Annons

Vad betyder det här?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan ni hjälpa mig att reda ut vad det här betyder, så jag vet vad jag håller på med?
Jag vet alltså inte ens vad specifikationerna står för.
Förklara gärna utförligt!

Tack :)

FNumber: 56/10
ExposureProgram: 2
ISOSpeedRatings: 200
MaxApertureValue: 497/100
MeteringMode: 5
LightSource: 10
Flash: 24
FocalLength: 450/10
 
- FNumber: 56/10
Bländare 5.6

ExposureProgram: 2
Exponerings val, kan vara Manuell, Bländar- eller Tidsval, Automatisk etc. Vad 2 betyder är omöjligt att veta om man inte vet vad det är för kamera.

- ISOSpeedRatings: 200
ISO 200

- MaxApertureValue: 497/100
Största bländare för objektivet är 5 (osäker på denna)

MeteringMode: 5
Ljusmätningsmetod, även här är det omöjligt att veta vad 5 betyder.

- LightSource: 10
Ingen aning

- Flash: 24
Ingen aning förutom att det har med blixt att göra.

FocalLength: 450/10
Brännvidden var 45mm (zoom?)
 
"- ISOSpeedRatings: 200
ISO 200"

Vad menar man med "speedRatings"?


"MeteringMode: 5
Ljusmätningsmetod, även här är det omöjligt att veta vad 5 betyder."

Hur får man reda på det?
Instruktionsboken, antar jag (den har jag förlorat).
 
- Vad menar man med "speedRatings"?

Vet ej, man brukar bara säga ISO för inställning av ljuskänslighet

- Hur får man reda på det?
- Instruktionsboken, antar jag (den har jag förlorat).

5:an står nog inte förklarad i manualen, som du kanske kan hitta på nätet, så varför inte bara testa dig fram genom att ta lite bilder med olika ljusmättningsmetoder (evaluerande, spot eller vad du nu har för val) och se vad du får för värde.
 
Idén är bra, men det praktiska utförandet är det sämre med...
Jag har förlorat kameran det rör sig om (stulen).

Var hittar jag information om ljusmätningsmetoder?
*vill gärna lära mig mera*
 
Om kameran är borta är det väl bäst om du skaffar dig en ny MED manual och lär dig den kameran ordentligt. Börja med manualen och gå igenom rubbet med kameran i handen så du kan testa alla inställningar och varianter som moderna kameror är fullmatade med. Först skall du skaffa dig en bra fotobok eller en sida på nätet dä du kan lära dig grundläggande begrepp för fotografering.
Idén är bra, men det praktiska utförandet är det sämre med...
Jag har förlorat kameran det rör sig om (stulen).

Var hittar jag information om ljusmätningsmetoder?
*vill gärna lära mig mera*
 
Om kameran är borta är det väl bäst om du skaffar dig en ny MED manual och lär dig den kameran ordentligt. Börja med manualen och gå igenom rubbet med kameran i handen så du kan testa alla inställningar och varianter som moderna kameror är fullmatade med. Först skall du skaffa dig en bra fotobok eller en sida på nätet dä du kan lära dig grundläggande begrepp för fotografering.

Det är klart jag måste ha en ny kamera, men jag ska ha råd först. Eftersom jag inte hade någon tilläggsförsäkring så blev det ett hål i kassan.
Jag tillhör inte den skaran som läser manualer på det där viset. Behöver jag göra det har jag tröttnat innan jag plockat upp grejen ur kartongen. Jag måste få leka lite och ta en bit i taget.
Det absolut mest grundläggande begreppen för fotografering tror jag att jag har kläm på, men fackspråk på engelska och märkliga förkortningar är det värre med.
 
Jag tillhör inte den skaran som läser manualer på det där viset. Behöver jag göra det har jag tröttnat innan jag plockat upp grejen ur kartongen. Jag måste få leka lite och ta en bit i taget.

Det finns en anledning till att fabrikanterna skickar med en bruksanvisning och det inte att skall fungera som någon form av packmaterial. Nej, det är för att vara till hjälp för kunden att lära sig hur kameran fungera och hur den lämpligen handhas. Det kan vara en nyttig träning i tålamod att läsa den och samtidigt ha kameran till hands. Men det är ju väldigt bekvämt om man kan få andra att göra jobbet.
 
Då kanske du skall köpa en enklare kamera som inte kräver att du läser manualen.


Det är klart jag måste ha en ny kamera, men jag ska ha råd först. Eftersom jag inte hade någon tilläggsförsäkring så blev det ett hål i kassan.
Jag tillhör inte den skaran som läser manualer på det där viset. Behöver jag göra det har jag tröttnat innan jag plockat upp grejen ur kartongen. Jag måste få leka lite och ta en bit i taget.
Det absolut mest grundläggande begreppen för fotografering tror jag att jag har kläm på, men fackspråk på engelska och märkliga förkortningar är det värre med.
 
Det finns en anledning till att fabrikanterna skickar med en bruksanvisning och det inte att skall fungera som någon form av packmaterial. Nej, det är för att vara till hjälp för kunden att lära sig hur kameran fungera och hur den lämpligen handhas. Det kan vara en nyttig träning i tålamod att läsa den och samtidigt ha kameran till hands. Men det är ju väldigt bekvämt om man kan få andra att göra jobbet.


På vilket sätt får andra göra jobbet, menar du?
Det är väl fullständigt frivilligt att vara behjälplig med sina kunskaper i ett sådant här forum, inte sant?
Vill du hjälpa mig så gör du det och vill du inte, så låter du bli.
Jag känner inget behov av att få en uppläxning för att jag ställer några frågor om fotografering i ett forum som handlar om just fotografering.

Det finns individer som älskar att läsa manualer och det finns de som bara tar upp dem i största nödfall. Jag tror inte att vi vinner någonting på att irritera oss på den grupp människor som inte är som oss själva.
 
Jovisst, men det känns litet egoistiskt: "Jag orkar inte läsa handboken. Lär mig!", typ.

Det är säkert inte så illa, men det är intrycket jag fick.

Per.

När man läser pedagogik diskuterar man ofta lärstilar och om man lär ut eller lär in.
Man brukar tala om att olika personer lär sig på skilda sätt. Somliga har väldigt lätt att ta till sig skriven text, andra har lättare att lyssna och en tredje lär sig mest genom det interaktiva samtalet, osv.
I samtliga fall handlar det om att en eller flera personer måste delge sina kunskaper till en annan. Det kan vi kalla att lära ut (eller i alla fall försöka lära ut). Men för att lära in krävs det en motpart och dennas inlärande kan ingen annan stå för.

Argumentet att det skulle vara mera egoistiskt att ta till sig informationen på ett annat sätt än att läsa manualen, köper jag alltså inte.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.