Annons

Vad betyder siffrorna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Enligt vissa uppgifter ska man kunna se när kameran är tillverkad med hjälp av dessa siffror.

First alphabet is year code,eg.A=1960,B=1961 etc till Z=1985.In 1986,year code was restarted using "A" again.
Next two numbers are month of manufacture,following two internal code,last letter is factory.

O som första bokstav anger Oita, vilket är den fabrik som Canon flyttade tillverkningen till.

1986, startade års-beteckningen om igen på A, således betyder ON0307 i ditt hus att den är tillverkad i Oita-fabriken, N står för 1999 och 07 står för Juli månad. De sista två siffrorna har ingen direkt betydelse (säkert på vilken tillverkningslina som huset passerade)

Så, Juli 1999 är din kamera tillverkad.

Jeppe skrev:
O som första bokstav anger Oita, vilket är den fabrik som Canon flyttade tillverkningen till.

1986, startade års-beteckningen om igen på A, således betyder ON0307 i ditt hus att den är tillverkad i Oita-fabriken, N står för 1999 och 07 står för Juli månad. De sista två siffrorna har ingen direkt betydelse (säkert på vilken tillverkningslina som huset passerade)

Så, Juli 1999 är din kamera tillverkad.
Jag är med, förutom Juli. Du menar Mars väll. De två sista siffrorna har ingen betydelse, så det blir 03, Mars 1999. Mars eller Juli har ingen betydelse, men så jag fattar rätt.

Jesper: Duhar säkert koll på när Eos 3.an fick uppdaterad programvara för exponerinsgmätningen?

Naturligtvis Anders.. Mars ska det vara.. trött..hade 07 i skallen istället för 03.

Jeppe - som gräver i sina gamla Canon-biblar för att läsa på ;)

Magnus: Nix.. har faktiskt ingen aning om när trean fick ny programvara... Men det lär inte ha dröjt mer än ett år kan jag tänka mig.

Asson skrev:
Om det nu visar sig att min trea underexponerar, och jag vill få den justerad. Hur gör jag?

Vänd dig till Canons IT-service och be dem lägga in en uppdaterad firmware. Det borde de kunna gör gratis om du pratar lite med dem. Trots allt hadlar det ju om en korrigering av ett konstruktionsfel och sådant brukar åtgärdas på så kallad "godwill-garanti"

Om du inte bor i Stockholm, mejla då Canon och hör med dem om vilka kamerareparatörer som utför garantireparationer.

Du kan också prata med den tekniskle ansvarige på Canon Foto. Jag har för mig att han heter Hans Wahlström.

Någon liknande beteckning kan inte jag hitta i filmfacket på min EOS 1N. Men jag är förstås lika nyfiken på om det går att utläsa motsvarande information någonstans.

Har just kollat när min trea är tillverkad, och det är en gammal rackare - tillverkad i oktober 1998. Går det att få reda på om programvaran är uppdaterad? Tycker att den exponerat ganska knappt vid diafoto i jämförelse med min 1:a, även om jag inte kört så många rullar dia med evaluerande mätning.

Asson skrev:
Det skulle vara kul om det gick få den uppdaterad till 1v´s programvara.

Jag har pratat med Canons tekniska ansvarig om detta, men det går inte att slänga in programmeringen till 1V i Eos 3. Jag vet inte om det har med ögonstyrningen att göra eller om de bara inte vill.

Men att få upptaterad sin Eos 3:a till senaste version går finemang.

Förstod nästan det. Jag har ringt och kollat med Canon om det går att ta reda på vilken version som finns i mitt hus. Jag tror den är ganska orginal. Någon ska höra av sig till mig.

ANNONS