Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är och betyder MTF?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonazz

Aktiv medlem
Just det, denna jäckande förkortning som finns i alla tester och litet här och var och som jag inte har sett förklaras, vad står den för och vad innebär den?

Det är tydligen en mycket allmänt vedertagen förkortning i fotograferingssammanhang, eftersom den inte förklaras ens i tidningen FOTO:s tester.

Tack Jonas! Har precis i dagarn gått och funderat på samma sak. Nu sätter vi oss i soffan och väntar på de kunnigas svar!

Jag sitter tyvärr inte i någon soffa. Min lott är att jobba med rumpan på en kontorsstol.

Kul att det är en till som har funderat på samma sak som jag! Det betyder att det inte är så självklart som det kan verka.

Fotodo: "Vi mäter MTF vid 10, 20 och 40 linjepar per mm (lp/mm). 10 lp/mm betyder 20 linjer på en mm - varannan svart och varannan vit"

Ok... och vad står så MTF för?

[EDIT]: Tack Galaxens President!

Richard: nu fick flashback till skoltiden och mitt eviga underpresterande i matematik och fysik... (kroppskemi var jag däremot rätt bra på).

Jag förstår alltså inte mycket av artikeln bakom länken, men det är inte dit fel ;-)

Kanske det är bäst att jag bara litar på att de objektiv som fått höga betyg på Photodo generellt sett är bättre än dom som fått lägre betyg. :)

Lite OT kanske men ett bra ställe att finna förklaringar till förkortningar är Acronymfinder. Kan ge en hel del svar men vet man bara sammanhanget förkortningen använts i så brukar det vara ganska lätt att hitta rätt. Visserligen finns det inga djupgående förklaringar av förkortningarna.

Galaxens President skrev:
Modulation Transfer Function (spatiellt frekvenssvar är vad jag skulle vilja kalla det)
http://www.normankoren.com/Tutorials/MTF.html
Tack, tusen tack, Richard!
Det där var precis vad jag hade letat efter och ville veta.
MTF är verkligen inget enkelt och rättframt begrepp för gemene man. Jag, med utbildning i signalbehandling och sådant, kan hänga med i resonemangen, men jag har full förståelse för att det kan tyckas invecklat.

Att t.ex. tidingen FOTO svänger sig med begreppet MTF, utan att förklara ens på ett enkelt sätt vad det representerar, tycker jag är dåligt. Kanske finns någon här som kan gå i svaromål?

Sedan kan man ju fundera över vad som är viktigast: att förstå sig på MTF eller gå ut och fotografera?
Jag föredrar att fotografera, men det skadar inte att ha ett hum om litet teori bakom.

Tack än en gång Richard!

ANNONS