Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad för blixt vid bröllopsfoto utomhus? Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrjohn

Aktiv medlem
Hej,

Jag vet inte om denna tråd borde vara under utrustning eller bröllop, flytta den om den ligger fel.

Jag har i dagarna fått hem min nya 7D (som ersätter min 40D), sitter och utforskar den nu. I sommar skall jag fota några bröllop och jag har ett par funderingar kring detta. Det skall bli jättekul och jag hoppas kunna lära mig massor.

Då ni säkert märker att jag är glad amatör så vill jag påtala att jag inte kommer ta betalt för dessa bröllopsjobb och därmed kommer vara tydlig med att brudparet inte kan ställa höga krav på mig då jag är just en glad amatör.. Självklart vill jag ta kanonbilder men jag är inte redo att ta på mig ett så viktigt uppdrag om dom inte känner till detta...

Jag har läst en hel del här och känner att jag behärskar fotograferingen inne i kyrkan hyggligt, har fotat en hel del fester mm i mörka lokaler samt några bröllop som gäst.

Det är många här på forumet som talar om att dom kör med separata blixtar när dom fotar brudparen i naturen. Jag tror det är den modell som står på ett stativ med paraply. Jag har idag en 430EX II men ingen studioblixt.

Fråga: Kan ni förklara syftet med att använda separat blixt med paraply?

Fråga: Kan ni rekommendera ett enkelt paket för detta som jag kan köra till min 7D?

Jag kommer bara använda det då och då så det får inte kosta massor. Bra om det går att köra denna blixt på batteri.


Sen har jag en fråga om val av objektiv.