Annons

Vad är spot?

Produkter
(logga in för att koppla)
dobos skrev:
Det är väl vad som kallas centrumvägd ljusmätning - alltså den tar hänsyn även till omgivande områden, men med högre vikt för centrumdelen. Fördelningen brukar vara 70/30. Om den _inte_ tar hänsyn till omgivande område, har du faktiskt spotmätning.

Nja, jag tror han syftar på utsnittsmätning som på 5D täcker 8% i centrum. Området är väl lite för stort för att definitionsmässigt kallas spotmätning även om ljuset även i detta fall mäts i ett begränsat område. Egentligen är ju procent en dålig enhet när man pratar om spotmätning, grader vore bättre.
 
dJb skrev:
Nja, jag tror han syftar på utsnittsmätning som på 5D täcker 8% i centrum. Området är väl lite för stort för att definitionsmässigt kallas spotmätning även om ljuset även i detta fall mäts i ett begränsat område. Egentligen är ju procent en dålig enhet när man pratar om spotmätning, grader vore bättre.

Ja, Ok.
Som sagt är jag inte bra på Canon - frågan är om jag ens är bra på Nikon, He he.
Någon en-grads spotmätning, som med min Capital t.ex, blir det ju aldrig med kameror vad jag vet.
 
Det beror ju på vilket objektiv man har på. Säg att du har ett ovjektiv som ger 7 grader bildvinkel och spotmätningen är på 1% av bildytan.
 
Ja, visst är det det, men om man har en extern mätare med 1 grad mäter man på en större del av bildytan med den externa mätaren än med kamerans spotmätare om du har ett långt tele på.
 
cbr1000 skrev:
Dum fråga?

Att använda mittpunkten (Canon 20D) och trycka på * knappen på baksidan för att låsa tid/bländare är inte det väldigt likt spotmätning?

När jag med mittpunkten mäter ljuset på en liten given punkt i bilden och låser med * så kan jag väldigt enkelt ändra hur bilden skall exponeras.

Vad är skillnaden mot spotmätning eftersom det inte finns på 20D?

En bra fråga! Det jag tror är, att det är precis på detta sätt man, som beskrivits tidigare i tråden, mäter ljuset i t.ex. handflatan, låser värdet och sen använder för att fotografera.

Mätområdet är ändå större än punktmätning (ljusmätningen sker fortfarande med 35 zoners mätning, partiell (9%) eller centrumvägd), och mätningen sker inte på den punkt där man har fokus som med punktmätningen (en ren gissning från min sida, kan man ha punktmätningen i en annan punkt än fokuseringspunkten?).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.