Annons

Vad behöver jag för kemi?

Produkter
(logga in för att koppla)

prinsen

Aktiv medlem
Hejsan alla fotonissar

Jag kör en hel del s/v Tmax film och funderar nu på att framkalla själv, Jag tycker att de är lite dyrt

Vad behöver jag för kemi? och utrustning?
Jag vill bara bada filmen och inte göra pappers kopior. Det lämnar jag in till expert och låter dom framkalla.

Tacksam för svar.

Adam

Inköpslista:

* Dosa (av typen patterson eller liknande)
* Termometer (kontrollera temperaturen för att justera tider)
* 3 Flaskor att förvara blandad kemi, AP 1-2 liters funkar för mig. Dom går att pressa ihop så att man blir av med luft)
* Ur (klocka på vägg, armbandsur eller ett mer avancerad framkallningsur)
* Litermått
* Snabbsköljslang, bra att ha men inget tvång.
* Klämmor att hänga upp film för torkning.
* Möjligen en filmavtorkare, men fingrar, svamp, sämmskin...osv fungerar också bra. Själv använder jag fingrar utan sår :)

KEMI!
* TMAX framkallaren 1 liter fungerar jätte bra men är "dyr". XTOOL eller D76 är också mångas favoriter som är lite billigare och ger lite annorlunda resultat vilket kan vara det man vill.
* FIX (typ stenas snabbfix)
* Photoflo är inget tvång men är bra för att slippa torkfläckar på neg.
* Vatten, massor av vatten men det är ju "gratis" :)

Tror jag har fått med det mesta

Du kan köpa allt på scandinavianphoto under mörkrum, men det är inte säkert att dom har samma märken (jag tänker på AP flaskorna). Photax har också ett komplett sortiment men jobbigare att beställa ifrån (man måste skriva in allting i ett formulär och skicka)

necromancer skrev:
Photax har också ett komplett sortiment men jobbigare att beställa ifrån (man måste skriva in allting i ett formulär och skicka)

...eller bara ringa. Jag har beställt från dem massor av gånger och har aldrig fyllt i ett formulär för detta.

BTW

Ett tips är att offra en film och lär dig ladda den i spiralen, först när du tittar och sedan medans du blundar.
För när du laddar dosan så ska det vara totalt mörker och då är det för sent att få rätt på din laddningsteknik. Det är krångligt dom första gångerna men sedan är det jättelätt.

Lägg upp sakerna i en bestämd ordning så att du lätt hittar allting och stå så nära bordet som möjligt, för att tappa en film på golvet när ljuset är släkt är inte kul :)

När du väl har satt på locket i trumman (det inre) så är det bara att tända och hälla i vätskorna, inte på en gång då förstås :O)

Fler tips.. förvät gärna filmen med vanligt vatten, precis innan du häller i framkallaren (naturligtvis ska vattnet ut igen). Någon säger att det ger en jämnare framkallning, vad vet jag.. jag kör med det och är nöjd.. å andra sidan har jag inte provat utan att förväta.... ;)

Spiralen måste även vara snustorr när du laddar den...annars kan du glömma att få på filmen.

Jeppe skrev:
Fler tips.. förvät gärna filmen med vanligt vatten, precis innan du häller i framkallaren (naturligtvis ska vattnet ut igen). Någon säger att det ger en jämnare framkallning, vad vet jag.. jag kör med det och är nöjd.. å andra sidan har jag inte provat utan att förväta.... ;)

Spiralen måste även vara snustorr när du laddar den...annars kan du glömma att få på filmen.

Jag har provat båda metoderna men har inte märkt någon skillnad. Tanken är att filmen sväller lite när den står i vattenbad och att man gör så att luftbubblorna inte fastnar på filmen när man häller på framkallaren. Det ger ju jämnare framkallning. Det låter ju vettigt så jag gör också en förvätning numera.

Helt rätt med snustor spiral, jag gjorde det misstaget att jag trodde den var torr. Det var ingen kul upplevelse men som tur var så hade jag en spiral till (skulle ladda två filmer). Men detta gäller bara plast, metallspiralerna har inte detta problem.

Tre bigpacklådor är en bra utrustningsdetalj också.

Snabbt att hälla ur, snabbt att tömma tillbaka i.

En annan viktig grej för bekvämligheten är en plastback eller liknande som rymmer alla grejer så du snabbt kommer igång när du är i gasen för lite framkallning. Ikea eller K-järn har bra såna.

ahh ni är för-gooa gubbar.

Jag är helt ny på detta med framkallning.
Jag kan ev få lite prylar av min pappa som har varit gammal ledare på fotoklubben i göteborg för många härrans år sedan.

Vad behöver jag för lampa?

Jag har funderingar på att ta ett litet barnvagns föråd vi har i lägenheten å ha som mörkrum. Måste man ha sluss?
Kolla bilden och säg va du tror. Rummet är ca 2meter gånger 1.2 meter.

Adam

Bilagor

• 01001101100.jpg
    01001101100.jpg
    7.6 KB · Visningar: 321
Du behöver ingen lampa. Det måste vara helt kolsvart när du laddar filmen. Resten utförs i dagsljus, lämpligen i köket där du har rinnande vatten.

Mörkrum är för kopiering.

Till framkallning så behöver du inget ljus alls. Filmen laddas i totalmörker i dosa, resten kan du göra i dagsljus ute på köksbänken, vilket är att föredra eftersom du behöver kunna slå ut framkallaren och vatten för stopbad (mellan framkallaren och fixen) och för att skölja bort fixen från filmen.

Checklista:

* Ladda filmen i totalmörker och sätt på inre locket.

* Häll på vatten som håller ca 20-24 grader. Och låt stå så i ca en minut.

* Häll ut vattnet och häll på framkallaren. Agitera dom första tio sekunderna och knacka dosan i bänken för att bli av med ev. luftbubblor som kan ha fastnat på filmen. Sedan agitera var 30 sekund i fem sekunder under hela tiden. (6½ minut i 22 grader och TMAX 400). När det är 10-15 sekunder kvar så öppna locket och häll ut framkallaren.

* Skölj filmen under ca 30 sekunder.

* Häll på fixen och agitera lite då och då under 2-4 minuter.

* Spola filmen i 30 minuter

När du köper kemikalier: tänk då på att du köper miljövänliga så slipper du hälla över överblivet i dunkar, som sedan ska lämnas in på en miljöstation. ex Acutol.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar