Annons

Vad använder man ett macroobjekttiv till?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Ja det kanske uppfattas som en ovanligt korkad fråga, men för mig är ett macroobjektiv nåt man fotar pyttesmå saker med...

Men varför finns det då 180/3,5 och 100/2,8 osv. osv.
Är det för att måste stå en bit ifrån en fluga när man ska fota den förstår jag, men har jag fattat rätt att det bara är smått man fotar?

Använder man det till annat också?

Om jag får råd skulle det vara kul att skaffa ett macroobjektiv nån gång...men köper man ett som är 180 eller ett som är 28?

(det är beroende vad man ska fota förståss...)

Visst kan man använda ett macrobjektiv till annat än att fota macro med. Själv har jag ett Tamron 90 mm som förutom macroegenskaperna är ett utmärkt objektiv till porträtt.

Längre brännvidder ger längre arbetsavstånd. Det är ofta bra om man fotograferar levande motiv, så de inte blir lika störda. Längre brännvidder ger också ett snävare utsnitt av bakgrunden, vilket kan vara önskvärt ibland.

Moderna makroobjektiv går lika bra att använda till vanligt fotograferande också genom att de har flytande linselement som gör dem lika skarpa även på längre avstånd.

90-100 mm är rätt allround om du inte vet exakt vad du vill ha. Det är en brännvidd som är användbar till mycket annat också.

Brännvidden på makrot styrl hur långt bort från objektet man är. Ibland är det bekvämt att kunna stå en bit bort, ex. getingar. Ibland är det så mycket bråte runt om så att man vill komma nära, ex larv i gräsmatta.

Man kan också använda sina makro som vanliga gluggar, men oftast är AF lite långsammare.

Ett 180mm Makro skulle kunna fungera som både makro och tele. 2 flugor i en smäll och så slipper man släpa runt på ett extra objektiv.

Gip skrev:
Ja det kanske uppfattas som en ovanligt korkad fråga, men för mig är ett macroobjektiv nåt man fotar pyttesmå saker med

Prova med några mellanringar till 85/1,4 det funkar inte riktigt lika smidigt som ett renodlat Macroobjektiv, men med ett bra ¨grundobjektiv¨ är mellanringar ett mycket billigt o bra sätt att plåta nära :)

/Janne

Finns inga korkade frågor om man är genuint intresserad ;)

Men jag tror att många uppfattar macro just för små saker... själv fotograferar jag mkt porträtt med macro objektiv och även mkt smått. Faktum är att Macrot är nog ett av de mest flitigast använda objektivet hos mig just nu... Jag arbetar åt ett företag där jag fotograferar produkter hela tiden. och makcrot är det jag använder helt klart mest.

Jag vet ju att du gillar hundar, där skulle ett macro fungera ypperligt som porträtt objektiv!

Jag kör förbi kungsbacka varje dag så vill du kika på ett macro och ev testa så hojta bara så kan du få prova.

Finns väl inga direkt dumma frågor så länge man frågar för att få veta!? ;o)

Själv har jag ett Nikkor 60mm micro för makrofotorgafering och det är även mitt förstaval när jag fotar porträtt. Många gånger får man höra att det skulle vara för skarpt för att foto proträtt med men eftersom det finns lågpassfilter i digitalsystemarna så behöver man inte oroa sig för det. Kolla t ex på den här bilden http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=484007&target=_blank som är helt obehandlad vad gäller uppskärpning och jämför sedan med slutresultatet http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=480331&target=_blank så ser du att det går att få mjuka bilder med den optiken också. Dock skulle jag inte rekomendera den för att fotografera insekter för då kommer man för nära. Där behövs minst 90mm, gärna mer. Mellanringar är naturligtvis också ett alternativ men tänk då på att du kommer väldigt, väldigt nära. Med en 12mm ring på mitt 60mm hamnar till och med en del av skärpeplanet "innuti" objektivet. Dock har vanliga objektiv större närgräns och med ett tele + mellanringar kan det bli riktigt bra arbetsavstånd. Du förlorar dock lite ljus.

Kalle_B skrev:
Finns inga korkade frågor om man är genuint intresserad ;)

Men jag tror att många uppfattar macro just för små saker... själv fotograferar jag mkt porträtt med macro objektiv och även mkt smått. Faktum är att Macrot är nog ett av de mest flitigast använda objektivet hos mig just nu... Jag arbetar åt ett företag där jag fotograferar produkter hela tiden. och makcrot är det jag använder helt klart mest.

Jag vet ju att du gillar hundar, där skulle ett macro fungera ypperligt som porträtt objektiv!

Jag kör förbi kungsbacka varje dag så vill du kika på ett macro och ev testa så hojta bara så kan du få prova.

Ja, det hade varit sketroligt! :)

Jag blev lite förvånad när jag gick en studiofotokurs och en hade ett macroobjekttiv med sig och då blev jag förvånad...men jag hade väl så mycket annat att ta in i skallen just då så jag frågadfe aldrig varför han hade ett macro...jag brulkar vara rätt så frågvis annars ;)

Vad blir det för skillnad på bilderna om man fotar med t.e.x. objektiv som är 50/2,8 och 50/2,8 macro?

Gip skrev:
Ja, det hade varit sketroligt! :)

Jag blev lite förvånad när jag gick en studiofotokurs och en hade ett macroobjekttiv med sig och då blev jag förvånad...men jag hade väl så mycket annat att ta in i skallen just då så jag frågadfe aldrig varför han hade ett macro...jag brulkar vara rätt så frågvis annars ;)

Vad blir det för skillnad på bilderna om man fotar med t.e.x. objektiv som är 50/2,8 och 50/2,8 macro?

Det senare har helt enkelt en mindre närgräns. Du kan gå närmre innan du tappar fokus. Därav blir motivet större på bilden.

Skillnaden mellan 50/2.8 och 50/2.8 makro är närgränsen. Om det är ett riktigt makro så är dessutom skärpeplanet verkligen ett plan och inte en buktande skiva som det är för många objektiv vid närgräsen.

Spännande att så många väljer det som förstahnadsval vid porträtt.

Jag vill kunna fota undulaterna hemma på ett bra sät och till det har jag inget bra objekttiv just nu.

Hur långt når macroblixten...det blir ett rätt häftigt ljus när man fotar smågrejor med den har jag förstått, men jag funderar hur det blir när man fotar fåglarna (avståndet brukar vara mellan 20-40 cm)

säg till vilken dag du vill... idag åker jag buss med byte i kungsbacka iof, men jag tar bilen ibland också... men o anda sidan har jag kamera sakerna med mig dag. Säg vad du vill så löser vi något :)

Kalle_B skrev:
säg till vilken dag du vill... idag åker jag buss med byte i kungsbacka iof, men jag tar bilen ibland också... men o anda sidan har jag kamera sakerna med mig dag. Säg vad du vill så löser vi något :)

Kul :)
Imorrn skulle bli bra, idag är det hundträning hela kvällen ;) jag svarar dig i gästboken :)

ANNONS