ehrsa
Aktiv medlem
____________________________Om man ser till antal kommentarer och visningar så verkar det vara precis tvärtom. Det som sticker ut med HDR, överdrivna färger, montage och olika kreativa efterbehandlingar i datorn, verkar vida mera eftertraktat och "ädelt" än det mera naturliga och icke förvanskade. Ser man till vad som går hem i kretsarna av konstfotoetablissemang idag så är det också så att det digitalt förändrade och efterbehandlade lovprisas. T,om det som idag kallas dokumentärt verkar ha stark efterbehandling som modetrend. Såg t.ex ett program från dokumentärredaktionen i tv i går om en äldre man från Östermalm, "Folk i bild 2008 - Porträtt av en motvillig herre". Filmen var full av digitala manipulationer även om farbrorns berättelse förmodligen var äkta.
Men det har väl förut varit så att det rena hantverket har setts som mera ädelt än massproduktionen. En Rolls Roys har setts som mera ädel än en Volvo eftersom den är ett hantverk i det mesta medans Volvo massproduceras med mera maskininsats och robotisering. Likadant är det väl med bilar som Ferrari där hantverket och hantverkskunnandet hos de som tillverkar den är mycket viktigt.
I fotovärlden är det väl kanske inte riktigt likadant numera, där det manuella hantverket och traditionella bildframställningsmetoder inte ses lika ädelt längre? Här har väl det sk "digitala hantverket" med photoshop fått en högre status, och ibland "ser man ner" på de som fortfarande pysslar med traditionellt mörkrumsarbete och äldre metoder (där varje bildexemplar tas fram manuellt) med diverse "tillmälen". Uttryck som "bakåtsträvare, grottmålare mm har använts, ja om ni letar i fotosidans forum kommer ni att hitta en del attribut som ibland brukar användas. Och tittar man i fotosidans konstfotogrupp så är det väl en hel del bilder som är resutltat av omfattande bearbetning i photoshop? Så jag är inte riktigt säker på att efterbehandling och datorredigering är så mycket mindre ädelt längre?
Det låter ju bra tycker jag! Men det låter ibland som en del tycker att så fort man har tagit en bild med kameran så står den "orörda" bilden för nån slags absolut sanning, fast den bara är ett resultat av en teknik som tagits fram av ingenjörer och tekniker. Och det gällde/gäller ju även med den analoga bilden.Det vore ju väldigt synd om dom skulle ha nått slags "veto" på hur min färdiga bild ska se ut..
Men sen tycker i alla fall jag att det inte är så ädelt/fint om man raderar eller lägger till detaljer i t.ex en naturbild (om det inte framgår) medans det kan kännas helt ok i konstfoto eller annan experimentel fotografering.
Mvh!