ANNONS
Annons

Vad är RIP?

Produkter
(logga in för att koppla)

lindaloo

Medlem
Har problem med en Epson Stylus Photo 2100.
Utskrifterna blir lila. Jag blir galen!!
På Epsons www fins en rip att ladda ner, men tyvärr är epson usla på information och hjälp via hemsidan.
Det står inte vad ripfilen är till för osv... Vet inte i och för sig om den löser problemet,
men har sökt här på forumet och hittat rip-rekomendationer vid utskriftsproblem.

Tacksam för svar.
Linda

Är det inte ZIP du menar?

[Edit]
Aaah...nu fattar jag vad du menar...

EPSON StylusRIP gör din EPSON Stylus-skrivare till en PostScript®-skrivare. StylusRIP läser och översätter Adobe PostScript-filer i din Apple Macintosh eller PC och gör att du kan skapa rastrerade bilder med vackra och naturtrogna färger.

Senast ändrad:
Nej, jag tror att det är RIP som avses.

En RIP rastrerar bilden som skrivs ut och används istf den normala skrivardrivrutinen. RIPen gör att man kan styra färgbalans etc. mycket bättre än vad man normalt kan med en skrivdrivrutin.

Andra här (t.ex Stefan Ohlsson) kan säkert förklara mer i detalj hur ripen fungerar.

F

lindaloo skrev:
Har problem med en Epson Stylus Photo 2100.
Utskrifterna blir lila. Jag blir galen!!
På Epsons www fins en rip att ladda ner, men tyvärr är epson usla på information och hjälp via hemsidan.

Olika RIP:ar ger mycket olika resultat beträffande färghantering. Vissa gör det mycket enklare att få till bra färger, andra ger dig ingen sådan hjälp. Den RIP som Epson har på sin hemsida är framförallt till för att man ska kunna skriva ut PostScript-dokument och har inget vidare rykte som beträffande färghantering.

Vad du är ute efter är en RIP som kan kontrollera hur mycket bläck som läggs på bilden. En av de vanligaste orsakerna till att bilderna inte blir bra är nämligen att Epsons drivrutin (också Canons och HP:s) lägger på för mycket bläck. Det blir dyrt och skuggorna gror igen. Sedan får man ju också ganska ofta bilder med färgstick, eftersom de profiler som Epson skickar med inte har varit något vidare.

Om du funderar på en RIP ska du också kontrollera om det finns profiler av bra kvalitet med från tillverkaren, eller om du ska göra egna. Flera RIP:ar används ju framförallt när man ska göra provtryck av bilder som ska tryckas. Dessa RIP:ar kräver att man bygger egna profiler, vilket kräver en hel del extra utrustning.

Jag använder en RIP som heter ImagePrint. En orsak är att den ger mycket bra utskrifter både i färg och framförallt i svartvitt, en annan att det finns med profiler från tillverkaren för ett stort antal papper.

Har oxå 2100. När jag kör Epson premium glossy-papper så blir det lila. Jag har provat allt i min väg. Ja, självklart kör jag rätt drivrutiner och färgprofiler är rätt osv, osv.

Lämnade in min skrivare på Kameradoktorn för att reda ut just detta lila-fenomen och hur vi än försökte så lyckades vi inte få lila alls!!! Hemma kör jag PC och på Kameradoktorn körde vi Mac.

Slutkontentan blev att pappersprofilerna för pc inte är ok helt enkelt. Det va det enda som skilde våra utskrifter åt.

Enda lösningen för mig är att köra Ilford-papper. Rekommenderar Smooth Pearl som funkar klockrent.

Tilläggas bör att matt Epson-papper funkar bra för mig. Det är alltså bara det blanka Epson-pappret som blir lila.

clavicl skrev:

Slutkontentan blev att pappersprofilerna för pc inte är ok helt enkelt. Det va det enda som skilde våra utskrifter åt.

Profiler kan enkelt flyttas från Mac till PC och tvärtom. Så om du tycker att Mac-profilerna fungerar bättre, så är det enkelt att lyfta över dem till din PC.

MVH/Stefan

Hinner inte rota, men nu har jag fått för mig att det inte fanns mac/pc-profiler till Epson-pappret? Har fel va?

clavicl skrev:
Hinner inte rota, men nu har jag fått för mig att det inte fanns mac/pc-profiler till Epson-pappret? Har fel va?

Tvärr gömmer Epson undan dessa profiler rätt väl nu för tiden. Det finns ju ett ställe som de ska ligga på, både på Mac och på PC, men numera försöker skrivartillverkarna gömma undan dem rätt väl. En lösning är att konvertera en bild till skrivarprofilen och sedan ta ut profilen ur bilden. Jag använder ett litet program som heter ColorThink för detta ändamål.

Men även om du får en bra profil är det stor skillnad mellan det resultat du får via drivrutinen och en bra RIP. Jag gjorde just en skrivarprofil, där jag testade den, byggde om den, testade den, byggde om den ända till dess att jag blev nöjd. När jag sedan jämförde denna med det resultat som jag fick via RIP:ens profil såg jag att skuggorna är mer nyanserade och bättre genomtecknade, extrema högdagrar blir också bättre. Att sedan RIP:en förbrukar 20-30% mindre bläck är ju grädde på moset. Bättre kvalitet och lägre kostnad är ingen vanlig kombination.

MVH/Stefan

ImagePrint är väl rippen man ska ha, men den kostar en förmögenhet... Ingen DC-klass på den heller... Inte för att jag, men, osv, etc.

clavicl skrev:
ImagePrint är väl rippen man ska ha, men den kostar en förmögenhet... Ingen DC-klass på den heller... Inte för att jag, men, osv, etc.

Det finns flera, men ImagePrint är enkel att hantera för den som inte arbetat så mycket med RIP:ar.

Stefan

Hej Linda, det är väl inte så att dina skrivarhuvuden är smutsiga?
Kör rengöringsprogrammet och kolla om alla färger finns med.

hornavan skrev:

Kör rengöringsprogrammet och kolla om alla färger finns med.

Det är värt att göra, det är ju alltid en risk att en nål torkar igen. Men jag tror inte det är fallet här. Känner igen detta utseende från andra Epson 2100:eek:r. Det är konstigt att Epson inte ser till att man har med en bra profil för skrivaren och papperet.

MVH/Stefan

Det är konstigt att Epson inte ser till att man har med en bra profil för skrivaren och papperet.

MVH/Stefan [/B][/QUOTE]

Hej Stefan, jag förstår inte vad du menar med ovanstående citat. Det finns ju massor av olika profiler att välja på och jag har även laddat ner fujiprofiler eferson jag använder deras papper ibland.
Om enbild domineras av en viss färgton ( lila i Lindas fall) så är det min erfarenhet att det är en annan färg som kletat igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar