Annons

Vad är "preset lens"?

Produkter
(logga in för att koppla)

eljenmyr

Aktiv medlem
Jag är intresserad av att köpa ett objektiv men tvekar då jag inte vet vad "preset lens" betyder.
Jag har hittat en bild av ett sådant objektiv och det ser väldigt konstigt ut tycker jag för det har två bländarringar med identisk märkning av bländar-öppningarna och även en röd prick framför den främre ringen.

Kan någon förklara hur detta fungerar?
Någon allvarlig nackdel med en sådan konstruktion?

En gång i tiden kunde inte kameran styra bländaren i objektivet, inte ens blända ner vid exponeringen. På den tiden var det fotografens uppgift att välja rätt bländare och att ställa in vald bländare vid exponeringen. För att underlätta dessa två handgrepp fanns det objektiv med två bländarringar. En ring, ofta med klick vid vanliga värden, och en steglös som styr bländaren. När den steglösa ringen vrids för att blända ner stannar den när bländaren har det värde som är inställt på ringen med klick. Det är alltså möjligt att blända ner till valt bländarvärde utan att titta på objektivet; bara vrid tills det tar emot.

En gång i tiden kunde inte kameran styra bländaren i objektivet, inte ens blända ner vid exponeringen. På den tiden var det fotografens uppgift att välja rätt bländare och att ställa in vald bländare vid exponeringen. För att underlätta dessa två handgrepp fanns det objektiv med två bländarringar. En ring, ofta med klick vid vanliga värden, och en steglös som styr bländaren. När den steglösa ringen vrids för att blända ner stannar den när bländaren har det värde som är inställt på ringen med klick. Det är alltså möjligt att blända ner till valt bländarvärde utan att titta på objektivet; bara vrid tills det tar emot.

Aha!!!
Så smidigt tycker jag då just det där med att släppa blicken ur sökaren för att leta rätt på sitt nedbländade värde är krångligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar