Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad beror detta på?

Produkter
(logga in för att koppla)

fiend

Aktiv medlem
Hej!

Fotade lite i studion nu idag och stötte på ett problem.
Vet inte exakt vad detta beror på, eller hur jag blir av med det. Någon som kan ge tips?

http://www.fiend.se/sko.jpg

Om ni kollar på skon och det till vänster så är allt grått och känns som det blivit nåt ljus som "krupit in" dit som inte ska vara där. Vad beror det på?
Hur undviker jag det?
Jag vill att det ska bara becksvart ..

Tack på förhand :)

Mvh Fredrik

du har nog fått någon reflex från väggen(?)

men eftersom det är vitt o svart så är det enkelt att fixa i PS med vit o svart punkt o lite S-kurva

Bilagor

• sko fix liten.jpg
    sko fix liten.jpg
    56.7 KB · Visningar: 176
  • sko liten.jpg
    sko liten.jpg
    53.8 KB · Visningar: 174
du har nog fått någon reflex från väggen(?)

men eftersom det är vitt o svart så är det enkelt att fixa i PS med vit o svart punkt o lite S-kurva

Det intressanta är att det inte är någon vägg i närheten där. Det är säkert 4m till väggen (består av lite fönster, dock inte i vinkel).. mm..

Ingen reflexskärm heller..
Kan iofs rita så ni ser.

har du inte underexponerat och kompenserat i RAW konverteringen. Ser lite allmänt grådassigt ut jämt över hela bilden tycker jag nog

är det inte reflex i objektivet ?? Ser ut som att det är allmänt mjukt i den delan av bilden

Skulle det kunna vara. Hur uppstår dem och hur undviker man dem isf?
Vet inte varifrån reflexen skulle komma dock.
Kör med 24-70 på denna bild.. och har motljusskyddet på.

Skulle det kunna vara. Hur uppstår dem och hur undviker man dem isf?
Vet inte varifrån reflexen skulle komma dock.
Kör med 24-70 på denna bild.. och har motljusskyddet på.

Svårt att säga men enligt skissen har du två lysen bakifrån riktade mot kameran så det kan smyga sig in motljus direkt på objektivet.

Putsa frontlinsen ordentligt så minskar risken för denna typ av ljusspridning. Ta av ev. UV filter.

Svårt att säga me du har tåv lysen bakifrån riktade mot kameran så det kan smyga sig in ljus.
Putsa frontlinsen ordentligt så minskar risken för denna typ av ljusspridning.

Kanske även byta ut mina vanliga softboxar mot 2 st softboxar som har mer riktat ljus med raster? Jag har dock inte fått tag på dem med raster än.. dem var restade :/ hmm..

Skulle gissa det är den vänstra softboxen som jag får in ljus ifrån här? Fastän den sitter högt upp till vänster i bilden.

Byt till fasta gluggar när du fotar i studion och på med motljusskyddet. Det finns ingen anledning att fota med zoom i studion där du känner till avstånd och begränsningar.

Byt till fasta gluggar när du fotar i studion och på med motljusskyddet. Det finns ingen anledning att fota med zoom i studion där du känner till avstånd och begränsningar.

Jag tycker att det är rätt schysst använda t.ex 70-200an att fota med även om den är en zoom.
24-70n är lite praktisk ibland, men jag kör oftast 70-200. Lite svårt ibland få med grupper på 70 på en FF tom.. i denna lokal tyvärr :/
85/1.8 tror jag nog skulle vara den fasta glugg som jag skulle kunna tänka mig för studioarbete isf.

Det är inte skit på linsen? Hur är det med bakre glaset? Nu är det kanske inte aktuellt i ditt fall, men om man ställer ifrån sig objektiv stående upprätt på bord utan bakre skyddet på så har det hänt mig att det landar stek-os, pollen, hushållsdamm etc på bakre glaset. Syns inte med blotta ögat men sänker kontrasten rätt radikalt utan att man direkt märker det förän man putsar av glaset. Kanske lite långtsökt men värt att kolla?

Det är inte skit på linsen? Hur är det med bakre glaset? Nu är det kanske inte aktuellt i ditt fall, men om man ställer ifrån sig objektiv stående upprätt på bord utan bakre skyddet på så har det hänt mig att det landar stek-os, pollen, hushållsdamm etc på bakre glaset. Syns inte med blotta ögat men sänker kontrasten rätt radikalt utan att man direkt märker det förän man putsar av glaset. Kanske lite långtsökt men värt att kolla?

Det var lite lätta fingeravtryck på UV-skyddet nu såg jag när jag granskade linsen.
Kan det ha varit det som påverkat?
Måste ha tillkommit när jag tog ut objektivet ur väskan förra gången jag använde det utan att jag tänkte på det. Hmm.

Då borde iofs alla bilderna ha blivit rätt "softa" med andra ord.. och inte så skarpa som man önskat :/
Måste sätta mig ned och gå igenom bilderna å se hur många som går att rädda.

Så oskapt blir det nog inte.
Det har hänt jag försökt fota hjortarna på tomten med tele genom skitiga fönster och skapligt snöfall. Då har konstrasten (i alla fall svärtan) blivit lite blaskig, som liknar dina bilder en smula. Jag fick rätt skapligt resultat genom att göra ett justeringslager med antingen histogram som jag flyttar in ordentligt i vänsterkant, eller med kurvor (eller vad du är mest komfortabel med) så det svarta blir svart. Kanske rent av överdrivet. Autolevels gissar förvånansvärt rätt.

Sen inverterar jag lagermasken så resultatet inte syns och målar med bred mjuk pensel där jag tycker det blir för blaskigt.

Undrar om det kan vara till nån hjälp?

Så oskapt blir det nog inte.
Det har hänt jag försökt fota hjortarna på tomten med tele genom skitiga fönster och skapligt snöfall. Då har konstrasten (i alla fall svärtan) blivit lite blaskig, som liknar dina bilder en smula. Jag fick rätt skapligt resultat genom att göra ett justeringslager med antingen histogram som jag flyttar in ordentligt i vänsterkant, eller med kurvor (eller vad du är mest komfortabel med) så det svarta blir svart. Kanske rent av överdrivet. Autolevels gissar förvånansvärt rätt.

Sen inverterar jag lagermasken så resultatet inte syns och målar med bred mjuk pensel där jag tycker det blir för blaskigt.

Undrar om det kan vara till nån hjälp?

Det skulle man kunna göra.
Ska kika på bilderna nu ikväll och se hur dem blev. Tackar för förslaget! :)
Men då känns det som att det var två saker som orsakade detta.. ljusinsläppet i kameran.. och att det var "fettfläckarna" på uvskyddet som orsakade "blaskigheten".
Ska testfota igen ikväll få se =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar