagor

• luciaiso800mini.jpg
    luciaiso800mini.jpg
    41.7 KB · Visningar: 639
Liax skrev:
Kanske beror det på att jag innerligt och nästan med en slags passion avskyr den svenska vintern och därför gärna håller mig inomhus.
Åh, en själsfrände. Jag trodde nästan jag var den enda som led hela vintern...

Att flytta till ett varmare och ljusare land lockar mer och mer för varje vinter.

Nog går fotograferinen ner lite, men det beror lika mycket på att det är mer att göra på vintern. Och att det är så omständigt när man ska gå ut.
Tips är om man är frusen om fingrarna och har små reglage på kameran så finns det suveräna handskar i samma material som underställ = tunna och smidiga på de flesta sportaffärer vid löparprylarna.
Dessutom tycker jag att ljuset är super på vintern!
finns det något läckrare än släpljus?
och att ta porträtt med en lågt stående sol bakom modellen som får håret att glittra, det blir inte bätre...

Re: Re: Vad fotograferar ni på vintern?

maxzomborszki skrev:
Att flytta till ett varmare och ljusare land lockar mer och mer för varje vinter.

Vet inte hur många gånger jag känt det där, men det är måååånga gånger! :) Man skulle kanske satsa på ett jobb som fotograf utomlands.

/Joakim

Jag håller med, jag bor i uddevalla, och vädret är inget kul alls. På vardagarna när jag arbetar är det mörkt och svart när klockan slår half fem och jag slutar. På helgerna regnar det och nu när det äntligen är julledigtr drabbas vi av storm, regn och mörker..

I fredags promenerade jag hem från jobbet, men i all ironi råkade denna dag vara den mörkaste dagen på året... Men jag fick till några fina bilder ändå.

Men för att ge ett konkret tips vill jag rekommendera detta; då juletid öär här finns det nästan alltid en stor skål fylld med apelsiner och äpplen, som är mycket vacker att fotografera. Jag placerade skålen nära fönstret och plåtade med många olika inställningar, och blev tillslut nöjd med resultatet.

Jag har också märkt att när frosten är framme och solen vågar visa sig kan man ta mycket vackra macrobilder på is.

Bilagor

• photo1.jpg
    photo1.jpg
    25 KB · Visningar: 482
En annan fundering, hur klarar kameran kyla? Jag har en Konika Minolta Z10, jag vet att mobiltelefonen kan ta skada av för sträng kyla, men hur är det med kameror? Finns det någon nedre och högre gräns för kyla/värma?

Ingen elektronik tar skada av kyla. Vad som händer är att LCD-skärmar blir märkbart långsammare och att batterierna tappar effekten mycket snabbare.

Om det går så förvara batteriet eller extrabatteriet under kläderna nära kroppen och stoppa i det när du skall fota. Kameran kan också må bra av att förvaras varmt.

Möjligen kärvar kanske smörjningen i kamerans spegel, ev slutare och skärpeinställning.

Blir det extremt kallt kan faktiskt metallen bli så skör att den går sönder men då är i alla fall inte jag ute och fotar.

Sista problemet jag har upplevt är kondens. Om du t ex tar med kameran utifrån när det är kallt och in i ett rum bildas det kondens direkt. Det tar väl en halvtimme innan kondensen avdunstat så man kan fota igen.

För att förhindra kondensproblem är det bästa att låta kameran stanna utomhus medan du själv och batteriet går in och värmer er.

Hej.
Här i Skåne där jag bor så har vi mycket sällan riktig vinter. Det mesta är visset brunt och grått. Och alla färger lyser med sin frånvaro. Men om man gillar att vara ute och fotografera så är det inget problem ändå. Jag brukar fotografera mera svart/vitt på vintern. Så behöver jag inte gå omkring och gräma mej över att det bara är grått och eländigt ute.

/Jacob vP

ljuset kan vara nåt alldeles särskilt på vintern. det vill jag utnyttja när jag fotograferar. det ljuset kanske bara infinner sig när det ligger snö på marken (så att ljuset reflekteras)... hursomhelst är det tacksamt att ta porträttbilder då.

.Vad fotograferar ni på vintern?
Landskap, arkitektur, människor och så ska man inte försitta chansen att experimentera med något litet stilleben vid köksbordet eller om man har någon slags studio att hålla på i.

Sen har man ju chansen att fånga soluppgången, som någon skrev tidigare, utan att behöva gå upp så f-t tidigt.

Jag var f.ö. ute på vårt sommarställe ute på en ö på Höga Kusten i dag och hade några kameror med mej. Digitalkameran (en kompaktkamera) i innerfickan på jackan tillsammans med reservbatterier och två st gamla A1:eek:r i en väska. Det var ca -7, lite blåst och jag var ute ett par tre timmar och det var inte några problem, vilket jag för övrigt inte väntat mej heller. Men det är snabba ryck som gäller, inget stativ utan 1/125 och full glugg i det sparsamma ljuset.

Sen har du ju mörkrummet förstås, det är ju visserligen inte att fotografera, men att vidareförädla det där fotot du tog i somras...

bildsten skrev:

Sen har du ju mörkrummet förstås, det är ju visserligen inte att fotografera, men att vidareförädla det där fotot du tog i somras...

Dessutom är det ju så mycket enklare att mörklägga mörkrummet på vintern - enda fördelen med att bo i ett lerigt kolmörkt Skåne just nu...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar