Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad för blixt vid bröllopsfoto utomhus? Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrjohn

Aktiv medlem
Hej,

Jag vet inte om denna tråd borde vara under utrustning eller bröllop, flytta den om den ligger fel.

Jag har i dagarna fått hem min nya 7D (som ersätter min 40D), sitter och utforskar den nu. I sommar skall jag fota några bröllop och jag har ett par funderingar kring detta. Det skall bli jättekul och jag hoppas kunna lära mig massor.

Då ni säkert märker att jag är glad amatör så vill jag påtala att jag inte kommer ta betalt för dessa bröllopsjobb och därmed kommer vara tydlig med att brudparet inte kan ställa höga krav på mig då jag är just en glad amatör.. Självklart vill jag ta kanonbilder men jag är inte redo att ta på mig ett så viktigt uppdrag om dom inte känner till detta...

Jag har läst en hel del här och känner att jag behärskar fotograferingen inne i kyrkan hyggligt, har fotat en hel del fester mm i mörka lokaler samt några bröllop som gäst.

Det är många här på forumet som talar om att dom kör med separata blixtar när dom fotar brudparen i naturen. Jag tror det är den modell som står på ett stativ med paraply. Jag har idag en 430EX II men ingen studioblixt.

Fråga: Kan ni förklara syftet med att använda separat blixt med paraply?

Fråga: Kan ni rekommendera ett enkelt paket för detta som jag kan köra till min 7D?

Jag kommer bara använda det då och då så det får inte kosta massor. Bra om det går att köra denna blixt på batteri.


Sen har jag en fråga om val av objektiv.

Jag kommer fotografera mestadels fester, bröllop och bilar (både stillastående och på bana) Jag har idag ett Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM och ett Canon EF-S 18-135/3.5-5.6 IS som jag köpte i kit med kameran.

Jag är sugen på ett teleobjektiv men vill inte lägga för mycket pengar. Min tanke är att sälja mitt 18-135 för att få loss lite pengar (nu när det är helt nytt) och istället köpa ett kompletterande tele samt ett Canon EF 50/1,8 II som jag kan använda när det är riktigt mörkt. Då skulle jag ha 3 objektiv som täcker upp varandra bra tycker jag.

Fråga: Tänker jag fel?
Jag känner att jag inte har råd med 4 objektiv.

Fråga: Passar Canon EF 70-200/4,0 L IS USM på min 7D eller bara på fullformat? Tips på bra Tele till 7D?

Detta blev långt och rörigt, sorry.

Mvh John
 
Du kommer väldigt långt med din 430 istället för en studioblixt. En batteridriven studioblixt är tämligen dyr och du är bra mycket flexiblare med 430 blixten vilket jag föredrar. Lär dig att fotografera med 430 som fyllnadsblixt. Det kommer att räcka hur bra som helst.
 
EF 70-200 f4 L is passar på 7an och anses vara ett av de bästa telezoomobjektiven till canon. Dessutom smidig, 2,8an väger dubbelt så mycke
 
Senast ändrad:
Ett 50/1,8 ser jag som ganska begränsat i nytta för dig. Det bör bländas ned till 2,2 eller 2,5 för att bli skarpt. Då kan du lika väl köra ditt superfina 17-55/2,8 IS istället.
När man fotar bröllop är det bra med en glugg som ger kort skärpedjup, utan att det är för mycket tele. Enda alternativen som jag ser det är canon 85/1,8. Mycket skarpt redan på full öppning. Sedan finns några som kan vara bra att ha i åtanke om man vill ha lite mindre teleeffekt. Sigma 50/1,4 som är ett av de bästa på riktigt stora öppningar, men inte riktigt lika bra som Canon 50/1,4 nerbländat. Det är helt enkelt optimerat för det man använder det mest till. Porträtt med riktigt stora bländare. Sedan har vi ju nya Tamron 60/2,0 Macro. Verkar riktigt bra redan från full öppning. Till sist talas det en del om Polar 85/1,4 som säljs på cyberphoto. En lite udda historia som dock verkar ha sina företräden och förespråkare.
Vad gäller tele gillade jag själv 70-200/4 extremt mycket. En otroligt bra sak. Men allt har ju sitt användningsområde. Den är mycket bra allround, men ger inte särskilt kort skärpedjup pga bl4, når inte extremt långt pga endast 200mm, och är inte minst eller lättast. Du kanske ska speca dina behov lite noggrannare för dig själv, och sedan välja tele efter det.
 
Angående blixt skulle jag nog hålla med föregående inlägg. Man klarar sig bra med vanliga kamerablixtar i de allra flesta fallen. Blixten används ju huvudsakligen till upplättning. ska man kräma på med blixt så den blir huvudljuskälla utomhus kan det behövas lite mer.
Innomhus räcker vanliga blixtar hur som helst. Sedan är det en fråg hur du vill styra blixtarna. Vet själv inte hur bra nya funktionen hos 7D för blixtstyrning fungerar utomhus. Vi med gamla kamerar kör separat IR eller radiosändare allternativt TTL blixtkabel. Kan vara bra att få blixten lite bort från kameran ibland.
Paraply används för att göra ljuset mjukare. Behövs främst om blixt används som huvudljus. Vid upplättning kan man köra utan diffusor för en skarpare känsla i bilden, alt med liten diffusor för mjukare känsla.
mvh
 
Tack för bra svar!

Så ni menar att utomhus kan jag köra med den blixt jag har men att jag använder den i avstånd till kameran? Kör man alltid blixt ute även om det är ljust eller sol? Är då syftet att få bilden lite skarpare? Hur brukar man rikta blixten mot tex ett brudpar?

Att man använder den i motljus hade jag förstått men inte vid porträtt ute i vanligt ljus.

När det gäller objektiv så skall ett tele för mig i huvudsak användas för foto av bilar, banköring mm.. Det är vanligen full fart och helt ok ljus. Vill dock även kunna fota innomhusidrott typ handboll och kanske ridning. Tror ni EF 70-200 f4 L is är rätt då? Jag skulle gärna önskat ett 300 objektiv men samtidigt har jag nog hellre bra kvalitet än mer zoom. 2,8 är ju en dröm men det blir för dyrt och så är det som ni skriver klumpigare att ta med sig.

Mvh John
 
Använd alltid blixten utomhus vid porträtt. Om avståndet är kort så använder jag bouncern (den svindyra vita plastkåpan) eller fäller ner vidvinkelskivan (har en 580). Jag har fått för mig att ljuset blir lite mer sönderslaget och inte lika hårt men det finns lika många som säger att det inte har någon betydelse. Jag tycker det fungerar bra med att centrummäta ljuset vid sidan av modellen t.ex. mot himlen och låta blixten balansera upp ljuset på modellen. Du får trixa lite med blixtkompensationen tills du lär dig vilka värden som fungerar beroende på avståndet till modellen osv osv. Blixtljuset kommer att lätta upp skuggorna runt ögonen och ge det där lilla extra sticket i pupillerna när allt stämmer. Blixten sitter monterad på huset och slår rakt på modellen.

På fullformat så använder jag 24-70 alt 70-200 beroende på hur jag vill att bakgrunden skall bli. 70-200 suddar ut bakgrunden lite bättre. Du får dock passa dig så att ditt avstånd till modellen inte blir för stort, så att din blixt inte orkar lätta upp ljuset som du har tänkt dig. Dvs helkropp så blir det oftast 24-70 och porträtt 70-200.

70-200 kommer säkert att bli bra för handboll som är snabbare än vad man tror. Någon som har mer erfarenhet från sporten kommer säkert att skriva ett inlägg.
 
Bra svar, det låter som om jag skulle kunna klara mig bra med mitt 17-55 om jag kompletterade med att 70-200. jag lägger en tråd i utrustningsdelen och hör vad man säger där.

Någon som har mer tips på foto av brudpar mm utomhus så är jag tacksam för alla tips.

Om jag är sugen på en enkel och inte allt för dyr blixt med paraply att använda hemma för att öva lite "studio", finns det någon billig modell som även kan användas utomhus?

Mvh John
 
http://kaffebrus.com/portabelt-studioset-for-hot-shoe-blixt-paraply-239.html
http://kaffebrus.com/portabelt-studioset-for-hot-shoe-blixt-softbox-721.html
eller med billig blixt (manuell inställning)
http://kaffebrus.com/strobist-kit-med-1-paraply-1093.html
men då får du köpa till radiosändare eller liknande ex-vis:
http://kaffebrus.com/radiosandare-for-hot-shoe-blixtar-v4-989.html
men med dessa gäller manuell inställning med blixt.

Nåt av dessa ovan, sätt dit din 430, styr den via din inbyggda blixt.
Vill du inte köpa kan du komma förbi hemma hos mig o låna ett set (stativ, tiltled & paraply).

Guldgruva för blixtanvändning:
http://strobist.blogspot.com
 
Ja inte behöver du någon studioblixt inte. Småblixtar räcker långt.
Det behöver inte vara så jättedyrt att köra med blixten "off-camera" heller. Kika på de länkarna som gatsu postade.
Strobist.com är något av en bibel när det kommer till användning av småblixtar, kolla in "Lighting 101".
För att trigga blixtarna finns det flera olika vägar att gå. Det finns billiga radiotriggers, jag köpte sådana och konstatera att det är det värsta slöseriet jag någonsin varit med om. De har fungerat för andra men för mig har de varit helt värdelösa. I så fall är det bättre att köra med sladd eller spara ihop till t.ex. ett par elinchrome skyports (de kör jag med).

Det billigaste sättet är dock att köra med en vanlig blixt-sync kabel. Du kan köpa en 10-meters sladd för ca 150 spänn (alltså ingen TTL-kabel, de är väldigt kostsamma). Du kan behöva en blixtsko till blixten också om den inte har någon ingång för pc-synk (430ex har det inte). Sen behöver man inte ha jättedyra blixtar för detta heller, du kan köra på den som gatso länkade till (som ingick i kitet) eller köpa en gammal begagnad Nikon blixt (SB-24,25,26,28) på blocket.

Du får då ställa allt manuellt men det är att föredra när man kör blixtar off-camera, speciellt med brudpar eftersom den vita klänningen och mörka kostymen lätt lurar blixten. Ett paraply är trevligt då det ger ett mycket mjukare ljus (föreslår att du läser på strobist för att fullt förstå detta).

Men en blixt på kameran kan också vara bra som upplättning. Det är ett enkelt sätt att få bra bilder, ställ in blixten på ca -2EV (i TTL-läge) så kommer den lätta upp lite och se till att det inte blir så mycket skugga under ögonen. Kommer ge lite "catch-ligths" i ögonen också (ljusglimt) samt lite bättre färger. Försök fota i skuggan, speciellt om det är mitt på dagen. Är det molnigt så kan det vara väldigt fint ljus men det är lätt att det blir skuggor under ögonen, där är det perfekt med en upplättningsblixt.
Se till att du inte har blixten för starkt så den tar över...om du inte vill ha det för effekt förstås, som t.ex. vid motljusbilder eller bilder mot himlen.

Det går att göra skitmycket med småblixtar! Strobist.com är redan nämnt men en annan blixtfotosida du kan kika på och som bara handlar om bröllop med småblixtar är http://www.flashflavor.com
 
Telezoom

Jag rekomenderar Canon EF 70-200 2.8 L USM, äger en sådan och och ångrar mig inte en sekund. Dock lite tungt men det är ok! Bländaren är ju garanderat bättre än F/4, men det objektivet är ju också bra!



Hej,

Jag vet inte om denna tråd borde vara under utrustning eller bröllop, flytta den om den ligger fel.

Jag har i dagarna fått hem min nya 7D (som ersätter min 40D), sitter och utforskar den nu. I sommar skall jag fota några bröllop och jag har ett par funderingar kring detta. Det skall bli jättekul och jag hoppas kunna lära mig massor.

Då ni säkert märker att jag är glad amatör så vill jag påtala att jag inte kommer ta betalt för dessa bröllopsjobb och därmed kommer vara tydlig med att brudparet inte kan ställa höga krav på mig då jag är just en glad amatör.. Självklart vill jag ta kanonbilder men jag är inte redo att ta på mig ett så viktigt uppdrag om dom inte känner till detta...

Jag har läst en hel del här och känner att jag behärskar fotograferingen inne i kyrkan hyggligt, har fotat en hel del fester mm i mörka lokaler samt några bröllop som gäst.

Det är många här på forumet som talar om att dom kör med separata blixtar när dom fotar brudparen i naturen. Jag tror det är den modell som står på ett stativ med paraply. Jag har idag en 430EX II men ingen studioblixt.

Fråga: Kan ni förklara syftet med att använda separat blixt med paraply?

Fråga: Kan ni rekommendera ett enkelt paket för detta som jag kan köra till min 7D?

Jag kommer bara använda det då och då så det får inte kosta massor. Bra om det går att köra denna blixt på batteri.


Sen har jag en fråga om val av objektiv.

Jag kommer fotografera mestadels fester, bröllop och bilar (både stillastående och på bana) Jag har idag ett Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM och ett Canon EF-S 18-135/3.5-5.6 IS som jag köpte i kit med kameran.

Jag är sugen på ett teleobjektiv men vill inte lägga för mycket pengar. Min tanke är att sälja mitt 18-135 för att få loss lite pengar (nu när det är helt nytt) och istället köpa ett kompletterande tele samt ett Canon EF 50/1,8 II som jag kan använda när det är riktigt mörkt. Då skulle jag ha 3 objektiv som täcker upp varandra bra tycker jag.

Fråga: Tänker jag fel?
Jag känner att jag inte har råd med 4 objektiv.

Fråga: Passar Canon EF 70-200/4,0 L IS USM på min 7D eller bara på fullformat? Tips på bra Tele till 7D?

Detta blev långt och rörigt, sorry.

Mvh John
 
Man kan komma långt med bara en reflexskärm också... Och en polare som håller i den. Brukar vara mitt jobb. Annars så har jag varit med om allt från stora studioblixtar till monsterringblixt till bara reflexskärm. Det sistnämnda är för att slippa ofördelaktiga skuggor under hakan på brudparet.

Största misstaget jag gjort (och roligaste) var när fotografen bad mig plocka bort paraplyet i en bild. jag tänkte att det var ju själve fan att han inte kunde bett brudparet lägga undan det på några bilder, men sagt och gjort. Jag retuscherade bort det där paraplyet som bruden hade i handen. Blev lite meckigt med håret, slöjan och bakgrunden och handen som skulle fixas också. När bilden är levererad så frågar fotografen varför i hela friden jag tagit bort det paraplyet. Ja men du sa ju åt mig att plocka paraplyet. Ja till blixten, som sticker in i vänstra sidan på bilden.... Shit det paraplyet hade jag helt missat :) Blev någon extra timme på det också. Eftersom jag är vis av erfarenhet så är allt gjort i lager och att få tillbaka det andra var ju bara ett klick bort :)

/m
 
val av objektiv

Hej John!
Canon EF 70-200 är ett objektiv som passar på alla de moderna EOS kamerorna, d.v.s det passar på 7D. Det är endast EF-S objektiv som inte passar på fullformat (35mm).
70-200 4.0 L IS USM är en grym optik, du får en 70-200 2.8 L USM (utan bildstabilisator) för samma pengar så du får helt avgöra själv. Med 2.8 kan du fota i lite mörkare tillfällen med kortare slutartider.

Jag har funderingar på att köpa en EOS 7D, uppgradering från 1000D. Har den några svaga sidor eller är allt bra med den? Är det värt att betala priset? Du kan väl berätta lite för mig vad du tycker om den så får vi väl se om det blir en sådan...

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10492889
Kolla denna länk, ett av de senaste objektiv från Sigma, det sägs att det ska vara ett riktigt bra. jag stod mellan denna och Canon 70-200 2.8 men valde canons.
Fråga på du bara så ska jag försöka hjälpa dig. så mycket jag kan. Annars kan du alltid maila mig om det är något.

[email protected]

/Johan
 
Du har redan fått många bra tips, men en sak jag verkligen vill påpeka är att du inte fotar ceremonin med blixt. Även om det säkert kommer att finnas bröllopsgäster som fotar med blixt så visar du både gäster och brudparet respekt genom att inte blixtra sönder hela vigselceremonin.
 
EF-S har VIT prick för att markera bajonetten sitter, vanliga optiker har RÖD.
Åtminstone är det så på de jag sett.... Kan ha ändrats.
/m
 
Exempel på ett porträtt i motljus, med glittrande hav bakom modellen. Utan blixten på kameran hade ansiktet blivit helt mörkt, då det befann sig i skuggan.
Blev hyfsat så här, trots att det bara är en snabbt ihopkommen bild längs strandpromenaden.

Objektivet är förresten just det EF 70-200 mm f/4L IS USM som diskuteras ovan. Blixten en 580 EX II på kameran.
 
blixt till 70-200 f2.8

Skulle ni rekomendera att använda blixt ifall jag kör d200+70.200 f2.8 utomhus om jag ska köra bröllopsporträtt eller ska jag byta objektiv helt till 50mm eller 35mm fast?

Fördelen med att köra tele är väll att man slipper stå så nära paret och gör de mer avslappnade kanske?

Räcker blixten så långt fram om jag kör med 70-200 på lite längre avstånd. blixten är en sb-800 som ska användas isf. Vill helst slippa att köra remote på blixt och ställa upp ställ + paraply.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.