Vajk
Avslutat medlemskap
Rättigheterna till rörliga bilder vid olika events, framförallt sport, är idag stor business och kan kosta miljarder. Däremot kan man få ackreditering till att ta stillbilder utan att det kostar en krona. Ibland kan man se att TV-bolag som saknar rättigheter till rörliga bilder istället visar stillbilder tagna vid tillfället, men var går egentligen gränsen, i juridisk mening, mellan flera stillbilder visade efter varandra och rörliga bilder?
När filmen uppfanns så fanns ingen standard för hur många bilder per sekund en film skulle innehålla. De allra första filmerna innehöll 5-10 bilder per sekund, men Thomas Edison själv rekommenderade 46 bilder per sekund och sa att mindre än så skulle bli jobbigt för ögat. På stumfilmstiden hade en standard på ungefär 16 bilder i sekunden utvecklats, men oftast så visades dessa på projektorer som gick snabbare. När så ljudfilmen kom bestämdes en standard på 24 bilder i sekunden. Några säger att detta blev valet då film är dyrt och för att spara pengar så var 24 bilder per sekund det lägsta som skulle ge en angenäm upplevelse.
Dagens systemkameror klara av att ta stillbilder med upp till 10 bilder i sekunden. I framtiden kommer den siffran att öka och redan idag kan man filma med de flesta nya modeller. När en stillbildskamera klarar att ta 24 stillbilder i sekunden under 4-5 sekunder och med en upplösning på minst 2 megapixel så kommer film och stillbildsfunktionen i kameran att ha flutit ihop. Vi kommer snart att vara där. Den kommande Panasonic GH2 kommer tex att kunna ta 40 stillbilder under en sekund med en upplösning på 4 megapixel.
Gränsen mellan stillbild och rörlig bild känns alltså ganska suddig, men i juridisk mening måsta man ju ha klara definitioner när man skriver avtal om rättigheterna till rörliga bilder.
Jag skrev en fråga till Tommy Theorin, generalsekreterare i Svensk Elitfotboll, och som har god insyn i svensk fotbolls TV-avtal. Jag frågade hur deras definition på rörliga bilder var skriven och hur många bilder per sekund som räknas som rörliga bilder. Svaret jag fick var följande: ”Rörliga bilder är rörliga bilder.”
Jag tyckte detta svar var lite märkligt. Skriver man verkligen miljardavtal utan att ha en bättre definition? Eftersom stillbilder är gratis, men rörliga bilder kostar miljoner så måsta man ju klart och tydligt ha definierat var gränsen går mellan dessa två, eller?
Om jag gör en slidshow med 10 stillbilder per sekund, tagna med en systemkamera vid ett event dit jag har fotoackreditering men inte rättigheterna till rörliga bilder, skulle jag då riskera en stämning för att jag saknar rättigheterna till rörliga bilder?
Han någon på detta forum en bättre definition än Theorin?
När filmen uppfanns så fanns ingen standard för hur många bilder per sekund en film skulle innehålla. De allra första filmerna innehöll 5-10 bilder per sekund, men Thomas Edison själv rekommenderade 46 bilder per sekund och sa att mindre än så skulle bli jobbigt för ögat. På stumfilmstiden hade en standard på ungefär 16 bilder i sekunden utvecklats, men oftast så visades dessa på projektorer som gick snabbare. När så ljudfilmen kom bestämdes en standard på 24 bilder i sekunden. Några säger att detta blev valet då film är dyrt och för att spara pengar så var 24 bilder per sekund det lägsta som skulle ge en angenäm upplevelse.
Dagens systemkameror klara av att ta stillbilder med upp till 10 bilder i sekunden. I framtiden kommer den siffran att öka och redan idag kan man filma med de flesta nya modeller. När en stillbildskamera klarar att ta 24 stillbilder i sekunden under 4-5 sekunder och med en upplösning på minst 2 megapixel så kommer film och stillbildsfunktionen i kameran att ha flutit ihop. Vi kommer snart att vara där. Den kommande Panasonic GH2 kommer tex att kunna ta 40 stillbilder under en sekund med en upplösning på 4 megapixel.
Gränsen mellan stillbild och rörlig bild känns alltså ganska suddig, men i juridisk mening måsta man ju ha klara definitioner när man skriver avtal om rättigheterna till rörliga bilder.
Jag skrev en fråga till Tommy Theorin, generalsekreterare i Svensk Elitfotboll, och som har god insyn i svensk fotbolls TV-avtal. Jag frågade hur deras definition på rörliga bilder var skriven och hur många bilder per sekund som räknas som rörliga bilder. Svaret jag fick var följande: ”Rörliga bilder är rörliga bilder.”
Jag tyckte detta svar var lite märkligt. Skriver man verkligen miljardavtal utan att ha en bättre definition? Eftersom stillbilder är gratis, men rörliga bilder kostar miljoner så måsta man ju klart och tydligt ha definierat var gränsen går mellan dessa två, eller?
Om jag gör en slidshow med 10 stillbilder per sekund, tagna med en systemkamera vid ett event dit jag har fotoackreditering men inte rättigheterna till rörliga bilder, skulle jag då riskera en stämning för att jag saknar rättigheterna till rörliga bilder?
Han någon på detta forum en bättre definition än Theorin?