stefohl
Aktiv medlem
hornavan skrev:
Hej Stefan, jag förstår inte vad du menar med ovanstående citat. Det finns ju massor av olika profiler att välja på och jag har även laddat ner fujiprofiler eferson jag använder deras papper ibland.[/B][/QUOTE]
Visst har du rätt i att grova färgfel ofta skapas av att en färg inte skrivs ut rätt. Men jag har sett att även när alla nålar fungerar perfekt och jag använder den profil som Epson skickade med till sitt eget papper, då får jag ofta ett felaktigt utseende.
Detta är ju inte något subjektivt, det går att mäta om en färg blir korrekt återgiven. Måttet på hur fel en profil ligger heter Delta E, där ett värde på Delta E = 1 brukar anses som den minsta skillnad som ett normalt mänskligt öga kan uppfatta. När jag gör en skrivarprofil accepterar jag en avvikelse på DeltaE=3 eller mindre i genomsnitt.
När jag mäter en standardprofil från en av våra skrivartillverkare ligger felet ofta över 10, jag har sett fel på över 30. De fristående papperstillverkarna har ofta bättre profiler, eftersom det är ett bra sätt för dem att få folk att använda deras papper. De senaste profilerna från Epson som jag mätt upp har också varit bättre än de som de levererade för ett år sedan eller mer.
MVH/Stefan