Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är problemet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Jag har en D700. När jag knäpper en bild visas den inte i skärmen. Inte heller är det möjligt att formatera minneskortet i kameran. "Knappen" formatera är inte klickbar. Det verkar som att det går att ta bilder men att de som sagt inte syns i skärmen. Har prövat allt möjligt men problemet kvarstår. Någon som har drabbats av detta?

Hej,
Jag har en D700. När jag knäpper en bild visas den inte i skärmen. Inte heller är det möjligt att formatera minneskortet i kameran. "Knappen" formatera är inte klickbar. Det verkar som att det går att ta bilder men att de som sagt inte syns i skärmen. Har prövat allt möjligt men problemet kvarstår. Någon som har drabbats av detta?

Kan du möjligen ha kommit åt den lilla omkopplaren för skrivskydd som finns på minneskortet? Om kortet är skrivskyddat kan man varken formatera det eller lägga bilder på det.

Per.

Knappen formatera? Det är ju två knappar som man håller in samtidigt tills For börjar blinka och sedan trycker man till på dem igen, om man inte går in i menyn för att formatera förstås.

Blir det några bilder på kortet eller menar du att den tar bilden, men inte lagrar den?

Knappen formatera? Det är ju två knappar som man håller in samtidigt tills For börjar blinka och sedan trycker man till på dem igen, om man inte går in i menyn för att formatera förstås.

Blir det några bilder på kortet eller menar du att den tar bilden, men inte lagrar den?

Hej,
Jag åsyftar "knappen" formatera inni i menyn. Det är alltså ingen knapp i någon sorts fysisk mening.

Ja, bilder fastnar på kortet som jag kan tanka över till datorn utan problem. Problemet är att jag inte kan formatera kortet i kameran via menyn plus att bilden inte dyker upp på skärmen efter exponering. Med andra ord när jag knapper bilder förblir skärmen på kameran svart. Däremot fungerar menyn utmärkt.

Hej,
Jag åsyftar "knappen" formatera inni i menyn. Det är alltså ingen knapp i någon sorts fysisk mening.

Ja, bilder fastnar på kortet som jag kan tanka över till datorn utan problem. Problemet är att jag inte kan formatera kortet i kameran via menyn plus att bilden inte dyker upp på skärmen efter exponering. Med andra ord när jag knapper bilder förblir skärmen på kameran svart. Däremot fungerar menyn utmärkt.

Kan du formatera med hjälp av de 2 fysiska knapparna då? F.ö. låter det som att kameran beter sig som när det inte sitter nåt minne i den. Har du fler minnen att testa med? Du har nog också på den modellen ett val att göra i menyn ang. om bild ska visas auto efter exp. eller ej. Hur som helst lustigt att bilderna sitter på minnet tillsammans med de andra två problemen....

Det bör någonstans i din kameras meny finnas något som heter "Preview" (eller vad Nikon kallar denna funktion). Är den ställd på On så dyker bilden upp på skärmen efter varje tagning. Står den på Off så förblir skärmen tom. Har själv ingen D700 och det var länge sedan jag "klämde" på någon, men det KAN vara så att det tar flera sekunder innan bilden dyker upp på skärmen, eftersom det är en lite äldre kamera.

Formattera minneskortet ska du dock kunna göra oavset hur detta menyval står. Inspektera kortfackets botten, så att alla små stift sitter rätt och att inte något är krökt eller avbrutet. Då kan det förstås bli problem.

Jo, det går att slå av förhandsgranskningen av bilden, men jag minns inte på rak arm var menyalternativet ligger.

Flera sekunder? Jovisst, om man kör lång exponering och låter kameran ta en svart bild för att brusreducera med tar det ju tid, men knappast vid normala inställningar och förhållanden. Den är mycket nära besläktad med D3. Inte direkt en kameratyp som kan sega i flera sekunder.

Angående formatering från menyn så är det nog så att man måste trycka på ok och inte mitten av flervägsväljaren; ett sätt att hindra oavsiktlig formatering. Kan det vara det som är problemet?

---Den är mycket nära besläktad med D3. Inte direkt en kameratyp som kan sega i flera sekunder.---
Eftersom jag bara hade en avlägsen erfarenhet av denna kameramodell och därför inte visste exakt hur det låg till med denna, så skrev jag också att den"KAN" sega. Men så lär ju inte vara fallet om den är "släkt med D3". :)

Är kortet nytt, kan det vara så att det inte är kompatibelt med din kamera som jag antar har några år på nacken? Jag är ny inom Nikonvärlden så jag har inte riktig koll på gamla modeller.

Ett annat sätt är att formatera kortet på datorn med ett speciellt program och se om det fungerar sedan, fördelen med att använda detta program mot datorns eget är att det är utgivet av den organisation som håller i standarden kring SD. Du hittar programmet här, https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/

Hej,

1. Kolla att minneskortet finns med på listan av kompatibla minneskort.
2. Om gröna lampan lyser länge eller flera gånger har kameran problem med att skriva, det kan bero på inkompatibelt minneskort, eller trasigt minneskort. Jag har råkat ut för bägge.
3. Gör en fabriksåterställlning. Då slipper du leta i menyerna efter konstiga inställningar. Dessutom finns det buggar som du kan komma runt på detta sätt.
4. Uppgradera kameran till sista programvaran.

Är kortet nytt, kan det vara så att det inte är kompatibelt med din kamera som jag antar har några år på nacken? Jag är ny inom Nikonvärlden så jag har inte riktig koll på gamla modeller.

Ett annat sätt är att formatera kortet på datorn med ett speciellt program och se om det fungerar sedan, fördelen med att använda detta program mot datorns eget är att det är utgivet av den organisation som håller i standarden kring SD. Du hittar programmet här, https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/

D700 använder inte SD

Jag har aldrig varit med om att en formattering i datorn skulle orsaka problem men "alla" säger att man ska formattera i kameran. Jag roterar mina kort mellan flera olika kameramodeller, och det har aldrig strulat med med numreringen eller annat men man kan möjligen bli lite lurad i datorn där kortet heter "D800" trots att man fotat med D4. Däremot när korten suttit i en Canon har jag formatterat för säkerhets skull.

Samtidigt, om det inte går att formattera i kameran så ska man nog försöka fixa ett kort som funkar istället för att formattera i datorn för att kringå problemet. Man vill ju lita på kameran/kortet.

Ha ha, jag undrar var jag fick att det skulle vara SD ifrån.

Jag håller med om att man absolut vill ha ett kort man kan lita på i kombination i kameran, dock kan ju problemet lösa sig bara man kan formatera det ordentligt en första gång. Kanske ta med kortet till kameraaffären eller en kompis och be dom testa och formatera i en annan Nikonkamera och funkar det inte efter det så är det nog bara att skaffa ett annat kort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar