Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad betyder detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

silfwerax

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha hjälp med vad detta betyder:
70-300mm F4-5,6 DG MACRO 1:2

Vad står DG för?
och vad betyder 1:2

jag mailade till den som har objektivet och frågade och fick en länk till en engelsk sida, så jag fattar 0.
Är jätteglad om man kan förklara för mej..
 
Jag skulle vilja ha hjälp med vad detta betyder:
70-300mm F4-5,6 DG MACRO 1:2

Vad står DG för?
och vad betyder 1:2

jag mailade till den som har objektivet och frågade och fick en länk till en engelsk sida, så jag fattar 0.
Är jätteglad om man kan förklara för mej..

Hej!

Jag tog en snabb titt på
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses.asp

Där Sigma alltså skriver om "DG":

"The most suitable lenses for 35mm film single-lens reflex cameras, as well as for digital SLR cameras. Sigma's development of the DG (Digital) range of lenses has concentrated on the correction of distortion and aberrations. Magnification of chromatic aberration is particularly conspicuous with digital cameras. The optical designs and cutting-edge technology incorporated by Sigma eliminate flare and ghosting from te image sensor and create excellent color balance. Vignetting is minimized whilst marginal illumination is ensured. These high performance lenses are equally suited for digital and analogue cameras."

Jag skulle sammanfatta det som:

"Objektiv som passar både för film- och digitalkameror. Hos de här objektiven har vi korrigerat för en del optiska fel som annars syns extra tydligt med digitalkameror."

Som jag förstår det så skiljer beteckningen "DG" ut nyare objektiv där Sigma (till skillnad från äldre objektiv utformade innan digitala kameror fanns) gjort anpassningar specifikt för digitalkameror. De har även andra lika moderna objektiv med märkningen "DC", men de är enbart byggda för digitalkameror med liten sensor (sådan som majoriteten av digitala systemkameror har) och kan inte teckna ut hela bilden om du kör film eller en digitalkamera med fullformatssensor.

Jag skulle tro att det mest intressanta med DG är att det talar om att objektivdesignen inte är allt för gammal och att det går att använda både på vanliga digitalkameror (med liten sensor) och på de med fullformatssensor. Eller rent av på en filmkamera om någon fortfarande använder en sådan ... :)
 
Men vad står 1:2 för?

Att du kan nå till förstoringsgraden 1:2.

Det innebär att ett föremål (till exempel en insekt) som är till exempel 24 millimeter lång kan avbildas så att den blir 12 millimeter på bildsensorn. Hade objektivet nått till 1:1 så hade den avbildats som 24 millimeter. Hade objektivet klarat 1:3 så hade den blivit 8 millimeter på sensorn.

Sensorn i en 350D är 22,2 x 14,8 mm stor, så om en 24 millimeter lång insekt avbildas som 12 millimeter så upptar den den nästan halva bilden i längsled - vilket blir rätt stort om du sedan skriver ut bilden i till exempel 20 x 30 centimeter :)
 
Tusen tack Martin... jag funderar på det till dotterns EOS350D så det borde gå till hennes..

Jepp. Av namnet gissar jag att det är ett Sigma-objektiv, se bara till att det har Canon-fattning - Sigma gör objektiv till alla olika märken och det är bara de specifikt gjorda för Canon som passar på en 350D.
 
Tusen tack.. ni är för gulliga och tålamodiga som förklarar..
Det är denna anonsen
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=107508

står Canon så då förutsätter jag det är så.
Är det prisvärt?

Hej!

Nytt kostar det lite drygt det dubbla, 2200 - 2500 kr beroende på var du tittar.

Det här är inget superbjektiv, sådana kostar ju dessvärre superbelopp ... Men om dottern gillar att fotografera saker som är en bit bort gör det stor skillnad mot till exempel en 18-55 mm (som ofta är det en kamera sålts med) och vill man ta närbilder på små saker så är det rätt ok.

Om det idag bara finns ett objektiv till kameran så är nog det här ofta ett kul och prisvärt andraobjektiv. Men det beror förstås lite på vad man helst fotograferar. Har man något specialintresse kan det finnas andra objektiv som klarar det bättre.
 
Nytt kostar det lite drygt det dubbla, 2200 - 2500 kr beroende på var du tittar.
Nja, för det priset får man den nya versionen av objektivet, med APO-linser, som lär vara ganska mycket bättre. Jag skulle tro att Tamrons 70-300 är ganska likvärdigt med det aktuella objektivet, och då är nypriset 1600 ungefär.
 
tusen tack alla för era svar.
Det är till dottern som absolut inte har råd själv utan ajg täntke ge henne det.
Själv har jag lite dyrare saker:)

men tror något sådant kan bli bra till henne att leka med och väcka intresse.Som det är idag så når hon ju inte fram och det ser hon själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.