Annons

Vad ögat är lättlurat..

Produkter
(logga in för att koppla)
det var som f-n o så sitter vi o jämför insidorna på våra objektivskydd o tror att vi ska hitta nån skillnad... Jag trodde det inte förrän jag plockade isär bilden faktiskt... o knappt nu heller... vad är förklaringen?
 

Bilagor

  • checkershadow.jpg
    checkershadow.jpg
    16.3 KB · Visningar: 429
Eller så kanske det är järnan som är lättlurad;)?

/Niclas,


Ps, Såklart så handlar det om att det skapas illusioner,, Olika grader grått och olika grader grått som betraktas samtidigt som anadra grå toner i skugga,,

Knappast ngt konstigt, men visst är det intressant.
 
En av förklaringar är att de enligt mönstret förväntas ha olika ton. En annan är att bokstäverna är inverterade. Detta är alltså förklaringar utöver att skuggningen gör den skuggade (och dess omgivande) mörkare.

Eller du kanske undrade över förklaringen till jämförelsen av objektivskydd? Den har jag inte...
 
Var glad att det är på det där sättet... Annars skulle det vara svårt att få till den svarta färgen med en diaprojektor / projektormonitor eftersom vi projecerar på en VIT skärm!
 
Petny skrev:
Var glad att det är på det där sättet... Annars skulle det vara svårt att få till den svarta färgen med en diaprojektor / projektormonitor eftersom vi projecerar på en VIT skärm!

Vadå? Påstår du att man inte kan projicera svart färg? Och jag som brukar använda en svart kartongskiva när jag fotar, för att reflektera in lite skugga :D :D :D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.