Annons

Vad är spot?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smulalex

Medlem
Hej.
Här kommer en kanske urdum fråga som troligen alla insatta i kameratermonologin förstår; men vad innebär egentligen "spot"? Vad är negativt/positivt jämtemot ex. Canons nioprocentiga partiella mätning?

Står nämligen mellan att köpa två kameror, varav den ena har visat sig avsaknad av spot! Kanske är en stor nackdel??

Tveka inte att skriva detaljerade nybörjarsvar, för det är just det jag är!

Tacksam för alla svar!!!!

Mvh. Alexandra
 
Frågan är inte dum, men tyvärr är svaret det: "Spot" betyder inget annat än "liten fläck" och det tolkar varje kameratillverkare precis som de vill.

Med spotmätning mäter du alltså ljuset på en liten fläck (oftast exakt i bildens centrum) och struntar i hur ljuset är i övriga delar av bilden.

Nio procent av bilden låter som ganska mycket för att kalla "spot", så det är kanske därför Canon har valt ett annat ord?

Det är inte speciellt viktigt hur stor spoten är. Huvudsaken är att du vet storleken, så att du vet vilken del av bilden du mäter ljuset på.
 
"Spot"... mäter du endast på en liten del mitt i sökaren.
Ex. 1% på en del kameror... alltså bara en liten dutt i mitten.

Då har du möjlighet att mäta reflekterande ljus från vilken del som helst i din bild.

Men du kan också försöka hitta något som reflekterar 18% ljus, eller ett gråkort. Då får du en fingervisning om vilken tid/bländare som exponerar "rätt".

Säg att grönska ligger ungefär på 18 och snö på 90 procent, så innebär det att snö reflekterar så mycket mer ljus. Och tar du inte hänsyn till det så underexponerar kameran om det var stora vita ytor.
Alltså mörka bilder till albummet!
 
För att svara på vad skillnaden mellan spot och partial är så är det att spoten är mindre. I övrigt funkar de likadant. Man mäter alltså bara ljuset på just den ytan som befinner sig vid spoten. Centrumvägd och evaluerande/matrix-mätning tar hänsyn till HELA bilden (fast på lite olika sätt).
 
Så betyder det att t.ex. när man fotar en skidåkare i backen ska man fokusera på honom med "spot"? Är det då man ska/kan använda det?
MVH Daniel
 
spot betyder:

prick
fläck
finne
plats (vanligt)

spotmätning = mäter på en punkt

vanligt att kalla en plats där man tex. plåtar för spot. skatespot är en plats där man kan åka skateboard, behöver dock inta vara tänkt för brädåkning.
 
Chet skrev:
"Spot"... mäter du endast på en liten del mitt i sökaren.
Ex. 1% på en del kameror... alltså bara en liten dutt i mitten.

Då har du möjlighet att mäta reflekterande ljus från vilken del som helst i din bild.

Men du kan också försöka hitta något som reflekterar 18% ljus, eller ett gråkort. Då får du en fingervisning om vilken tid/bländare som exponerar "rätt".

Säg att grönska ligger ungefär på 18 och snö på 90 procent, så innebär det att snö reflekterar så mycket mer ljus. Och tar du inte hänsyn till det så underexponerar kameran om det var stora vita ytor.
Alltså mörka bilder till albummet!

Vad mäter man mot i fallet ovan för att få rätt exponerad bild?
Mot grönskan?
Jag kan inte heller det här med spotmätning.
 
Spot innebär att man har större möjlighet att mäta där man vill i bilden, men det kräven åxå mer av fotografen.
Har man tex ett föremål i bilden som är vitt och man vill ha det vitt, men utan att bränna ut det så får man mäta på det vita föremålet och "överexponera" det så att man hamnar på gränsen för hur ljusa saker kameran klarar återge.
Man kan åxå mäta skillnaden mellan ljusaste och mörkaste stället i bilden och se fall kamerans dynamiska omfång klarar återge alla detaljer. Gör den inte det får man själv bestämma vilka delar av bilden som ska förloras.

Om man mäter på skidåkaren så måste man veta hur mycket ljus hans kläder reflekterar och hur mycket man ska kompensera för det.
I fallet med skidökning är det nog bättre att exponera efter snön, så att man får teckning i den och låta resten hamna där det hamnar, sas.
 
Re: Re: Vad är spot?

BengtJohnsson skrev:

Nio procent av bilden låter som ganska mycket för att kalla "spot", så det är kanske därför Canon har valt ett annat ord?

[/B]

Låter som ett antagande. Är det någon som vet om detta stämmer???

Om det skulle stämma, är det då bättre att kunna mäta ljuset i en mindre fläck än med en så bred som 9% av bilden?? (Då det verkar vara en attraktiv egenskap hos en kamera utifrån vad vissa skrivit i diverse inlägg) Om det är så; förklara gärna varför!!

Mvh. Alexandra
 
På EOS 5D är ytan för spotmätningen 3,5%. Utsnittsmätning täcker en yta på ca 8%.

Runt 3,5% är en ganska vanlig mätyta för spotmätning på systemkameror. Vill man ha en mindre yta så kan man köpa en extern spotmätare. Min Minolta ljusmätare mäter t.ex. en yta motsvarande 1 grad (vet inte exakt hur många procent det motsvarar eftersom det är ett relativt begrepp beroende på sökare).

Spotmätning är bra att ha vid svårare ljusförhållanden och då man vill ha extra kontroll över exponeringen eller då man använder zon-systemet. Använder man en evaluerande mätning för motiv i motljus finns risk att kameran underexponerar motivet, det blir alltså mörkare än vad man kanske vill. Med spotmätning kan man mäta det reflekterande ljuset direkt från motivet. Spotmätning är också bra att ha när man har andra kontrastrika motiv, t.ex. ett landskap där en del är i skugga och man har ljusa moln. Då mäter man i olika delar av motivet och kan på det sättet anpassa exponeringen som man vill.

Vill man ha jättekoll på exponeringen så är det bra med en extern spotmätare men de kostar dock nån tusenlapp. De flesta klarar sig nog med kamerans ljusmätning men personligen vill jag gärna ha tillgång till spotmätning även i kameran.

http://www.normankoren.com/zonesystem.html
 
Varken 350D eller 20D har "tyvärr" spotmätning. Det vär en av anledningarna till att jag slog till på en 5D.

Spotmätning är helt ovärderligt vid svåra ljusförhållanden som snö, motljus eller allmänt skiftande ljus på motivet. Att kunna mäta på en liten del av bilden - tex. en skidåkare eller en sten är måste om man inte vill ta en massa provexponeringar. När jag fotar skidåkning kör jag uteslutande spotmätning. Tycker dock att kamerans inbyggda räcker mer än väl för mig.
 
Finnessen med spotmäting är just att ytan som mäts är mindre än andra mätmetoder - dvs. i princip så är det bättre ju mindre den är. Ju mindre yta - desto mindre detaljer i bilden kan man exponera efter. För större yta använder man istället tex. centrumvägd mäting.
 
Hur man kan använda spotmätning

Om vi tänker oss att vi har diafilm, dvs måste pricka exponeringen, så har jag en lapp som jag skrev av från någon nu okänd fotobok för några år sedan.

Läses som så att om du spotmäter på följande "motiv" så skall du göra en exponeringskompensation på X steg för att få en normalexponerad bild.

-2: Svart

-1: Mörkgrönt, mörklila

0: Friskt grönt, Rött, Blå himmel

+1/2: Himmelslila

+1: Nordeuropeisk hudton, Orange, Ljus morgonhimmel

+1 1/2: Gult

+2: Vitt, Snö utan kontraster

Ta den för vad den är, en enkel guide och inga absoluta exponeringskompensationer för alla motiv. Kan dock vara till hjälp för diafotografer och andra som måste sätta sin exponering i kameran.

Jag fotar inte digitalt än (kamerorna är dyra...), men vad jag har förstått så skall man "hålla histogrammet till höger" när man exponerar digitalt, eftersom mest nyanser kan registreras i de ljusa partierna. Vad jag förstått blir då tumregeln följande:

Spotmät mot det ljusaste i bilden, och överexponera så att du kommer så nära (men ej på) din kameras maximala dynamiska omfång (ex +2 1/3 om kameran klarar +2 2/3 i omfång uppåt). Justera sedan tonkurvan i ditt raw-program.
 
Re: Re: Re: Vad är spot?

Smulalex skrev:
...är det då bättre att kunna mäta ljuset i en mindre fläck än med en så bred som 9% av bilden??
Tyvärr finns det inte ett svar på din fråga.

Men vi kan säkert vara överrens om vissa grundtyper av ljusmätning.

En bra evaluerande ljusmätning fungerar i de flesta fall.
Mätningen kan få problem vid stora kontraster i bilden för den tar fram ett snittvärde av allt ljus och exponerar i mitten.

Den förr i tiden normala centrumvägda mätningen fungerar också i de flesta fall.
Själv använder jag den framförallt vid porträtt.

Spot.
Här gäller det att veta var man siktar när man läser av ljuset.
Jag använder det ibland om en person/sak har halva ansiktet i solen och halva i skugga. Jag mäter på solsidan och försöker se till att solsidan hamnar ett steg plus (i zon 6).

Men oavsett vilken mätmetod man har så ska(enligt mig) en vettig kamera kunna låsa exponeringen.

Alltså du riktar kameran mot ngt du anser ligga rätt, i mitten, (zon 5). Det kan vara en grusgång, lövverk, gräsmatta. Låser exponeringsvärdet, komponerar bilden och trycker av.

Ofta använder jag insidan på handen och lägger den +1(zon 6) i solsken, -1(zon 4) eller 0(zon 5) i skugga. Handen har jag alltid med mig.

Sedan om jag mäter i handen med spot/cetrum/evaluerande mätning spelar ingen som helst roll.

Hoppas att det klarnar och inte rör till det.

Lycka till!
 
För att balansera upp det jag (och andra) skrivit här tidigare så kan man väl säga att spotmätning inte är något helt oumbärligt med en digitalkamera. Det är som nämnts ofta bra att ha men med digitalkamera så får man ju direkt återkoppling och har även ett histogram som man kan bedöma exponeringen ifrån. Sen lär man sig i vilka ljussituationer kameran kan "luras" så att man kan kompensera därefter (t.ex. som Erik beskriver ovan). Fotar man med t.ex. diafilm så är det mer motiverat med en exaktare kontroll över exponeringen.

Men finns det i kameran så är det i alla fall en mycket bra "bonus".
 
Håller med föregående - det fina med spot är ju att det område som är "rätt" belyst i motivet kan vara väldigt litet i vissa situationer. Då är spotmätningen väldigt praktisk - har man en hel gräsmatta att mäta mot fungerar ju nästan alla mätmetoder minst lika bra.

Ätt exponera till höger är abslolut en jättebra metod för att få med alla detaljer i ljusa partier precis som Martin säger.

Körde efter den principen under hela febuari då jag var i alperna och fotade - ljuset är mätt med spotmätning och exponerade "till höger" på alla bilder i albumet:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=111354 och jag är väldigt nöjd med resultatet.
 
I bland kan spotmätning vara helt förödande...
om det är brått och du tänker på annat än var du har mätpunkten ... kanske du koncentrera dig på motivet, kompositionen eller något sådant...

om då mätkpunkten råkar hamna på en mörkt område eller i ett blänk så blir exponeringen helt galen, i det läget är ett evaluerande ljusmätning mycket säkrare...


/b
 
Självklart är den mindre utrymme för fel med spotmätning - men det bör ju vara ett medvetet och aktivt val man gör att använda just den mätmetod man använder. Det är ju det fotografering i mångt och mycket handlar om...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.