Annons

Vad är rörliga bilder i juridisk mening?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju ingen av parterna i en tvist som bestämmer vad som är "rörliga bilder" utan det är domstolen som gör detta. Hur de ser på det kan inte förutsägas, men de går ofta på uppsåtet.
Har du som uppsåt att kringgå ett sändningsavtal genom att klippa ihop ett antal stillbilder och visa dom i en sekvens som efterliknar en filmad sekvens kommer nog domstolen med största sannolikhet ge de som innehar rättigheten rätt.
Gränsdragningen är omöjlig att förutsäga då det kommer prövas i alla instanser tills rättighetsinnehavaren (den som har råd att driva processen) får rätt eller får fel i högsta instans...

Då är vi i alla fall två i den här tråden som fokuserar på uppsåtet snarare än tekniken.

Att i en domstolsförhandling säga "jag menade inte att göra något som såg ut som en film" hjälper föga om det man ser uppfattas som det.

Om vi vänder lite på frågan...
Film är ju bara en massa stillbilder som visas i ett sådant tempo att den mänskliga hjärnan inte hinner uppfatta de enskilda bilderna utan att de flyter samman till just en film. Så brytpunkten borde väl vara kring 24 fps eftersom det är där ungefär som det flyter ihop til en film för de flesta.

Å andra sidan är en super 8-film oftast filmad i 18 fps, och det är väl ingen som skulle ifrågasätta att det är en film.

Jag skulle snarare vilja säga att gränsen ligger betydligt lägre än så, men att vid ca 24 Hz så slutar vi uppfatta flimmret från bildbytena.

Det går inte att utifrån tekniken bestämma om det är en film eller inte. En rörlig film består av ett antal stillbilder som satts samman eller hur? Om jag då tar 300 stillbilder av ett motiv i 25bps så är det en film eller hur? Om jag i stället tar en bild en gång om dagen på samma motiv under ett år och visar den i 25 bps då... film? Om jag tar samma "film" men visar den i 10 bilder / minut så kallar vi den oftast bildspel eller hur, eller borde jag kalla den för slowmotion. Men om jag i stället tar en bild av olika motiv och sätter samman dem i en "film" och visar den i 25bps?

Oavsett det är två bilder eller miljoner så är det väl en rörlig bild om motivet "rör sig". En animerad gif bestående av två stillbilder är en "film" = rörlig.

Men det är inte detta som räknas. Det är uppsåtet som räknas och inget annat........Just detta avser jag med att juridik och praktik inte alltid går hand i hand.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar