Annons

Vad får man göra med bilder på kända personer?

Produkter
(logga in för att koppla)

hanteln

Medlem
Jag har tagit ett stort antal foton på kända skidåkare: Northug, Colonga, Kalla, Haag, Jönsson, Björgen, Johaug mfl. som jag har tagit under en skidtävling.

Jag undrar om det är tillåtet att publicera dessa bilder utan deras lov på min hemsida, blogg. Får jag sälja dessa bilder utan deras vetskap?

Jag har kollat runt lite på webben om detta ämne och hittar en massa olika svar. Jag vill ju inte göra något orätt.

Jag har tagit ett stort antal foton på kända skidåkare: Northug, Colonga, Kalla, Haag, Jönsson, Björgen, Johaug mfl. som jag har tagit under en skidtävling.

Jag undrar om det är tillåtet att publicera dessa bilder utan deras lov på min hemsida, blogg. Får jag sälja dessa bilder utan deras vetskap?

Jag har kollat runt lite på webben om detta ämne och hittar en massa olika svar. Jag vill ju inte göra något orätt.

Ja du får lägga upp dom på din hemsida och du får till och med sälja dom. Men du får inte sälja dom till någon som har tänkta att använda dom i något kommersiellt syfte som t.e.x reklam eller liknande.

Tack för svaret.
Får man lägga upp den här typen av bilder (som är tagna i ett offentligt sammanhang på kända personer) i sk. microstock? Alltså utan deras vetskap? Dom har ju även en hel del reklam på sina dräkter. Det finns ju en massa reklam ut efter skidspåret som oxå syns på vissa bilder. Är det ok?

Brukar gå att markera bilden som "editorial" och då ska det vara OK. Det visar att du inte har release och liknande för användning i reklam mm

Ja du får lägga upp dom på din hemsida och du får till och med sälja dom. Men du får inte sälja dom till någon som har tänkta att använda dom i något kommersiellt syfte som t.e.x reklam eller liknande.

Mja, ansvaret att ha tillstånd från personerna för användning i kommersiella sammanhang ligger väl hos den som gör publiceringen, inte hos fotografen. Så du får sälja till vem du vill, det är köparens problem hur dom tänker använda bilderna.

Är det t.ex. en reklamfirma som vill köpa bilderna så kanske dom frågar efter model release, och då blir det sannolikt ingen försäljning om inte fotografen skaffat in det från personerna som är på bild. Så vill du kunna sälja för kommersiell användning så är det ju klokt att försöka skaffa in tillståndet.

Jag tänker prova att lägga upp dessa bilder på olika bildbyråer på nätet till försäljning. Eller kanske bäst att låta bli i fall jag åker dit? Vad kan hända mig i så fall? Vilken bildbyrå anser ni vara bäst?

Tack för den artikeln! Den är jättebra. Fritt fram för mig att sälja bilderna, men den som köper måste först höra med Petter Northug, Dario Colonga m.fl. om det är ok att använda dem i reklam mm.Tänk om dom kunde ge en liten slant. Det vore kul Har väl inte allt för stora förhoppningar,men det vore ju kul
Vart ska man vända sig? Flera olika?
?

Tack för den artikeln! Den är jättebra. Fritt fram för mig att sälja bilderna, men den som köper måste först höra med Petter Northug, Dario Colonga m.fl. om det är ok att använda dem i reklam mm.Tänk om dom kunde ge en liten slant. Det vore kul Har väl inte allt för stora förhoppningar,men det vore ju kul
Vart ska man vända sig? Flera olika?
?

Nja, i praktiken så är det ju du som fotograf som måste se till att ha "modellrelease" på dina bilder.

Det finns nog ingen som chansar och köper dom av dig i tron att dom skall kunna övertala Northug i efterhand. Men redaktionellt javisst.

Det gäller ju att du är tydlig med att du inte har modellrelease när du säljer, säljer du bilderna och inte är tydlig så kan det i slutändan bli du som får stå för fiolerna om det blir process.

...
Det gäller ju att du är tydlig med att du inte har modellrelease när du säljer, säljer du bilderna och inte är tydlig så kan det i slutändan bli du som får stå för fiolerna om det blir process.

Det tvivlar jag på måste jag säja. Det måste ju ändå vara upp till den som publicerar att se till att man kollar upp tillståndet när man köper bilden för kommersiellt syfte? I alla fall skulle jag som köpare vilja se releasen innan jag använder bilden.

Det låter ju mest vettigt att köparen kollar upp om det är ok att publicera bilden. Ska kolla vidare hur det funkar. Vill ju inte åka dit som sagt.

Det räcker med att inte lova mer än man kan hålla. Bara om man ljuger om att man har en modellrelease om man inte har någon så kan man råka illa ut. Mer tydlig än så behöver man inte vara om man inte vill.

Det låter ju mest vettigt att köparen kollar upp om det är ok att publicera bilden.

Ja, precis så är det. Köparen måste förstås fråga om sådant hon vill veta när det gäller bilderna. Det gäller allt från exponeringsdata till huruvida det finns en modelrelease.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar