NamNam
Aktiv medlem
Om du köper kemikalier från Photax.se så kan du samtidigt beställa deras lilla häfte om grundläggande mörkrumsarbet för endast 20 kr!
http://www.photax.se/books/books.htm
http://www.photax.se/books/books.htm
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Alla kemikalier skall lämnas in för återvinning oavsett vad de innehåller. De tar ju upp silver från filmen.Nam skrev:
När du köper kemikalier: tänk då på att du köper miljövänliga så slipper du hälla över överblivet i dunkar, som sedan ska lämnas in på en miljöstation.
steinick skrev:
Förvätning är inget att rekommendera, av två skäl:
1. Framkallningstiderna stämmer inte med publicerade tabeller. Om emulsionen är fylld med vatten måste det bytas mot framkallare innan processen kan starta. Detta sker genom diffusion (hastigheten beror av koncentrationsskillnaderna). Risk för underframkallning, således. Förr i tiden när framkallningstiderna var 10-15 min märkte man kanske ingen skillnad, men idag ligger man ofta runt 6-7 min, speciellt om man arbetar vid 24°C.
2. Det finns risk för ojämn framkallning, negativet blir flammigt.
Kodak rekommenderar inte längre förvätning, utan i de senaste databladen säger de att man bör fylla dosan med framkallare, sänka ner filmen raskt och sätta på locket (och tända lyset).
Själv häller jag snabbt i framkallaren, slår dosan 2-3 gånger i bordet, och agiterar. Jag har aldrig haft problem med flammighet eller luftbubblor.
Adamlid skrev:
Vad behöver jag för kemi? och utrustning?
Jag vill bara bada filmen och inte göra pappers kopior. Det lämnar jag in till expert och låter dom framkalla.
steinick skrev:
Kodak rekommenderar inte längre förvätning, utan i de senaste databladen säger de att man bör fylla dosan med framkallare, sänka ner filmen raskt och sätta på locket (och tända lyset).
Livet är hårt!necromancer skrev:
Det verkar ju vara den ständiga frågan. Innan så använde jag inte förvätning (p ga att det inte stod någonstans) sedan läste jag i lite olika böcker och en gammal fotograf ( Percy Nilsson ) sa att det var bra att göra det av samma anledningar du sa Lars. *SUCK* Man kan aldrig göra rätt. Well man får lita på sina egna erfarenheter då..... eller.... nej? kanske? ja?
AAARGGHHHH! :O)
steinick skrev:
Livet är hårt!
Jag tror att förvätning var vanligare förr. Flera av mina äldre fotoböcker (från 50- eller 60-talet) rekommenderar förvätning. Filmmaterialen har ju ändrat sig en hel del och problemen med bubblor kan ha minskat av det skälet.
Många äldre fotografer började sin karriär med bladfilm. Bladen framkallades vanligen ett och ett i en skål och då var det lämpligt att förväta filmen. Sedan gick de över till rullfilm och behöll samma framkallningsprocedur. De läste inte Kodaks rekommendationer för framkallning i dosa, det är jag övertygad om.