ANNONS
Annons

Vad fotograferar du mest med?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vad fotograferar du mest med?

  • färgfilm

    Röster: 306 6.5%
  • diafilm

    Röster: 294 6.3%
  • sv/v film

    Röster: 299 6.4%
  • digitalt

    Röster: 3,785 80.7%
  • polaroid

    Röster: 8 0.2%

  • Totala väljare
    4,692
Sitterfast i analog utrustning

Hej
Jag fotograferar till 90% med analog kamera och då främst dia. Nuvarande digitalkameror är fördyra att köpa nya och jag väntar på att sista nikonkameran D2 skall kunnas köpas begangnad. Tidigare varrianter har för låg upplösning.

Tuvärr kommer byte till digitalt medföra stora kostnader att byta optik såsom 300/2.8 om de visar sig ge färgstick eller annat.
Mv,
Thomas Eriksson
 
80% negativ färgfilm, 15% diafilm och 5% digitalt. Finns inget bättre än att få ett par paket kopior i handen från Japanphoto och sitta i lugn och ro och gå igenom bilderna. På gränsen till lika bra är det när det dimper ner diabilder i brevlådan och man håller upp dem mot fönstret för en första snabbkoll och ser de där fantastiska färgerna.
 
Varför dia? Helt överlägsen bildkvalite med projektor. Digitalt ser rått ut och är under utveckling, om hundra år vem vet.
 
jag tycker i och för sig om svartvita bilder, men föredrar att köra digitalt för att sedan redigera detta i datorn.
på så sätt så kan man växla gengre så att säga på bilderna obehindrat, köper man en svartvit film blir man tvingad att använda upp hela rullen eftersom det är så dyrt.
 
100% digitalt av hanteringsskäl men nog saknar jag den på duk projicerade diabilden som är oslagbar kvalitetsmässigt.
 
Jag är lycklig med min digitalkamera

Jag var motståndare till allt digitalt. Jag har levt i vårt mörkrum sedan 1973 till 1999. Jag kan inte längre hålla i tänger med mera. Jag köpte därför en lätt digitalkamera. Det är som jag fått ny själ. Jag kan igen skapa bilder.
Jag är på babystadiet men läser och lär varje dag.
Ett nytt bildliv har det blivit för mig tack vare det digitala mediet.
 
Började med en digitalkamera i 2001 (Dimage 2330z) som var kul och så men det kändes som om något saknades.

Jag fick låna en EOS 100 ett tag och köpte sedan två Nikon F401. Har nu även köpt en Zeiss-Ikon 514/2 anastigmat med telma slutare. Inte världens ljustarkaste med 1:6.3, men den är super manuell, och det älskar jag. Och det blir verkligt bra bilder med den. Negativen blir 6x9 på 120film, vilket jag verkligen gillar, man ser redan på neagtiven hur bilden kan bli ochman får en aning om hur man ska göra i mörk rummet.

Det var det jag saknade, hantverket, den meditativa sidan, planeringen och att klura med bortglömda tekniker.

Digitalt har sin plats, men analogt har definitivt sin plats. Jag tror att fler konstnärer kommer att gilla analogt i kombination med digitalt.

S/V-TriX kör jag mest med, mest för att det är biligast just nu för mig. ska testa Efke filmerna och se hur de är.

Chris
 
fotar 70% dia 29% digital och ca 1% neg,
ner jag vill få toppresultat föredrar jag diafilm specielt om det är nattbild då är det bara dia som gäller, om det är bråtom då använder jag digital.
 
Hej Chris

Jag håller verkligen med dig om det du skrivit.
Avundsjuka har jag aldrig drabbats av men visst skall jag erkänna att jag saknar allt som har med mörkrummet att göra. Det är på grund av operationer av mina händer som jag inte kan hålla en tyngre kamera längre. Precis innan jag blev sjuk fick jag en härlig Leica av min make. Men jag hoppas av hela mitt hjärta det kommer att finnas massor av ungdomar som ägnar sig åt detta hantverk att kopiera bilder. Vad jag undrar över är något jag läste i en annan diskussion. Var går gränsen för att man kan manipulera bilder i mörkrummet contra digitalt. För mig verkar det som det är mycket svårt vilken teknik man använder.
 
Sv/v i både 135 och 120 format är det som löper igenom kamerorna för det mesta. Oftast Tri-X eller Delta 100. Sticker inte under stol med att jag ibland kan göra undantag med en Reala eller Provia 100.
 
Färgnegativ film sedan 20 år tillbaka. Finns inget roligare än att gå ner i mörkrummet och göra större kopior av de bilder man tycker bäst om. Färgdia har förkommit sporadiskt men är inte lika trevligt, det är för jobbigt att släpa fram projektor och duk. Då är det bättre med papperskopior och man behöver inte sitta i mörker för att se på bilder. Sv/v film lite då och då, tycker om sv/v men har fastnat mer för färgnegativ.
 
Negativ Sv/v, Agfa APX100 och Efke25 i 120 format, TMX100 och Tri-x i småbild och 4x5" till ungefär 80% av mitt totala plåtande. För att APX100 och Tri-x har så snyggt korn och gråskala. Resterande 20% fördelas på 15% negfärg, numera mest Portra 160NC som är kanonsnygg, framförallt i hårt ljus. Sedan kommer 5% digitalt, mest bilder på min tvååring och sånt som bara ska vara för webben och/eller det är bråttom med. Har aldrig gillat bristen på omfång, den taskiga högdagertäckningen och den minst sagt orealistiska renheten hos digitalt. Men det är ju bra att digitalt finns som billigt alternativ.
 
magnus67 skrev:
Svartvitt!

Ska bli kul att jämföra med samma fråga från 2001:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=479

Hur många medlemmar hade fotosidan.se 2001? Första intrycket var att film hade förlorat massor av mark, men så är det inte när jag såg på antalet röster.

Alla dessa digitala människor dit jag räknar mig själv har väl kommit till?

Edit: LOL undrar hur en digital människa ser ut.
 
Risto... Med tanke på hur digitalt/analogt diskussionen ibland förs, skulle jag tippa att digitala människor är binära;-)
 
Digitalfoto blir bättre i Adobe elements

Digitalkameran tar bättre bilder och är bättre att arbeta med i Adobe elements. Man får väldigt fina färger. Jag tror att digitalt mot digitalt blir bättre än analogt mot digital behandling av bilderna.
 
Digitalt

Började fota digitalt, kommer alltid fota med digitalt! Dock ej säkert att det bara blir digitalt, är sugen på lite andra format att testa...
 
rnyholm skrev:
Hur många medlemmar hade fotosidan.se 2001? Första intrycket var att film hade förlorat massor av mark, men så är det inte när jag såg på antalet röster.
Jag blev medlem i augusti 2001 och har nummer 437. Idag är det snart 50000 medlemmar. Det är nog så att en relativt stor del av de nyblivna medlemmarna är såna som börjat med digitalt och inte provat något annat. Fast jag tror det är svårt att överhuvudtaget jämföra de olika frågeomgångarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.