Annons

Vad betyder det här?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack.
Frågan gäller väl i och för sig vilken kamera som helst.
Jag är fortfarande nyfiken på dessa beteckningar:


MaxApertureValue: 497/100
MeteringMode: 5
Flash: 24
Det första betyder som sagt f/5, antagligen. De övriga är omöjliga att svara på utan att veta vilken kamera det rör sig om. Alla kameror har ju naturligtvis inte samma blixtsystem och programkoder.
 
Jag tror inte du hittar dessa i manualen men google är alltid din vän :)

Det visade sig att de här värdena är standardiserade (till viss del i alla fall) så här är de möjliga värdena för MeteringMode:

0 = Unknown
1 = Average
2 = CenterWeightedAverage
3 = Spot
4 = MultiSpot
5 = Pattern
6 = Partial
255 = other

Du hittar fler här, http://www.awaresystems.be/imaging/tiff/tifftags/search.html, som ExposureProgram och Flash mm
 
MaxApertureValue visar som sagt max bländare men relation till aktuell brännvid. Tyvärr har jag inte den exakta formeln men jag gissar att du fotade med ett zoomobjektiv som hade en varierande största bländare och för just den brännviden som du använde här (45mm) så blev då värdet 4,97.

Ett annat exempel är att för mitt fasta 50mm/1.4 objektiv så får jag 1 som MaxApertureValue så detta värde verkar vara mest intressant för zoomobjektiv.
 
Alla kameror har ju naturligtvis inte samma blixtsystem och programkoder.

Jag är mest nyfiken på vad det är man menar med blixtvärdet där överhuvudtaget, eftersom bilden är tagen utan blixt. Jag antar att det är något specifikt som registreras beroende på vilken blixt som är ansluten (eller inbyggd), men vad är i så fall poängen med det?
 
Har ingen aning om det har någon relevans men för sony a200 gäller:
blixtledtal=12 vid iso100

Bilden var ju tagen med iso200 så... Men det kanske inte funkar så, ingen aning.
 
Har ingen aning om det har någon relevans men för sony a200 gäller: blixtledtal=12 vid iso100

Bilden var ju tagen med iso200 så... Men det kanske inte funkar så, ingen aning.


Ledtal 12 vid 100 ISO är samma förhållande som ledtal 24 vid 200 ISO.
 
OK. Jo, exif kan du ju se både direkt i datorn, i ett bildredigeringsprogram, och säkert i kameran också, men jag funderade på om det kanske kom från något annat där det mest fanns bara som exempel, en broschyr eller så.

Nä, då har jag nog ingen bra idé annat än att det oftast finns väldigt mycket info i exif för en bild, och det är mycket av den infon som inte alltid visas med automatik, hur mycket man får se varierar med hur man tittar på den. Men Sony tycker väl helt enkelt att det är viktigt att visa vad blixtens ledtal är oavsett om den används eller ej, bara för att.

Någon vettig användning för upplysningen i det sammanhanget kan jag inte komma på.
 
OK. Jo, exif kan du ju se både direkt i datorn, i ett bildredigeringsprogram, och säkert i kameran också, men jag funderade på om det kanske kom från något annat där det mest fanns bara som exempel, en broschyr eller så.

Det är den EXIF-information som visas när man har bilder ute för försäljning på somliga globala bildbyråer.
Har svårt att tänka mig vad kunden har för nytta av all den där informationen, men det är så det är i alla fall.
 
Eftersom ni inte verkar vara intresserade av att använda den länk jag bifogade så får jag väl då tala om att kod 24 för Flash betyder "Flash did no fire, auto mode" och inte har något med ledtal att göra.
 
Hahahaha...

Nu känner jag mig jäkligt duktig, hade bara fattats att jag lagt in en kommentar om att läsa manualer eller ej också, eftersom jag normalt är en sån som gör det, och... ja, vi tar väl och struntar i det nu...

Ok, då vet vi det. Men en bra teori var det ju, och själv hade jag nog funderat på att kalla "ingen blixt" för 0 i stället fär 24 om jag var tvungen att uttrycka det i siffror, men var och en blir ju lycklig på sin fason, Sonys tekniker också...
 
Ok, då vet vi det. Men en bra teori var det ju, och själv hade jag nog funderat på att kalla "ingen blixt" för 0 i stället fär 24 om jag var tvungen att uttrycka det i siffror, men var och en blir ju lycklig på sin fason, Sonys tekniker också...

Kikar man i EXIF-informationen i Photoshop så står det faktiskt att blixten inte är utlöst. Varför det inte gör det från alla håll, utan man använder en kod som är obegriplig utan manual tycker jag verkar rätt vrickat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.