Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad bör man tänka på vid köp av beg Olympus E-500?

Produkter
(logga in för att koppla)

Allis

Aktiv medlem
Finns det något jag bör tänka på om man skall köpa en begagnad Olympus E-500? Jag är absolut amatör och behöver råd som systemkamera spekulant.

Finns det för och nackdelar med begagnat köp?

Är det någon skillnad på tidigare modeller av E-500 och senare? (Tror detta är en av de tidigaste)

Finns det något som är speciellt känsligt och som man kankse bör låta "proffs" titta på innan jag slår till?

Rimlig prisnivå på en som är drygt ett år gammal?

Alla tips och råd mottages tacksamt, även sådant som jag borde veta men inte har kunskap att fråga om.
 
Jag tror att samma regler gäller för all elektronik som är begagnad, prova produkten först, kolla att alla yttre delar ser snygga ut. Var misstänksam om produkten har märken som kan tyda på att produkten fallit i marken. Elektronik är känsligt och man skall vara ytterst observant när man köper begagnat.

Jag har själv köpt mycket begagnat, men aldrig utan att först prova varan.

Jag har själv en E-500 som garanterat är bland de första som såldes i Sverige och den fungerar lika bra som de som säljs idag. Mjukvaran kan uppdateras via Olympus hemsida.

Nackdelen med att köpa begagnat är att man inte har något skydd om den strular. Fördelen är att man kan köpa en bra produkt billigare än ny och då ha pengar över till något annat roligt.

Låt gärna en person som har en E-500 kolla kameran innan du köper. De flesta fotografer känner sin kamera utan och innan och känner om allt är som det ska.

Beträffande pris tycker jag:

Med kvarvarande garanti 1000-1500,- under nypris