Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad för blixt vid bröllopsfoto utomhus? Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle ni rekomendera att använda blixt ifall jag kör d200+70.200 f2.8 utomhus om jag ska köra bröllopsporträtt eller ska jag byta objektiv helt till 50mm eller 35mm fast?

Fördelen med att köra tele är väll att man slipper stå så nära paret och gör de mer avslappnade kanske?

Räcker blixten så långt fram om jag kör med 70-200 på lite längre avstånd. blixten är en sb-800 som ska användas isf. Vill helst slippa att köra remote på blixt och ställa upp ställ + paraply.

Jag hade rekommenderat du du provar först. Det är inte bara att läsa sig till eller höra andra berätta utan den viktigaste är erfarenheten. Bara att sluta läa nu och går ut testa på en kompis. Har du ingen i närheten så testa på en okänd. Du vill ju ändå använda telezoomen.

Jag kör de föesta bröllop utan blixt och förlitar mig på det omgivande ljuset. Såvida jag inte fotograferar i stark solljus, motljus eller andra andra tekniska svårigheter som kan komma i vägen.



/Stefan
 
Jag hade rekommenderat du du provar först. Det är inte bara att läsa sig till eller höra andra berätta utan den viktigaste är erfarenheten. Bara att sluta läa nu och går ut testa på en kompis. Har du ingen i närheten så testa på en okänd. Du vill ju ändå använda telezoomen.

Jag kör de föesta bröllop utan blixt och förlitar mig på det omgivande ljuset. Såvida jag inte fotograferar i stark solljus, motljus eller andra andra tekniska svårigheter som kan komma i vägen.



/Stefan

Sant.
Beror lite på vädret också om det är mulet ute eller ljust. Kommer att ske mellan 14:30-16:30 dagen då jag ska fota.

Förhoppningsvis spöregnar det inte :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.